voor de harddenkende Rotterdammer
MarkvanWijk-De-Beste-Stuurlui
Beeld door: beeld: Mark van Wijk

Stop de persen!

Het rode licht dat zich als een lopend vuurtje door Rotterdam beweegt, blijkt een reclamestunt te zijn’, schreven onze collega’s van RTV Rijnmond, volkomen verbaasd dat niemand minder dan hun bloedeigen collega Maikel Coomans van bedrijf MustSee achter de stunt zat die Rotterdam in een staat van zinderende opwinding moest krijgen. Want wat voor groots en meeslepends had deze onvoorspelbare stad nu weer voor haar burgers in petto, opdat zo ongeveer alle iconische gebouwen met rood licht werden uitgelicht? Het was *tromgeroffel* een app! Jawel dames en heren, de Erasmusbrug kleurde rood omdat er een app werd gelanceerd.

Een app waarvan onze haven in een klap niet meer de grootste vervuiler van Nederland wordt? Een app waarmee we zorgen dat we minder eten weggooien waardoor de kinderen op Zuid niet meer zonder ontbijt naar school hoeven? Een app waarmee in een klap alle verkeershufters en pikpraters tot inkeer komen en hun leven beteren?

Eh, nee. Het ging om een app voor toeristen. ‘Het was geheim, het was heel simpel en heel respectvol. Ik vond het ook een beetje chique’, vertelde Madje Vollaers die het project heeft bedacht aan RTV Rijnmond. Wat is er simpel, respectvol en chique aan een gemeente die haar stad voor de eerste de beste commerciële toeristenapp in de uitverkoop zet?

Algemeen nut

Dit zegt de gemeente er zelf over: ‘Als niet-commerciële organisatie kunt u een aanvraag doen voor het verlichten van de Erasmusbrug in kleur. Dat kan als het gaat om een aanvraag voor het algemeen nut.’

Hola! Twee simpele categorieën: niet-commercieel en algemeen nut. Niet dus. Op Twitter vroeg een alerte burger hoe dat zit. Het slappe antwoord? ‘Bij de beoordeling van de aanvraag is het kunstzinnige karakter van het gehele project, waarvan de Erasmusbrug onderdeel was, reden geweest om de aanvraag te honoreren.’ Wat een lariekoek! Wat is in vredesnaam het kunstzinnige karakter van een toeristenapp?

Mafkees

Buitenreclame

Lees meer

Wie mag onze stad ‘verrijken’ met reclame?

Reclame is stadsverrijking. Maar wie bepaalt dat? Inge Janse ging op zoek naar antwoorden.

Vers Beton concludeerde eerder al dat de gemeente publiek vastgoed zonder blikken of blozen aan de hoogste bieder verkoopt. Twee weken geleden schrok half Rotterdam wakker van het vuurwerk bij een privéfeest in de Harbour Club, een maand nadat onze burgemeester pleit voor beperkende vuurwerkmaatregelen tijdens oud en nieuw. Elke mafkees met geld (of een app) mag blijkbaar om mijn aandacht vragen.

Dat Maikel Coomans bijklust als ‘hoofdredacteur’ van een toeristenapp is zijn goed recht. Dat hij zijn eigen collega’s vakkundig om de tuin heeft geleid terwijl volgens hem ‘honderd mensen onderdeel van het complot waren’, laat de redactie een tikkeltje in haar hemd staan. Echter, een gemeente die tegen haar eigen beleid in de Erasmusbrug tot marketingtruc degradeert is niet chique, maar een beetje hoerig. Komt dat rode licht toch nog van pas.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Tara

Tara Lewis

Tara Lewis (1986) werkt als freelancer voor diverse media. Ze koestert haar innerlijke tokkie en kan soms een beetje cynisch zijn. Ze vindt dat het discussieplatform bedoeld is voor lezers, en voelt zich daarom niet altijd geroepen te reageren. Ze studeerde Geschiedenis aan de EUR en Communicatie aan de HES.

Profiel-pagina
avatar-mark-van-wijk

Mark van Wijk

Illustrator

Met een achtergrond als grafisch ontwerper en een grote interesse in illustratief werk maakt Mark van Wijk dingen graag mooier dan ze zijn. Daarbij is er, wat Mark betreft, altijd wel ergens een grap uit te halen.

Profiel-pagina
Lees één reactie