Voor de harddenkende Rotterdammer

Als voorproefje op het boek Anders nog iets? legden we onderzoeker, realist en optimist Hans van Tellingen en rijtje doemgedachten op winkelgebied voor. Om keihard ongelijk te krijgen. “De markthal is juist woest succesvol. Zelfs de Koopgoot profiteert ervan.”
Was 2016 nog het jaar van de omvallende winkelketens, op 23 december 2017 pinden we met zijn allen een record aantal keren van 18,2 miljoen keer. De consument consumeert weer, hoera! Zijn we dan eindelijk klaar met winkeldoemdenken? Hans van Tellingen wel, al is hij dat al langere tijd. De cijfers ondersteunen het pessimisme over winkelen allang niet meer, zegt de directeur van onderzoeksbureau Strabo, dat koopstromen, bezoekersaantallen en bestedingspatronen in winkelgebieden onderzoekt. Al vanaf 1982 telt en enquêteert Strabo in meer dan vijfhonderd winkelcentra, vanaf 1993 onder leiding van Van Tellingen. Vers Beton legt hem de hardnekkigste doemgedachten op winkelgebied voor.

RvB_20141018_0355_0359 mediumsize
Beeld door: beeld: Remco van Blokland
RvB_20141018_0355_0359 mediumsize

Lees meer

Kijk rond in de Markthal met deze 360-graden-foto

Rotterdams nieuwste trots is de Markthal. Voor wie hem nog niet gezien heeft of er niet…

Héél veel winkels staan leeg in Rotterdam, is het mantra.

“Welnee! Gemiddeld staat op A-locaties 1,9 procent van de Rotterdamse winkels leeg. De stelling ‘er is te weinig winkelruimte in de binnenstad beschikbaar’ is veel beter te verdedigen. Ik pleit voor herschikking van winkelruimte, want grote, internationale retailers staan aan de poort, te springen om ettelijke duizenden vierkante meters winkeloppervlak.”

Als die grote retailers er komen, verliest Rotterdam zijn winkelsmoel.

“Wat je in Rotterdam ziet, is dat de winkelgebieden blijven uitdijen. Naast de eerste schil in het centrum is er ook een tweede en een derde schil, bijvoorbeeld in het Oude Westen en het Oude Noorden. Daar geven allerlei zelfstandige initiatieven dat gebied steeds meer kleur. Ze worden langzamerhand ontwikkeld en bij het centrum getrokken. Retailpuristen zeggen: je moet in een straat met leuke, authentieke winkeltjes, de ketens weren. Maar het gaat om de juiste mix tussen die couleur locale en de grote jongens.”

Veel van die ‘grote jongens’ vielen om de laatste jaren: Dixons, MS Mode, Miss Etam, Free Record Shop, Halfords, Polare, V&D. Het sloeg gaten in de winkelstraat en het einde van de winkel was nabij. Hoe zie jij dat?

“Het einde van díe winkels was nabij, omdat ze niet meer in de tijdgeest pasten. Hun aanbod was te ouderwets, te duur, te weinig uitgesproken, het maakte niet meer graaierig. Einde levensloop, zo simpel is het dan. Datzelfde geldt voor Blokker. Tenzij zij zich opnieuw uitvinden, is hun einde nabij. Maar zo ontstaat er aan de onderkant weer ruimte, die gevuld wordt door de Actions en de Lidls. Ik ben ook heel benieuwd hoe het Hudson’s Bay zal vergaan. De meningen zijn verdeeld over hun toekomstperspectief.”

Hoe kijk jij dan tegen de Markthal aan? Het frame is negatief: het is geen echte markthal, want er zit te veel horeca. Het is een toeristentrekker, maar geen Rotterdammer koopt er zijn boodschappen.

“Nee, nee, nee en nee: de Markthal is juist woest succesvol. Uit ons onderzoek blijkt dat er onverminderd wekelijks netto 135 à 140 duizend bezoekers komen. Dat zijn er jaarlijks 8 miljoen, vergelijkbaar met een middelgrote binnenstad. Al die bezoekers waaieren uit over de nabijgelegen markt, de Hoogstraat, de Meent en de binnenstad. Zélfs de Koopgoot profiteert van de Markthal. Daarbij komt ruim meer dan 30 procent van de bezoekers uit Rotterdam en nog eens 20 procent uit de regio Rijnmond. 56 procent verdient bovenmodaal, 33 procent heeft een relatief laag inkomen. Gemiddeld komen ze een keer per week, blijven drie kwartier en geven ongeveer 17 euro uit. Ze zijn uitermate lovend over de parkeergarage. Die is ook goddelijk. En onontbeerlijk in het succes.”

De azijnpisser zegt: dat onderzoek je in opdracht van de eigenaar.

“Het zijn absolute, verifieerbare cijfers op basis van vier onderzoeken over de afgelopen twee jaar. Het frame klopt gewoonweg niet.”

Kopen we niet massaal online?

“Slechts 5 procent kopen we online, de overige 95 procent nog altijd in fysieke winkels. Ook het percentage dat online de dagelijkse boodschappen doet is marginaal: 1,3 procent. Dat zijn CBS-cijfers, overigens, ik trek die niet uit mijn hoge hoed. Ook ‘showrooming’, dus in de winkel oriënteren en online kopen, is echt te verwaarlozen. Het is eerder andersom: online oriënteren we ons, maar we kopen in de winkel.”

