Advertentie

Pionect top banner_V2
Voor de harddenkende Rotterdammer

Waar gaan deze verkiezingen nu echt om? Verslaggevers Guido van Eijck en Saskia Naafs zoeken het voor je uit. Deze week: hoe Rotterdam begint te twijfelen aan het auto-imago en waarom dat eigenlijk een klassenvraagstuk is.

Wat_kiest_Rotterdam
Beeld door: beeld: Michael van Kekem

Als bewonersavonden ons de afgelopen maanden iets hebben geleerd, dan is het dat veel Rotterdammers zich druk maken over hetzelfde: de auto. Ze zijn met teveel, ze rijden te hard, ze stinken, ze parkeren op de stoep voor de school.
De auto, dat wás lange tijd Rotterdam. Na de Tweede Wereldoorlog werd de hele stad erop ingericht. Maar nu zien Rotterdammers zich steeds vaker geconfronteerd met de nadelen ervan. Nergens slokken files zoveel tijd op als in Rotterdam, ze verergeren de luchtvervuiling in een van de smerigste steden van het land, maken straten onveiliger, en nemen in krappe woonstraten veel ruimte in.
Vooral bewoners van “bakfietswijken” rondom het centrum verzetten zich tegen het feit dat zij in het verkeer tweederangsburgers zijn. Het gaat dan over kinderen die niet veilig over kunnen, dat ze in de regen moeten wachten tot zes rijen verkeer hun tweede ronde groen hebben gehad, dat ze vieze lucht inademen, en dat het altijd weer afwachten is of je een fietstocht over de Nieuwe Binnenweg overleeft. Het ooit zo moderne vervoermiddel is voor hen vooral een probleem.

Nieuwe tweedeling

Dat bleek vorig jaar ook uit ‘Het verhaal van de stad’, een brede volkspeiling over de vraag hoe Rotterdam er in 2037 uit moet zien. Bewoners hoopten op een autoluwe of zelfs autovrije binnenstad. Iets soortgelijks concludeerde I&O Research in opdracht van Milieudefensie vorige week: zeven op de tien Rotterdammers wil vervuilende auto’s uit de binnenstad.
 

Dat dit onderwerp steeds hoger op de agenda komt, heeft alles te maken met de veranderende bevolking van Rotterdam. Hoger opgeleiden fietsen graag of nemen de metro. Jongeren hebben steeds minder vaak een auto. Kortom, de tijd dat ‘auto’ en modern hetzelfde waren, lijkt ook in Rotterdam voorbij.
Maar daarmee ligt een nieuwe tweedeling op de loer: van mensen die dichtbij het centrum wonen en de auto graag zien vertrekken, en zij die aan de andere kant van het water wonen en slechter aangesloten zijn op het ov, en dus op hun auto zijn aangewezen.

Klassenvraagstuk

Volgens verkeersdeskundige Bas Govers is de verkeersopgave daarom ook een klassenvraagstuk. “Hoogopgeleide inwoners zijn meer op gebruik van fiets en trein georiënteerd, en minder op de auto. Lager opgeleiden pakken vaker de auto, maar ook tram of bus. Dat effect zie je ook in Rotterdam. Er is een groot verschil tussen de vervoerskeuzen van mensen in het centrum en de gentrificerende wijken daaromheen, en bijvoorbeeld grote delen van Zuid.”
Het is dus niet gek dat juist partijen met een grote achterban ‘op Zuid’ zich wél hard maken voor de automobilist. Het laatste punt van het beknopte PVV-programma: “Stop pesten automobilist, afschaffen milieuzone.”
Denk, die bij de Tweede Kamerverkiezingen op Zuid goed scoorde, pleit voor “het enorm verlagen van de parkeertarieven voor een gastvrije stad”. Dat lijkt nogal tegenstrijdig met hun wens om autogebruik in het centrum te ontmoedigen. Parkeervergunningen moeten volgens Denk flink goedkoper worden en bij gebedshuizen moet je liefst gratis kunnen parkeren.
Ook Nida zegt minder auto’s te willen, maar pleit tegelijk voor vrij parkeren op meer feestdagen en een uitbreiding van de goedkope parkeertarieven in winkelstraten.

Auto brengt bedrijvigheid

Hoe anders is het toekomstbeeld bij de PvdA, GroenLinks en SP. Zij zien een autoluwe, of zelfs deels autovrije binnenstad voor zich. Met meer ruimte voor fiets, voetganger en ov. Parkeertarieven in het centrum mogen juist omhoog.
Het plan voor de Coolsingel, met drie in plaats van vier rijbanen en ruimte om te flaneren, gaat GroenLinks en SP zelfs niet ver genoeg. Zij vinden dat het niet bij “de stoep van het Stadhuis” moet blijven, en dat ook andere drukke straten op de schop moeten. Van hen mogen Coolsingel, Meent en Witte de Withstraat (deels) autovrij.

