Voor de harddenkende Rotterdammer

Het boek Magda is overal geldt als Nederlands eerste, grote 9/11 roman. Het neemt de lezer mee op reis in de radicalisering van hoofdpersoon Dede Singh. Het raakt ideologische kwesties, verspreid over een lange tijd en veel plaatsen. Kim van Hees sprak de schrijver in een prachtig huis met een gure geschiedenis. De perfecte basis voor een boek over valse tegenstellingen.

IMG_3437a_FINAL
Beeld door: beeld: Florine van Rees

De meeste mensen zullen kennen je als een wetenschapsjournalist, waarom schreef je een roman?

“Ik ben begonnen in fictie. Daarna ben ik de journalistiek ingegaan. Ik heb mijn eerste roman geschreven toen ik 15 was, en ik schreef verhalen in de schoolkrant. Maar toen ik ging studeren had de universiteitskrant geen behoefte aan fictie. Zo ben ik journalist geworden. Ik heb er mijn beroep van gemaakt, om mijn promoveren in wetenschapsfilosofie te kunnen financieren.

Maar ik ben ook altijd fictie blijven schrijven en heb wat korte verhalen gepubliceerd. Magda is overal is 20 jaar in de maak geweest. De eerste versie was in 2004 af. Destijds gaf een uitgever me het advies om het boek te splitsen, omdat er twee hoofdthema’s in zijn. Ik was daardoor zo ontmoedigd dat ik het project heb laten liggen. Recentelijk vroeg Douane of ik nog een Rotterdamse roman had liggen, en bij hen heb ik het boek afgemaakt.”

Jouw boek wordt de eerste grote 9/11 roman van Nederland genoemd. Waarom heb je dit genre gekozen?

“De aanleiding voor het boek was de aanslag op de Twin Towers in New York op 11 september 2001. Ik wilde erover schrijven omdat de gebeurtenissen op 9/11, het denken over de multiculturele samenleving veranderd hebben.

Er waren altijd al wrijvingen over immigratie, maar door 9/11 drong geweld zich op, met globale relevantie. Nog steeds. Wel is onze kennis van de drijfveren van de Jihad vergroot door de tijd heen – die kennis heb ik toegevoegd aan het verhaal.”

IMG_3399b_FINAL
Beeld door: beeld: Florine van Rees

Hoeveel research heb je gedaan?

“Het boek is fictief, maar het is belangrijk dat de details kloppen om de sfeer goed te kunnen beschrijven, vooral met een historisch onderwerp. Ik schrijf bijvoorbeeld ook over Suriname in de jaren dertig. Dan moet je wel de details weten: hoe de huizen eruitzagen of welke vis mensen aten. Die details zijn nodig om het boek realistisch te maken.

Soms kwamen stukjes geschiedenis ook net goed uit voor het verhaal. Veel historische parallellen waren gepland, maar bijvoorbeeld de symboliek tussen de tweeling en de torens waren als symbolische puzzelstukjes die in elkaar vielen.”

Je boek beperkt zich niet tot 2001. Wat is de verbinding tussen 9/11 en Rotterdam?

Magda is overal gaat over immigratie en emigratie. Over de verwarring die mensen ervaren als zij zich ‘overplanten’. Rotterdam is een immigratiestad, daarom wilde ik ook de geschiedenis daarachter vertellen. Het thema migratie bindt de drie verhaallijnen, en de vele plekken die erin komen.

Het feit dat mensen bereid zijn hun leven op te offeren voor wat zij als de goede zaak ervaren, vind ik daarnaast een heel interessant thema, psychologisch gezien. Ik vroeg me af wat mensen dreef naar de gewelddadige vernietiging van bevolkingsgroepen die een andere ideologie aanhouden.

Dat fenomeen wilde ik historisch onderzoeken. Zo’n gewelddadige beweging als de huidige Jihad bestond ruim honderd jaar geleden namelijk ook. De Anarchisten van rond 1900 zagen vernietiging als een belangrijk middel voor maatschappelijke vooruitgang. Zij hadden bijvoorbeeld een hand in de aanslag in Sarajevo, wat de aanleiding was voor de Eerste Wereldoorlog. Ik vond het interessant om de parallel te trekken tussen deze beweging en de  huidige situatie met zijn achterliggende redenen.

Er zijn ook historische overeenkomsten in Rotterdam zelf. Honderd jaar geleden was Rotterdam de plek waar men van Europa naar Amerika ging. Het was de belangrijkste emigratiestad van het vasteland van Europa. Het was ook een immigratiestop voor mensen uit de provincie. Mensen uit de provincie zagen door de reistijd vaak hun familie niet meer terug. Dat is nu totaal veranderd, de wereld is door technologie en infrastructuur kleiner geworden, en er is een snellere uitwisseling van ideeën. Ook de effecten van die globalisering wilde ik meenemen.

Wil je met je roman het kwaad bestrijden?

“Met een roman kun je goed inzicht geven in een onderwerp. Maar je moet je als schrijver in dit geval beseffen dat het goede en het kwade niet zonder elkaar kunnen bestaan. Om echt inzicht te geven heb je wel een gebalanceerd beeld nodig. Ik heb dat gesymboliseerd met de karakters Magda en Dede. Zonder het kwaad is het goede niet goed, ondanks dat goed en kwaad ook diametraal tegenover elkaar staan.

Ik denk: praktisch gezien moet je streven naar het goede, en het kwaad bestrijden. Maar je hebt met allebei te dealen. Concreet gezegd kun je de positieve kant en de negatieve kant van globalisering niet los zien van elkaar.  Het kwade in dit geval, is een gevoel dat een mens zich niet thuis voelt waar hij of zij woont, of erger. De strijd tussen goed en kwaad is overal. Zowel in Rotterdam als in New York. De strijd tussen Magda en Dede is overal.

Winactie

Ben je benieuwd naar het boek? Vers Beton mag twee exemplaren van Magda is overal weggeven! Mail naar info@versbeton.nl en vermeld je naam + postadres. Winnaars krijgen donderdag 27 december bericht.  

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

FOTO-CV

Kim van Hees

Redactiestagiair

Kim van Hees is een geboren en getogen Rotterdammer. In haar studie houdt ze zich vooral bezig met kunst, filosofie en feminisme.

Profiel-pagina
10547749_10154894484515486_7617606655025449823_o_1000

Florine van Rees

Florine van Rees (1988) is afgestudeerd als modevormgever en benut haar kennis in de beeldvorming. Met een modische blik benadert ze documentaire onderwerpen in de fotografie. Een samenspel van kleur, contrast, textuur en lijnen staat hierin centraal. Naast haar werk als fotograaf mede-beheert Florine ook het online magazine www.slash-zine.com waar vooral inspiratie gedeeld wordt.

Profiel-pagina
Nog geen reacties