voor de harddenkende Rotterdammer

Woensdag is nieuws bekend gemaakt dat een einde lijkt te maken aan de langlopende soap rondom het groot poppodium van Rotterdam – of liever gezegd, het ontbreken daarvan. De Stichting Droom & Daad, de charitatieve stichting van directeur Wim Pijbes die investeert in kunst en cultuur in de stad, heeft bekend gemaakt dat de grote zaal van de Maassilo verbouwd zal worden.

MarkvanWijk-De-Beste-Stuurlui
Beeld door: beeld: Mark van Wijk

Goed nieuws voor iemand als ik. Ik ben zo’n categorie muziekliefhebber geworden die vooral geïnteresseerd is in de grote concerten, simpelweg omdat ik de ontwikkelingen van de kleinere bands niet meer zo goed volg. Mijn vijftien jaar jongere zelf, die elk weekend bandjes ging kijken in de Waterfront, Rotown of Nighttown, zou zich kapot schamen hoe slecht ik tegenwoordig ben ingevoerd. Daarbij is de drempel om naar een andere stad te gaan voor concerten vaak te hoog om dat in te passen in mijn drukke leven. Het liefst wil ik na een concert gewoon op de fiets stappen en niet in die verfoeilijke nachttreinen. Dus ja: ik ben wel blij met dit nieuws: kom maar op met je grote podium!

Je kunt natuurlijk zeggen: hebben we zo’n podium eigenlijk wel nodig? Twitter was kritisch en ook in de documentaire die we drie jaar geleden hebben gemaakt over dit onderwerp vonden sommigen uit de sector dat een nieuw podium helemaal niet nodig is. Rotterdam heeft inmiddels bewezen dat je als stad zonder groot podium óók een interessante en levendige popscene kunt hebben met een variëteit aan locaties en organisaties, en dat maakt deze stad juist bijzonder. Toch kun je het succes van de huidige sector net zo goed aangrijpen om te zeggen: is het nu dan niet precies het juiste moment om die overstap te maken naar het formaat van tweeduizend mensen, zodat bands, organisaties en publiek kunnen doorgroeien? Annabel is daarbij niet het poppodium gebleken waar we op hadden gehoopt. Het is een discotheek gerund op commerciële basis.

OFFRotterdam-MarcelKollen-13

Lees meer

Hoe de Rotterdamse popscene opkrabbelde, ook zonder poppodium

Sinds de komst van Annabel lijkt de aanhoudende kritiek op het ontbreken van een…

Verhuurschuur

Afijn, dat de behoefte er was bleek wel omdat de 10 samenwerkende poporganisaties (Baroeg, Bird, Grounds, LantarenVenster, Metropolis Festival, Motel Mozaique, De Popunie, Roodkapje, Rotown en WORM) onder de noemer PopUp naar Wim Pijbes zijn gestapt met de vraag of ‘hij’ de Maassilo niet wilde verbouwen. En dat bleek prompt te kunnen.

In heel veel opzichten ligt deze locatie voor de hand als je het mij vraagt. Geluidsoverlast heb je niet in dit betonnen monument uit 1911. Het is goed bereikbaar per metro. De omgeving is ten opzichte van tien jaar geleden verbeterd en de Now&Wow geeft tegenwoordig weer elke zaterdag een feest op de bovenverdieping. Het gebouw is van de gemeente, maar de grote zaal dient nu als verhuurschuur. De zaal is groot genoeg voor de gewenste tweeduizend mensen maar is nu niet geschikt voor optredens van bands. Iedereen die er wel eens is geweest, zal bijvoorbeeld weten dat de akoestiek flink te wensen overlaat.

