voor de harddenkende Rotterdammer

Kerstcadeaus zoeken tussen massa’s dagjesmensen brengt de vrees voor een groeiende stroom toeristen weer bij je naar boven. Terecht? Vers Beton dook in de cijfers. Want: over hoeveel meer toeristen hebben we het eigenlijk? En hoe zit dat ten opzichte van andere steden?

De cijfers van de afgelopen jaren, tussen 2012 en 2016 om precies te zijn, vonden we in de Economische Verkenning Rotterdam. Ze laten zien hoe de bezoekersaantallen van Rotterdam variëren ten opzichte van enkele jaren geleden. Ook zien we waar die (buitenlandse) bezoekers vandaan komen, en hoe dat in andere steden als Utrecht, Amsterdam en Den Haag is gesteld. De populariteit van onze stad blijkt flink verschoven ten opzichte van andere steden zowel in binnen als buitenland. Ook onder Nederlanders zelf zijn de voorkeuren fors veranderd.

infographic-1
Ruim een derde meer buitenlandse bezoekers in Rotterdam en 37 procent meer hotelovernachtingen. Beeld door: beeld: Nina Fernande

Amsterdam achterna?

In 2012 hadden we 369.000 buitenlandse bezoekers. En het afgelopen jaar (2016) waren dat er 494.000. Ofwel: we hebben dus 125000 meer toeristen dan vijf jaar geleden. Daarmee is er een derde aan buitenlandse bezoekers bijgekomen.
Die trend voor onze stad komt overeen met de landelijke cijfers van het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen (NBTC). In heel Nederland is het aantal buitenlandse bezoekers met 30 procent gestegen. Vooral uit de buurlanden Duitsland (+ 44 procent), België (+39 procent) en het Verenigd Koninkrijk (23 procent) komen steeds meer bezoekers. Aziatische toeristen komen vaker in die jaren (38 procent) en Amerikanen ook, zo’n 18 procent.
Maar de groei is niet constant, over de afgelopen jaren. Tussen 2014 en 2015 nam het aantal toeristen juist met 3000 af. De sterkste groei is tussen 2015 en 2016 geweest. Vorig jaar waren er 5500 stadsbezoekers uit het buitenland méér dan in het jaar daarvoor.
En gaan we dan Amsterdam achterna? Niet echt. De cijfers laten zien dat we redelijk gelijk oplopen met Den Haag, maar slechts een tiende van het aantal bezoekers trekken van de hoofdstad.
Verklaringen van het NBTC voor de gestegen populariteit van ons land zijn onder meer de aantrekkende economie in Europa en Amerika, de zwakkere eurokoers -waardoor het goedkoper is om vakantie in Nederland door te brengen-, terreurdreiging in Parijs en Brussel, en marketing onder internationaal publiek.

header, evr, toeristen, toerisme, infographic, cijfers, koffers, vlaggen
Van de 1666.000 hotelboekingen in Rotterdam, komt ruim de helft uit eigen land. Beeld door: beeld: Nina Fernande

Meerdere overnachtingen

Kwamen er voorheen meer dagjesmensen, of blijven gasten tegenwoordig al snel meerdere nachten? Vast staat dat de Rotterdamse hotels de afgelopen jaren aanzienlijk meer boekingen zien binnenkomen. In 2012 waren er 602.000 overnachtingen door buitenlandse gasten. Dat nam maar liefst met 37% toe, want in 2016 werden er 822.000 bedden geboekt. Ter vergelijking: in heel Nederland was de stijging 29 procent. Er werden in 2016 23.052.000 overnachtingen door buitenlandse gasten geboekt. Alleen in Den Haag was de stijging iets hoger en het totaal ook: 864.000.
Het totaal aan hotelovernachtingen, inclusief Nederlandse boekingen, is in Rotterdam percentueel (ook 37 procent toename) wél het meest gestegen van heel Nederland. Rotterdam blijkt groeiend populair onder Nederlanders zelf. Van de 1666.000 boekingen in 2016, komt ruim de helft (844.000) dus niet uit het buitenland.

