voor de harddenkende Rotterdammer

De Rotterdamse economie is steeds minder afhankelijk van de haven. Hoe kan dit en wat blijft er over van onze havenstad? In dit minicollege legt professor Hein Klemann uit hoe de haven historisch is gegroeid (en gekrompen) en dat Rotterdam prima zonder de haven kan.

Bron: beeld: www.youtube.com

De hoogleraar Economische Geschiedenis laat zien hoe door een toevallige samenloop van omstandigheden de Rotterdamse haven oppermachtig werd met de doorvoer van bulkgoederen voor het Duitse Ruhrgebied vanaf 1880 en van olie na de Tweede Wereldoorlog. Klemann duidt de oorzaken voor de afname van het economisch potentieel van de Rotterdamse haven, waaronder de recente politieke strubbelingen met Rusland en Saoedi-Arabië.
Nederland heeft de haven economisch niet meer nodig, concludeert de hoogleraar. ‘Maar misschien wél Rotterdam, psychologisch gezien.’ Voor het afkicken verwijst hij de Rotterdammers naar het Maritiem Museum. Bovendien geeft hij de gemeente advies: ophouden met het stimuleren van de haven.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

4

Marianne Klerk

Marianne is historicus, promoveerde in politiek denken aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en op dit moment doet ze onderzoek aan de Universiteit van Oxford. Al 13 jaar woont zij in Rotterdam, in haar ogen de mooiste stad van Nederland, waar eeuwen geschiedenis van stadsvernieling en -vernieuwing kriskras door elkaar lopen.

Profiel-pagina
Lees één reactie