WORM

Lees meer

Video: Een nieuwe generatie zonder poppodium

Voorlopig krijgt Rotterdam geen nieuw poppodium, werd vorige week bekend. Hoe nu verder?…

Als dit jarenlange probleem zo makkelijk kan worden opgelost door een verbouwing, waarom is dit niet al veel eerder gebeurd? In 2015 heeft wethouder Adriaan Visser een open call gedaan voor plannen uit de sector voor een nieuw poppodium. Geen van de elf ingediende plannen bleek voldoende. Waarom zat dit plan er toen niet bij als het zo simpel is? Het antwoord daarop is simpel: de wethouder wilde alleen investeren in de exploitatie, niet in een gebouw. De markt moest zelf met een gebouw komen. Daar was destijds al kritiek op, door Vissers partijgenoot en cultuuradviseur Paul van Oort op Vers Beton. Nu lapt de Stichting Droom & Daad dus op waar de gemeente niet aan wilde.

Vechtmarkt

Als de grote zaal van de Maassilo straks is aangepast voor bands, betekent dit dan ook dat we een nieuw poppodium hebben? Dat moet nog maar blijken, al liggen er wel kansen. Zo heeft Annabel bijvoorbeeld laten zien dat een zaal niet direct gelijk staat aan een poppodium. Bovendien: we hebben straks een zaal, maar het is nog niet duidelijk wie deze gaat programmeren. Het lijkt er nu op dat de samenwerkende poporganisaties (Rotown, Motel Mozaïque, Baroeg, Worm) dat gaan doen. Het kán een vernieuwend model zijn: een zaal waar meerdere programmeurs met diverse profielen gebruik van kunnen maken. Het kan óók een valkuil zijn. Want dan blijft de zaal een verhuurlocatie waar af en toe geprogrammeerd wordt, zonder eigen organisatie of smoel.

Om bands van deze grootte te boeken heb je altijd subsidie nodig. De samenwerkende poporganisaties maken gebruik van een potje dat bedoeld is voor grotere bands, maar is dat potje groot genoeg om elke week een zaal van die grootte te vullen? Mensen die meer verstand hebben van de popwereld vertellen mij dat de bands waar het hier om gaat opereren op een vechtmarkt waar je met moeite een voet tussen de deur krijgt als nieuwkomer.

Het succes van elk nieuw poppodium in Nederland valt of staat bij de gratie van de grootste en belangrijkste boeker Mojo. Het zal moeten blijken of ze nu wel vertrouwen hebben in deze locatie. En dat hangt samen met de vraag of ook mensen van buiten Rotterdam hun weg naar Rotterdam Zuid weten te vinden. Ook zullen ze vertrouwen moeten hebben in de organisatie die het gaat runnen. Het feit dat oudgedienden Rotown en Motel Mozaïque erbij betrokken zijn, schept goede hoop.

Er is dus nog veel onduidelijk en er zijn nog veel vragen. Maar er liggen kansen. 2019 is een belangrijk jaar omdat dan de nieuwe plannen voor het cultuurplan 2021-2024 worden geschreven, eind 2019 worden die ingediend. In 2019 moet de Maassilo zich als concertlocatie bewijzen, vertrouwen winnen bij gemeente, boekers en publiek. En dan vermoed ik dat er toch één partij zal komen met het beste plan om daar een volwaardig poppodium te draaien, zodat we straks wekelijks de fiets kunnen pakken naar de Maassilo.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
Eeva Liukku

Eeva Liukku

hoofdredacteur

Eeva Liukku (1983) begrijpt niet waarom mensen ergens anders zouden willen wonen dan in Rotterdam, maar heeft wel in Amsterdam wijsbegeerte gestudeerd. Naast haar werkzaamheden voor Vers Beton werkt ze als freelance programmamaker in de culturele sector. eeva@versbeton.nl

Profiel-pagina
avatar-mark-van-wijk

Mark van Wijk

Illustrator

Met een achtergrond als grafisch ontwerper en een grote interesse in illustratief werk maakt Mark van Wijk dingen graag mooier dan ze zijn. Daarbij is er, wat Mark betreft, altijd wel ergens een grap uit te halen.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Advertentie

Wildlife-film-festival-rotterdam-2018-Adv-Versbeton