voor de harddenkende Rotterdammer

Op het eerste gezicht is het een wereld van verschil. Aaliyah van Stiphout en Jacqueline Monteiro zijn allebei begin twintig, komen binnenlopen op opvallende platformsneakers en tasten Café Engels in alle rust af. Mike Redman (39) volgt enkele minuten later in een t-shirt en een pet en voert zonder aarzelen meteen het hoogste woord. “De laatste keer dat ik hier was, werd ik weggestuurd omdat ik mijn pet niet af wilde doen”, lacht hij. “Ik ben er al een hele tijd niet meer naar binnen gelopen.”

Mike is al meer dan twintig jaar een gevestigde naam in de Rotterdamse cultuursector, als muziekproducer, kunstenaar, documentairemaker en eigenaar van het label Redrum Recordz. Aaliyah en Jacqueline zijn relatieve nieuwkomers: vorig jaar richtten ze samen het evenementen- en boekingsbureau Wavey Cartel op. Hun doel: meer vrouwen achter de draaitafels van clubs en festivals krijgen – in Rotterdam en daarbuiten.

Maar binnen een paar minuten vallen vooral nog de overeenkomsten tussen het drietal op. Mike richt zich tot Aaliyah en Jacqueline: “Jullie hadden zelf behoefte aan meer erkenning voor vrouwelijke dj’s en artiesten, en besloten er wat aan te doen. Dat is hoe Wavey Cartel ontstond, toch? Zo ging het twintig jaar geleden ook bij mij. Ik had behoefte aan toffe hiphopfeestjes in de stad en toen ik doorkreeg dat niemand anders ze ging organiseren, heb ik het zelf maar opgepakt.” 

Hoe is het balletje destijds voor jou gaan rollen, Mike?
Mike: “Ik heb me altijd al met veel verschillende dingen beziggehouden: film, muziek, feesten organiseren. Ik heb de leerplicht ontdoken, omdat ik al op jonge leeftijd wist wat ik wilde doen. School zou je moeten voorbereiden op je baan later, maar mij zat het alleen maar in de weg. Ik wilde me voor 100 procent kunnen focussen op mijn passies.”

“Het was destijds best makkelijk om een voet tussen de deur te krijgen. Toen ik hiphop en Jungle parties wilde organiseren, ben ik gewoon De Vlerk en Nighttown binnengestapt met mijn idee. Ik heb het idee dat zoiets tegenwoordig misschien lastiger gaat.”

RedmanWavey_003
Mike Redman Beeld door: beeld: Khalid Amakran

“Wij zijn eigenlijk ook gewoon bij WORM naar binnen gelopen met ons concept voor Wavey Cartel Wednesday”

Aaliyah: “Nou, wij zijn eigenlijk ook gewoon bij WORM naar binnen gelopen met ons concept voor Wavey Cartel Wednesday. Nu zijn we twee tot drie woensdagen per maand in Wunderbar te vinden met onze residents en gast-dj’s.”

Jacqueline: “Ik denk dat een podium als WORM de jonge doelgroep die wij aantrekken interessant vindt. Nu staan ze vooral bekend om hun alternatieve programmering, maar ik begreep dat ze meer met urban willen doen en ook andere stijlen willen programmeren. Misschien kregen we daarom vrij makkelijk een kans om ons ding te doen.”

Mike: “Ik vraag me af of dat op veel andere plekken kan momenteel, ik heb het idee dat het voorheen veel laagdrempeliger was en er meer clubs bereid waren om een kans te geven aan mensen die niet veel ervaring hadden.”

Aaliyah: “Veel plekken staan er wel voor open, maar dan er staan wel voorwaarden tegenover. Omdat clubs niet weten of je feestje zal aanslaan, vragen ze je bijvoorbeeld om barborg of de beveiligers te betalen. Dat is een drempel voor beginnende organisaties.”

Volgens Mike is het uitgaansleven in Rotterdam minder avontuurlijk geworden. “De underground is compleet weggevaagd. Ik weet nog dat er vroeger honderden mensen afkwamen op illegale party’s in de stad. Je had vooraf geen idee wat er precies ging gebeuren, je kreeg via via alleen een fotokopie met het ontmoetingspunt. Laatst was er weer zo’n ‘illegaal’ feestje, maar er kwamen nauwelijks mensen op af. Ik denk dat die traditie veranderd is, dat niet meer zoveel mensen naar buiten op zoek gaan naar een feestje zonder te weten of het echt wat is.”