Toch is dat volgens verkeerskundige Govers niet per se een goed idee. Hij deed tien jaar geleden onderzoek voor een autoluwe binnenstad, onderdeel van het plan Citylounge. “Zonder auto’s is de Coolsingel te leeg. Dan wordt het unheimisch, zeker ’s avonds. De auto hoort ook wel een beetje bij de sfeer van Rotterdam.” Bovendien, ook als je alleen de Coolsingel aanpakt, zal daar een hoop autoverkeer verdwijnen. Zo’n 25 tot 40 procent, schat Govers.
Daar hadden wij nog niet aan gedacht: de auto brengt bedrijvigheid. “Rotterdam heeft vrij veel grote wezenloze ruimtes”, zegt Govers. Zonder blik en rubber zouden delen van de stad uitgestorven zijn. En eerlijk is eerlijk, wie heeft op de Coolsingel nog wat te zoeken na sluitingstijd van de winkels, hoe mooi die straat straks ook is?

Spagaat

Het interessantst is de opstelling van VVD en Leefbaar in deze. De twee partijen die zich het hardst maken voor meer hogeropgeleiden in de stad, zitten wat verkeer betreft in een spagaat. Het zijn de traditionele ‘autopartijen’. Zo wil de VVD wel meer P+R terreinen, maar blijft ook benadrukken dat vervoer vooral een vrije keuze moet zijn. En-en dus.
Leefbaar stelt onomwonden vast dat de auto het favoriete vervoersmiddel is van veel Rotterdammers – “dat is hun eigen vrije keuze” – en waarschuwt stellig voor “linkse experimenten” met parkeren.
Maar nu de stad geleidelijk wordt aangepast om meer “sterke schouders” te lokken, kan je uittekenen dat er alleen maar meer mensen komen die minder auto’s willen. De druk om het imago van autostad Rotterdam aan te passen, zal voorlopig dus niet afnemen. Die autoluwe of zelfs autovrije binnenstad, zoals de Rotterdammers vorig jaar voorspelden, lijkt er vanzelf te komen.
Deze publicatie kwam tot stand met steun van het Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten.

Voordat je verder leest...

Je kunt dit artikel gratis lezen, maar wij kunnen het niet gratis maken. Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

SaskiaNaafs_VB

Saskia Naafs

Saskia Naafs (1984) is stadssocioloog en onderzoeksjournalist voor Investico, platform voor onderzoeksjournalistiek. Ze woont in Rotterdam en schrijft het liefst over steden. Haar artikelen verschenen onder meer in De Groene Amsterdammer, Trouw en Het Parool.

Profiel-pagina
Guido van Eijck

Guido van Eijck

Guido van Eijck (1987) is freelance journalist. Zijn stukken verschenen in onder meer De Groene Amsterdammer, de Volkskrant, het Financieele Dagblad en Die Zeit. Voor Vers Beton schrijft hij elke maand een analyse over de Rotterdamse politiek.

Profiel-pagina
michael van kekem portret

Michael van Kekem

Illustrator

Michael van Kekem (1985) werkt als illustratief ontwerper en printmaker. Zijn werk bestaat uit het maken en creëren van redactionele illustraties, boeken, huisstijlen, artwork voor animaties, prints en producten zoals Very Manly Pins. Zeefdruk, digitale en handgetekende elementen zijn belangrijke aspecten in zijn werk.

Profiel-pagina
Lees 6 reacties
  1. Profielbeeld van Rotterdamse Dromer
    Rotterdamse Dromer

    Bijzonder dat er nog steeds wordt gesuggereerd dat je overal in Rotterdam na sluitingstijd een kanon af kan schieten. Als de gemeente zich de afgelopen 4 jaar nou bezig had gehouden met meer woningen te realiseren op al die “wezenloze ruimtes” was de stad er een stuk gezelliger en bedrijviger op geworden. Maar nee, we importeren graag geld van buiten de stad met hun auto en faciliteren ze met een royaal aantal parkeerplaatsen en garages verspreid door de hele stad.

    Als Rotterdam nou een klein beetje kosmopolitisch zou denken had je al die randgemeentes waar de Rotterdammers 50 jaar geleden naartoe zijn gevlucht allang aangesloten op een ov-netwerk die sneller is dan de auto. Had je nu pas écht een metropoolregio gehad.

