voor de harddenkende Rotterdammer

Hij heeft mooie praatjes, onze D66-wethouder van mobiliteit, duurzaamheid en cultuur. Maar vroeg of laat valt elke blaaskaak door de mand. Het Hoekse Lijn-dossier heeft hem ontmaskerd, het is tijd voor een Pexit, betoogt Ferrie Weeda.

Pex-Langenberg-export
Beeld door: beeld: Narjara Grondman

Een ding moet je hem nageven: Pex Langenberg doet het goed voor de camera. Strak in het pak, met een aimabele blik… Pex schetst schitterende vergezichten. Over schonere lucht, een nieuwe stadsbrug, elektrische vrachtauto’s, duurzame chemie, metro’s in de nacht en Rotterdam als ‘fietsstad bij uitstek’.
Daar staat hij weer minzaam lachend in de krant of op het journaal: altijd op het goede moment.
De wethouder heeft een geniale woordvoerder en mediastrateeg. Pex drukt op een grote rode knop en onthult een warmtesensor voor fietsers. Of een regensensor. Of een groenlichtsensor. Hij ontvouwt een revolutionair plan om Rotterdam aardgasvrij te maken. Of honderden hypermoderne elektrische huurfietsen te plaatsen. Of om een metrolijn van Leiden naar Dordrecht aan te leggen. De media nemen de lyrische persberichten klakkeloos over.

Vernietigend oordeel

Helaas voor Pex Langenberg: vroeg of laat valt een blaaskaak door de mand. Het Hoekse Lijn-dossier heeft hem ontmaskerd. De ombouw van de spoorlijn naar Hoek van Holland tot metroverbinding werd een debacle en Pex is verantwoordelijk. Vertraging: zeker een jaar. De metrobouw had binnen vijf maanden gepiept moeten zijn, maar gaat minimaal een jaar langer duren. Tienduizenden reizigers staan in de file, in de vervangende bussen. De Waterweg-gemeenten zijn des duivels. De verlenging naar het strand wordt misschien geschrapt. De kostenoverschrijding – €90 miljoen – komt voor het merendeel (direct of indirect) voor rekening van Rotterdam en toekomstige kostenoverschrijdingen zelfs voor 100%.
Het is nu erop of eronder voor Pex. In december overleefde hij een motie van wantrouwen naar aanleiding van het metro-dossier. Maar de voltallige gemeenteraad stemde wel in met een onderzoek naar het project en de rol van de wethouder.

Dat onderzoeksrapport velt nu een vernietigend oordeel. ‘Onvoldoende regie en coördinatie en een gebrekkige organisatie en voorbereiding’, staat in het persbericht. Er is in het rapport nauwelijks iets positiefs te vinden over het project en de aansturing ervan. Pex Langenberg wist al in een vroeg stadium van de onmogelijke planning. Niet alleen deed hij daar weinig mee, ook verzuimde hij de raad te informeren. Een politieke doodzonde.

Wethouder loze beloftes

Het Hoekse Lijn-dossier zal Pex Langenberg waarschijnlijk de kop kosten. Die Pexit werd tijd, na vier jaar gebakken lucht. In zijn persberichten lijkt onze wethouder de perfecte wegbereider van de duurzame, innovatieve, schone stad. Toch beseft iedereen die verder doordenkt, de cijfers erbij haalt of gewoon afwacht: Pex is de wethouder van symboolpolitiek, proefballonnen, loze beloftes en plannen op drijfzand.

De miskleunen van Pex

Een selectie van de miskleunen en opmerkelijke keuzes van Pex:

  • De luchtverontreiniging in Rotterdam overschrijdt nog steeds de Europese normen, terwijl de nieuwe normen van de Wereldgezondheidsorganisatie nóg strenger zijn.
  • De nieuwe A13/16 leidt tóch tot meer vervuiling ondanks de mooie beloften (al geeft Pex barbecues de schuld).
  • Pex betrekt de luchtverontreiniging van scheepvaart, industrie en rijkswegen niet in de cijfers, want dat zijn volgens hem “ontwikkelingen waar Rotterdam geen invloed op heeft”.
  • Pex staat met de mond vol tanden als de kolencentrales hun medewerking aan de CO2-opslag opzeggen: “We dachten écht dat de bedrijven ieder 50 miljoen euro zouden investeren in de C02-opslag.”
  • De lobby voor de nieuwe stadsbrug in West, volgens Pex is ‘een cruciale schakel’, mislukt. Het Rijk stelt geen geld beschikbaar.
  • In de ‘fietsstad bij uitstek’ zijn de meeste openbare fietspompen die Pex introduceerde binnen no time al gesloopt.
  • De sensor die fietsen sneller groen licht geeft bij regen, wordt aangepast. Deze blijkt namelijk een toename van luchtverontreiniging te geven, doordat auto’s langer voor rood staan te walmen.
  • Het experiment ‘voor alle fietsers groen’ leidt binnen één minuut tot twee ongelukken waarna de proef wordt gestaakt (de journalisten kregen de schuld, zij leidden de fietsers af).
  • Van de ‘450 hypermoderne elektrische huurfietsen eind 2017’ van de gemeente zijn er pas enkele tientallen geplaatst.
  • De kwalitatief laagwaardige commerciële huurfietsen (zoals Obike en MoBike) zijn in Utrecht en Amsterdam verboden, maar volgens Pex ‘voegen ze iets toe (…) zeker in Rotterdam-Zuid’.
  • Het mobiliteitsplan Feyenoord City laat nog steeds op zich wachten.
  • Terwijl de werkzaamheden aan de Maastunnel verkeerschaos veroorzaken, voert de gemeente campagne om parkeergarages in de binnenstad te promoten.
  • Tegelijk met Maastunnel gaat straks ook Coolsingel op de schop, met een terminaal verkeersinfarct tot gevolg.
  • In de soap rondom de oude benzine-auto’s in de milieuzone blijft Pex hardleers de uitspraken van de rechter aanvechten.
  • De rechter laat oude auto’s toe, maar zij krijgen van Pex vervolgens geen parkeervergunning.
  • De gemeente gebruikt zelf een oud dieselbusje (eigenlijk verboden in milieuzone) voor een campagne over ongeletterheid.

Fakenews

Maar alsof hij niet op de schopstoel zit, pronkt Pex deze maandag nog met een nieuw rapport, over de milieuzone. Het bijbehorende persbericht jubelt over ‘40% minder uitstoot van roet’, maar verzwijgt wat er niet is behaald – of wat er dankzij andere ontwikkelingen is behaald. Nadere bestudering van het rapport leert dat de NOx-reductie tegenvalt, dat de vervuiling van haven en industrie niet wordt meegerekend, dat de milieuzone misschien helemaal geen effect had én dat zonder de maatregelen deze zelfde doelstellingen ook waren bereikt omdat auto’s tegenwoordig steeds minder roet uitstoten.
Bovendien blijken de cijfers niet gebaseerd op daadwerkelijke luchtmetingen, maar op statistische aannames over alleen de uitstoot van het gewijzigde wagenpark. De eerste zin van het persbericht ‘De lucht in Rotterdam is schoner en gezonder dan drie jaar geleden’ is daarom absoluut niet te verantwoorden. Zeg maar gerust: fakenews.

Het is bijna grappig hoe Pex Langenberg steeds maar weer, stralend, een nieuw en kansloos plan presenteert, terwijl hij feitelijk niets presteert en miskleun op miskleun stapelt. De verbeten wijze waarop hij zijn gelijk probeert te halen, is echter hinderlijk. En met de €90 miljoen verlies en vertraging voor de Hoekse Lijn heeft hij definitief zijn krediet verspeeld.
Ik zeg: Het is tijd voor een eerlijke en daadkrachtige wethouder mobiliteit en duurzaamheid. Het is tijd voor Pexit.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Ferrie

Ferrie Weeda

Ferrie Weeda (1977) studeerde geschiedenis en Nederlands. Zijn wieg stond aan de Coolhaven – nog steeds zijn domein. Ferrie houdt van publiek en van de stad. Hij is voorzitter van BuurtBestuurt Coolhaveneiland. Als stadsgids en schrijver deelt hij zijn betrokken en bevlogen verhalen over geschiedenis, samenleving en cultuur. Gerrit, Ferries jack-russell uit Tiel, is vernoemd naar Erasmus.

Profiel-pagina
PSX_20151019_152021

Narjara Grondman

Narjara Grondman (1981) is illustrator en architect. Ze schrijft het liefste kwinkslagen van de gesprekken die ze stiekem opvangt en tekent daar kleine absurde tekeningen bij.

Profiel-pagina
Lees 6 reacties