Wat zegt dat over webshops?

“Geen enkele webshop maakt winst, dat bestaat niet met deze percentages. Webshops verkopen tegen inkoopprijzen, maar moeten dan ook nog gratis bezorgen. Ze gaan er zelf aan ten onder en intussen verpesten ze de markt voor hun product. Dat is bijna onethisch.”

Is de toekomst dan aan de gespecialiseerde, ambachtelijke winkelier?

“Het gaat om de juiste mix: authentieke zaakjes, grote ketens, goed kunnen parkeren en fijne horeca. De meeste mensen willen consumeren in de breedste zin van het woord, bijvoorbeeld ook wat eten en drinken, naast het kopen.”

Dan komt er weer zo’n mantra in me op: ‘het gaat niet meer om de transactie, maar de attractie’.

“Daar zeg ik op: lariekoek. Het gaat erom dat mensen het leuk vinden om op een bepaalde plek te komen. Die beleving moet natuurlijk zijn, niet gekunsteld. Ondernemers die houden van hun product, weten wat ze verkopen en hun klanten een goed gevoel geven, díe hebben de toekomst. Dat is nog nooit anders geweest.”

Meer lezen over Rotterdams winkelen sinds de wederopbouw? Help dan nu mee om te zorgen dat het boek Anders nog iets? er komt. Bomvol leuke, excentrieke, oude, actieve ondernemers uit de stad. Koop ‘m alvast of doneer hier, het kan nog tot 10 januari.

Voordat je verder leest...

Wij kunnen alleen bestaan dankzij support van lezers. Help jij ons om onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk te blijven maken? Vanaf 6 euro per maand ben je supporter!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Margot Smolenaars

Margot Smolenaars

Margot Smolenaars (1976) voelt zich al veertien jaar Rotterdammer, maar dan wel eentje met een zachte g. Studeerde journalistiek in Tilburg, begon als archetypische krantenjournalist (d’r héén!), evolueerde tot chef redactie in de bladen en is nu onderzoeksjournalist.
margot@versbeton.nl

Profiel-pagina
Lees 3 reacties
  1. Profielbeeld van Paul
    Paul

    Markthal een succes?!?! Stop met het een MARKThal te noemen, want dat is het niet.
    Het heeft niets weg van een markt. 1 groenteboer!!! Een echte versvis tent, op de 2 die meer frituurvis verkopen dan vers, is er niet. Vlees, alleen de kleine groene slager, wel 3 kaasboeren, 3 chocolade boeren, 3 notenbarren. Je gaat niet naar die vreetschuur zoals je naar de markt gaat. Wat verkoopt, dingen die direct te eten zijn of makkelijk mee te nemen zijn. Het eerder een groot soort souvenierswinkel geworden.

    Omgeving profiteert?
    Hoogstraat, die parfum zaak die al 6 jaar uitverkoop heeft? De 2 goedkope tassenzaken? de 1,- euro shop winkel, de 1,- euro boekenwinkel? een van alles wat winkel? Niet echt kwaliteit wat je daar kan kopen, is puur gedaan om leegstand tegen te gaan en dat de Hoogstraat geen spookstraat werd.

  2. Profielbeeld van Robert
    Robert

    [Nee, nee, nee en nee: de Markthal is juist woest succesvol]

    Nou…. Vraag dat ook maar eens aan de ondernemers die zich tot hun oogbollen in de schulden hebben gestoken voor een plekje in de Markthal….

  3. Profielbeeld van Adam
    Adam

    Wat een gentrificatie propaganda lijkt dit stuk.
    De markthal loopt echt niet,en Hudsons Bay is zo leeg en triest als maar zijn kan,loopt voor geen meter ook ongezellige zaak trouwens.
    De meiden en vrouwen van Hudsons hebben echt heel de dag niks te doen.
    Kleine authentieke winkeltjes en koffiebarretjes zijn er genoeg dat je er gewoon misselijk van wordt van dat eenzijdige aanbod!
    Action loopt wél en waarom?
    Waarom kijkt men niet na waarom Action nu wél succesvol is en er lange rijen bij de kassa staan?
    Voor het aanbod én de prijs!

    Die alternatieve VT-wonen merken en houten speelgoed/kale inrichting is slechts bij een groep Rotterdammers in trek die niet in de binnenstad lopen te shoppen of dagelijks veel geld uit willen geven,die kopen een artikel in een authentiek winkeltje en doen daar 20 jaar mee omdat ze niet zo kooplustig en vaak hun huizen decoreren zoals de meeste Rotterdammers doen.

    Ga even de winkels in en ZIE hoe de aanloop én verkoop is dat is de échte duidelijke zichtbaarheid of een winkel loopt of niet.

    Je kan zo veel propaganda en mooie praatjes over koffiebarretjes en alternatieve merken verkopen maar de realiteit zegt genoeg.

    Straks wordt de Primark weer de grootste trekker van de stad,en waarom?
    Dat weten wij allemaal wel omdat het juist deze winkelketens zijn die de trek naar de binnenstad enorm maken,maar er denegrerend over doen dat wel..maar ze zijn hard nodig zo nodig dat de gemeente er plaats voor maakt en hoe!
    En zo krijgen de authentieke winkeltjes en koffiebarretjes ook langslopend publiek.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500