Reizen in eigen land

Ozgur Eylen, bestuurslid van de Rotterdamse Hotel Combinatie namens het Ibis City Center, herkent de groeispurt. “We zijn geen Amsterdam hoor, by far niet. Maar het gaat enorm veel beter qua gasten, zeker sinds 2014 en de opkomst van de Markthal.” Bijna de helft van zijn gasten is binnenlands, schat Eylen. “Nederlanders reizen veel in eigen land. Maar het heeft ook te maken met de doelgroep van je hotel.” Voor Eylen zijn dat ook zakelijke overnachtingen, ongeveer een op de twee gasten komt niet voor ‘leisure’.
De buitenlandse bezoekers komen veelal uit Duitsland, België, Engeland, Polen. En ook wel Amerika, weet Eylen. Hij besluit: “Die stijging hadden we ook wel verdiend, met z’n allen. Ik geef alle credits aan Aboutaleb en zijn inzet op citymarketing. Het is fijn als we niet meer volledig afhankelijk zijn van de haven.” 
Ook opvallend is dat het aantal hotelovernachtingen de afgelopen vijf jaar iets sterker is gestegen dan het aantal bezoekers aan de stad. Dat verklaart Eylen als volgt: “De aantrekkelijkheid van de stad is dusdanig goed gegroeid dat er wellicht meer mensen komen die meer kunnen besteden. Dus kiezen voor een overnachting, in plaats van heen en weer rijden.”

Wereldsteden ingehaald

Voor Nederlanders zelf heeft Rotterdam een aantal wereldsteden ingehaald in populariteit. Nederlanders boeken inmiddels vaker hier een hotel dan in, Rome of zelfs New York. In 2013 was dit nog omgekeerd.

Amsterdam, Londen en Parijs zijn voor de Hollanders nog altijd de top drie. Maar Rotterdam is sterk in opmars en stoot Parijs bijna van de troon, waar onze stad in 2013 nog niet bij deze drie in de buurt kwam.

infographic-3
80-95% van de toeristen gaat nog altijd naar Amsterdam. Van de Belgen komt wel een tiende naar hier. Beeld door: beeld: Nina Fernande

Toch even relativeren: internationaal gezien komt nog steeds slechts 1 – 3 % van de toeristen naar Rotterdam. Positieve uitzondering zijn de Belgen, van deze toeristen komt een tiende naar hier, naar verhouding zelfs vaker dan Nederlanders zelf. De rest van de wereld gaat nog voor 80 – 95% lekker naar Amsterdam om te overnachten. Van de toeristen uit Duitsland, de VS, en daarna Frankrijk, Spanje en Tsjechië zie je dat een paar procent Rotterdam bezoekt als ze in Nederland zijn. Gevolgd door Portugal en Denemarken.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met de EVR. (Benieuwd wat dit inhoudt?) De EVR geeft inzicht in kerngegevens, trends en ontwikkelingen van de Rotterdamse economie. Meer weten? Bekijk hier het EVR magazine 2017 met het thema ‘Stad in Verandering’.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
profielfoto-Willemijn

Willemijn Sneep

adjunct-hoofdredacteur en eindredacteur

Willemijn Sneep (1989) is na wat omzwervingen en een master Journalistiek in het schattige Leiden weer terug in de enige wereldstad die Nederland rijk is. Als freelance journalist kan ze zich geen betere thuisbasis wensen. willemijn@versbeton.nl

Profiel-pagina
05_Nina Fernande_integratie

Nina Fernande

Nina Fernande (1987) is een illustrator. Ze woont en werkt in Rotterdam. Als ze niet aan Franstalige chansons werkt, kleurt, faxt en streept ze simpele maar krachtige platen. Ze typeert haar werk als cartoonesk zonder het grafische element te verliezen.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton