voor de harddenkende Rotterdammer
header_Salih_Kilic_0002
Beeld door: beeld: Salih Kilic

Het interview vindt plaats op Silvana’s kantoor aan de Gouvernestraat. Toch heeft het hoekpand meer weg van een huiskamer, met een grote tafel, boekenplanken en de comfortabele bank met veelkleurige kussens. Er ligt zelfs een hond te slapen in de hoek. En dat is precies de bedoeling, vertelt Silvana. “De omgeving voor schrijfonderwijs is belangrijk. Het moet gezellig, warm en veilig zijn. Vandaar dat we hier allerlei kussentjes en toestanden hebben.”

Hoe ben je met The Writer’s Guide begonnen?

“Eigenlijk had ik niet van tevoren bedacht dat het zou worden wat het nu is. Ik gaf les in creatief schrijven bij SKVR. Een vrij traditioneel onderwijsinstituut, net als veel andere Rotterdamse schrijopleidingen. Ik miste daar de speelsheid en vrijheid die volgens mij heel belangrijk zijn voor kunstonderwijs. Daar had ik een groepje cursisten dat door wilde met schrijven na een aantal cursussen. Dus regelde ik een schrijfgroep en merkte dat het heel leuk was om het op mijn manier te kunnen doen.

De eerste cursus ging heel goed, en daarna kwamen er meer groepen, workshops en evenementen. Nu hebben we naast de cursussen en workshops ook schrijfnachten, literaire avonden en feministische open mic avonden.

Ook hebben de cursisten steeds meer succes. Op het moment heb ik twee cursisten die een contract hebben en een boek aan het schrijven zijn. Dat is heel leuk. Eén cursist begon haar verhaal ook hier. Andere schrijfcursisten hebben aan wedstrijden meegedaan en prijzen gewonnen. The Writer’s Guide is dus heel organisch ontstaan. Pas vorig jaar vond ik dat het tijd werd om echt eens een stichting op te zetten.”

Hoe richt jij de cursussen in?

“De cursus voor gevorderden is als een boekenclub, maar dan met je eigen teksten. Schrijvers leveren één keer in de twee weken iets in voor hun persoonlijke project. Iedereen leest elkaars werk en er wordt besproken wat de anderen goed vonden en wat er beter kan.  De beginnerscursussen zijn wel meer gebaseerd op opdrachten. Een traditionelere vorm misschien, maar de voorbeelden voor de stijl kunnen ook uit rapteksten en op netflix-series komen. Ik werk niet alleen met voorbeelden uit hoge literatuur, maar juist ook uit popcultuur. Het kan je helpen om naar een ander medium te kijken.”

Wat wil je met The Writers Guide bereiken?

“Ik heb vanaf het begin echt gehandeld naar wat ik leuk en goed vind. Hierdoor is The Writer’s Guide een weerspiegeling van wat ik ben en wat ik belangrijk vind. Ik vind het bijvoorbeeld heel belangrijk dat schrijf– en kunstonderwijs voor iedereen toegankelijk zijn. Mensen vinden kunst vaak elitair, maar dat hoeft niet zo te zijn. Iedereen moet zich welkom en veilig voelen. The Writer’s Guide moet niet aanvoelen als een school of een instituut. In plaats daarvan moeten mensen het gevoel hebben dat ze bij de gekke buurvrouw op bezoek gaan, of de gekke schrijfjuf. Als mensen zich op hun gemak voelen, kan het creatieve proces beter op gang komen. Daarom zit ik ook graag in deze buurt.”

Wat vind je van het literaire klimaat in Rotterdam?

“Veel van het Nederlandse literaire leven speelt zich af in Amsterdam, veel schrijvers wonen daar en veel grote uitgeverijen zijn daar ook gevestigd. In Rotterdam is relatief weinig. Door schrijf- en literatuuronderwijs aan te bieden hoop ik dat er ook hier meer mensen gaan schrijven of een uitgeverij of literair tijdschrift beginnen. Rotterdam is een stad met zo veel verschillende culturen en mensen. Die kunnen een vernieuwende invloed hebben op het literaire klimaat. Ik ben benieuwd wat er gebeurt als er meer Rotterdammers gaan schrijven. 

Ik hou echt van deze stad. Iedereen leeft door elkaar, en soms langs elkaar. Ik vind het leuk dat Rotterdam soms een zooi is. Het is niet heel netjes, niet pretty of homogeen. Nette straten en armoede wisselen zich af. Ik voel me thuis, omdat het niet uitmaakt wie je bent of wat je doet. Niks is raar. Ik hoop dat dat blijft.”

header_Salih_Kilic_0001

Hoe is de samenwerking tussen Vers Beton en The Writer’s Guide begonnen?

“Hoofdredacteur Eeva Liukku sprak me een keer aan omdat zij het interessant vond om meer met literatuur te doen binnen Vers Beton. Toen kwam ze bij mij uit, en ik vond dat meteen een goed idee. Ik denk dat wij dezelfde doelstelling hebben: we willen de stad verbeteren. Hoe het gaat met de stad gaat ons heel erg aan het hart.

Fictie is een manier om te laten zien wat er in de stad gebeurt. Het is niet waargebeurd op een letterlijke manier, maar fictie kan laten zien wat er zou kunnen gebeuren of hoe het zou kunnen zijn. Fictie kan soms waardevoller zijn dan de actualiteit, omdat het een andere, even goed mogelijke werkelijkheid toont.

Fictieschrijvers weerspiegelen de samenleving waarin ze leven. Ze zijn verbonden aan een tijdgeest. Door middel van fictie kun je iets laten zien over de stad, over de inwoners. In die zin zit er dus zeker overlap tussen Vers Beton en The Writer’s Guide. Ons doel is hetzelfde, alleen de vorm is anders.”

Wat verwacht je van de samenwerking?

“Literatuur is niet iets waar iedereen even makkelijk mee in aanraking komt. Ik hoop dat we door het publiceren van onze verhalen, meer mensen geïnteresseerd krijgen in literaire fictie. Daarnaast is het natuurlijk een goed platform voor onze cursisten. We hebben zo veel goede schrijvers, die hard werken, het is mooi dat Vers Beton hen een plek biedt om gelezen te worden.”

Het eerste stadsverhaal wordt net voor de kerst gepubliceerd. Kun je er alvast iets over zeggen?

“In het eerste verhaal brengt iemand die naar Rotterdam is geëmigreerd een bezoek aan haar Vlaamse oma’s. Het is een liefdevol verhaal, maar het spreekt ook over de eenzaamheid van alleen naar Rotterdam komen en je thuis verlaten. De schrijver, Celine Vervaet, kan heel goed schrijven, ze kan echt heel goed schrijven. Meer ga ik er niet over verklappen!”

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

FOTO-CV

Kim van Hees

Redactiestagiair

Kim van Hees is een geboren en getogen Rotterdammer. In haar studie houdt ze zich vooral bezig met kunst, filosofie en feminisme.

Profiel-pagina
salih_kilic

Salih Kilic

Salih Kiliç (1986) is freelance reportage fotograaf. Zijn werk kenmerkt zich door een zoektocht naar microsamenlevingen. Met zijn foto’s wil Salih deze microsamenlevingen en hun verhalen delen. Een blik achter de schermen op bijzondere plekken en bij bijzondere mensen. Kortom; hij legt alles vast waar een verhaal in zit.

Profiel-pagina
Nog geen reacties