  2. Profielbeeld van Vim Schuurmans
    Vim Schuurmans

    Vlakbij de Maastunnel woon ik al mijn hele leven. Jaren op 50 meter van de ingang gewoond. Gaat waarschijlijk een paar jaar op mijn leven schelen. Dit in combinatie met het geklaag der automobilisten over de files van zaterdagmiddag en het etensafval dat ik in de rondte zie vliegen brengt mij tot de stelling : Opdonderen. Iedereen verplicht electrisch. Tunnel helemaal dicht. Blauwe Vis en paddenstoelenkwekerij. ’s Gravendijksingel. Voortaan komen er gebouwen van 100 bij 100, 10 meter hoog met allemaal een daktuin die je onderling kan verbinden met loopbruggen. Tezamen met de bomen op de grond ontstaat dan een groene omgeving, een stad waar het prettig vertoeven is met rust en frisse lucht.

  3. Profielbeeld van Paul
    Paul

    Wat nou als auto’s volledig uitstoot neutraal zijn, dan is er geen reden om de auto te weren uit de stad. De hetze om de auto te weren is dus weer korte termijn gedachte.

    ‘Die autoluwe of zelfs autovrije binnenstad, zoals de Rotterdammers vorig jaar voorspelden, lijkt er vanzelf te komen’ Dit is een gedachte die velen hebben maar onjuist is.
    Mensen met hoge salarissen hebben minimaal 1.5 auto per huishouden. Al woontorens hebben interne parkeergarages. Markthal ook een grote parkeergarage om te kunnen shoppen.
    Vele groot verdieners hebben werk waar voor men moet reizen want hun bedrijf zit niet in Rotterdam of hun werk is dat ze door het land reizen. De trein is onbetaalbaar aan het worden, je bent goedkoper uit om met 2 personen met de auto naar A’dam te gaan dan met de trein.
    Autoluwe centrum, STOP MET BOUWEN in het centrum. verplicht leveranciers elektrisch vrachtwagens in te zetten.

  4. Profielbeeld van Robert Mertens
    Robert Mertens

    Als de VVD minder op de auto zou zitten had ik deze verkiezingen VVD gestemd. Maar de focus blijft voor mijn gevoel toch teveel op de auto zitten, ondanks hun plannen voor een nieuwe metrolijn. Volgende keer beter?

  5. Profielbeeld van Adam
    Adam

    Flaneren of een bakfiets race op de Coolsingel straks?

    Een fiets kost heel wat in een winkel,voor een degelijke fiets leg je al snel 700 euro neer,dus is even met de bus of tram veel goedkoper.
    En die bakfietsen ach,in een drukke grote stad als een soort Don Quichotte met je bakfiets erdoor hen willen rijden in die drukte is zelfkastijding.
    Bakfietsen met een paar jong erin en een hard fietsende moeder in HEMA gele regenjas aan.
    Dat is wat je in Barendrecht goed kan in die rustige wijken.

    In een drukke volle grote stad ga je niet met een enorme bakfiets keihard rijden,straks bakfietsen botsingen.
    Om de één of andere reden wordt de auto gecriminaliseerd bijna,er zal wel een agenda er voor zijn waarom dit gebeurt,wellicht door de enorme propaganda om bakfietsen en gezinnetjes naar de drukke volle stad te krijgen,moet de auto ervoor wijken.

    Door als die ziekelijke gedachten die politici vanuit hun eígen persoonlijke frustratie de gemeenteraad in gooien krijg je een soep van bizarre suggesties in de verkiezingen.

    De éen wil meer auto,s
    De ander meer bakfietsen
    De éen meer dure koopwoningen
    De ander meer sociale huur woningen

    Maar al met al krijgt de burger met lager inkomen of een uitkering de schuld van alles in de stad.
    Zij zijn de schuld van alles!!!

    Zij gaan teveel met de bus,tram en metro!
    Zij zouden geen bakfiets rijden!
    Zij gaan te weinig met de te dure trein op stap!
    Zij willen een sociale huurwoning!
    Zij verpauperen wijken!
    Zij wonen in wijken waar ze niet gewenst zijn!
    Zij hebben geen sterke schouders!
    Zij hebben geen hoge opleiding!

    Elke rechtse politieke partij en populisten politici gebruiken als een grammofoonplaat telkens weer die burger met laag inkomen of bijstand om stemmen te winnen,over de rug van die mensen.

    BASISINKOMEN INVOEREN en……………. WEG is het gebruiken van die burgers!.
    Dan heeft géén enkele rechtse populist meer een stok om te slaan of populistenpraat te uitten.
    Dan zijn de rechtse partijen als sneeuw voor de zon verdwenen.

    Kan je nagaan hoe de burger met bijstand en laag inkomen wordt misbruikt keer op keer door populisten.

    Met het BASISINKOMEN is dit voorbij……………………………………!

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500