Aaliyah: “Zo jammer, dat is toch juist een avontuur!”

Mike: “Het is ook moeilijker geworden omdat de politie weinig meer door de vingers ziet, er hoeft maar één iemand iets op social media te posten en het feest wordt afgelast.”

RedmanWavey_002
Wavey Cartel: Aaliyah van Stiphout en Jacqueline Monteiro Beeld door: beeld: Khalid Amakran

“Ik promoot mezelf liever niet op social media, klussen krijg ik toch nog gewoon via via”

Over social media gesproken: dat is nu de makkelijkste manier om je evenementen te promoten. Hoe ging dat voordat Facebook en Instagram bestonden?

Mike: “Met broekzakken vol flyers op een pleintje staan en urenlang uitdelen. Mond-op-mondreclame was misschien nog belangrijker. Als genoeg mensen het over je feest hadden, ging de rest bijna vanzelf.”  

Jacqueline: “Wij delen ook wel eens flyers en visitekaartjes uit op feestjes. Maar voor ons was het heel vanzelfsprekend om een Facebook- en Instagram-account aan te maken toen we met Wavey Cartel begonnen.”

Aaliyah: “We weten niet beter, we zijn ermee opgegroeid. Facebook-event aanmaken en uitnodigen, uitnodigen, uitnodigen.”

Daardoor weet ik heel goed waar jullie nu mee bezig zijn. Wat Mike de laatste tijd heeft uitgespookt was stukken moeilijker te achterhalen. Ik moest er via een artikeltje in De Havenloods achter komen dat hij afgelopen zomer in Japan heeft opgetreden.

Mike: “Ik promoot mijzelf inderdaad liever niet op social media, heb zelfs geen website. Ik heb er niets op tegen, maar ik denk dat het me te veel zou afleiden Een andere reden dat veel mensen lokaal niet van mijn bezigheden af weten is omdat de media hier, in tegenstelling tot in het buitenland, gewoonweg niets met mijn persberichten doet. Ik vind het grappig dat ze bijvoorbeeld in Japan beter op de hoogte zijn dan bij mij om de hoek.”

Jacqueline: “Maar hoe komen mensen dan nog altijd bij jou uit? Hoe weten ze je te vinden als artiest?”

Mike: “Hetzelfde als twintig jaar geleden, via via. Dat is ook de reden dat ik nooit behoefte heb gevoeld om op social media te gaan zitten. Zolang ik nog op andere manieren aan genoeg klussen en optredens kan komen, is het onnodig.”

Aaliyah: “Voor ons is dat bijna onvoorstelbaar, wij moeten het echt van Facebook en Instagram hebben om te groeien en naamsbekendheid te krijgen.”

Dat gaat best goed, toch? Verdienen jullie al wat aan Wavey Cartel?

Aaliyah: “Er komt nu wel genoeg binnen om er bijvoorbeeld posters en flyers van te drukken. We hebben er in het begin ook wat eigen geld in geïnvesteerd. Dat is een risico, maar dat hoort bij het ondernemen, vind ik.”

“Ik herken mezelf ook erg in het verhaal van Mike. De kennis die ik tijdens mijn minor Ondernemen heb opgedaan, kan ik heel goed toepassen op Wavey Cartel, maar ik heb ook een bijbaan en dat vreet veel tijd en energie. Maar we zijn afgelopen jaar heel erg gegroeid hoor, onze meiden krijgen steeds meer gigs. Daar gaat het uiteindelijk om: als zij bekender worden, kan het bedrijf ook meegroeien.”

“Het is niet zo moeilijk meer om geld te verdienen met je passie, via Youtube-tutorials kom je een eind”

Mike: “Dat klinkt een stuk slimmer dan ik destijds was. Ik deed maar wat, echte kennis van zaken kwam later pas. Het valt me op dat nieuwe organisaties tegenwoordig op zakelijk gebied veel gestructureerder en bewuster te werk gaan. Vroeger kreeg je vaak te horen: dit kan je niet alleen, je hebt een label nodig, je moet de juiste mensen kennen. Voor jezelf beginnen is nu veel vanzelfsprekender.”

Komt dat doordat veel informatie en tools voor ondernemers nu veel meer voorhanden liggen?

Aaliyah: “Dat denk ik zeker. Je hoeft nu eigenlijk geen tijd en geld in een opleiding te investeren, via YouTube-tutorials komt je al een heel eind. Als je er een beetje feeling voor hebt, is het helemaal niet zo moeilijk om geld te verdienen met je passie.”

Mike: “Ook wat techniek betreft is er zoveel meer beschikbaar. Je hoeft als muzikant geen dure studio meer te huren, met de juiste software kan je thuis een demo opnemen en het online gooien. Maar kijk, veel mensen zien het verschil tussen een handgeschilderd kunstwerk en een IKEA-schilderij niet. Juist omdat zoveel mensen toegang hebben tot de techniek, denk ik dat het extra belangrijk is om je te kunnen onderscheiden.”

Hoe kijken jullie eigenlijk tegen subsidie in de cultuursector aan?

Mike: “Ik heb in het verleden heel soms geluk gehad met sponsoren of particulieren die mij wilden steunen. Ook voor films heb ik wat subsidie gehad. Maar ik ben eraan gewend geraakt om projecten op eigen kracht te verwezenlijken. Een kwestie van doorbijten.”

“Het goede nieuws is dat de Popunie mij onlangs heeft gesteund voor een muziekproject. Maar zijn ook regelmatig subsidieaanvragen van me geweigerd. Dat gebeurde bijvoorbeeld met Anagram (een documentaire over beeldend kunstenaar Diet Wiegman, red). Die film werd later internationaal vertoond en heeft prijzen gewonnen in New York en Los Angeles. Eenmaal terug in Rotterdam dook de lokale media er bovenop en is hij vertoond op het IFFR. Dat project was naar mijn idee wel subsidiewaardig geweest, ook omdat hij nu als lesmateriaal wordt gebruikt. Voor mij was het jammer, want zonder subsidie of fondsen duurt het verwezenlijken extra lang en belemmert het de groei van een project.”

Jacqueline: “Wij hebben tot nu toe geen gebruik gemaakt van subsidies of fondsen. Wel hebben we met Wavey Cartel bij Showroom MAMA een pitchworkshop gewonnen, waardoor zij ons nu coachen in onze groei. En ook bij WORM kunnen we altijd om hulp of tips vragen. Heel handig, want zelf hebben we er nog niet veel verstand van.

Aaliyah: “Ik denk dat Wavey Cartel best interessant zou kunnen zijn voor subsidieverstrekkers en fondsen, want we hebben uiteindelijk een heel maatschappelijk doel. Dat zou van pas komen als we over een tijdje bijvoorbeeld een eigen festival willen organiseren. Aan de andere kant zijn er zoveel andere mogelijkheden om aan financiering te komen, bijvoorbeeld via crowdfunding.”

Tot slot: nog tips voor elkaars onderneming? Of wijze lessen die jullie willen delen?

Mike: “De enige tip die ik kan geven, hebben jullie eigenlijk niet nodig: blijf geloven en lol beleven in wat je doet.”

Aaliyah: “Ik denk dat wij er wel eentje voor jou hebben. Ik denk dat het geen kwaad kan als je wat meer met social media gaat doen.”

Jacqueline (lachend): “Stay connected!”

 

Deze duo-interviews maken we in samenwerking met R’damse Nieuwe, community van jonge, ondernemende Rotterdammers. Bekijk hier onze eerdere interviewserie in samenwerking. 

 

 

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder
profielfoto

Jelena Barisic

Auteur

Jelena Barisic (1990) kan het heus wel over iets anders dan hiphop hebben, maar alleen als het moet. Ze groeide op onder de rook van Rotterdam en werkt nu als freelance journalist, (eind)redacteur en programmamaker.

Profiel-pagina
2018_Khalid-Amakran_01_007

Khalid Amakran

Fotograaf

Khalid Amakran is een geboren Spangenaar met Marokkaanse ouders. Fotografie begon voor hem niet met een camera, Rotterdam veranderde in een videoclip als hij zijn mp3 speler in had. Beelden uit die clip zie je nu terug in de portretten die hij maakt.

Profiel-pagina
Nog geen reacties