Voor de harddenkende Rotterdammer
CK2A1234
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

‘Dé nieuwjaarsborrel die u niet wilt missen!’ Gemeente Rotterdam, Rotterdam Partners én Rotterdam Festivals gaven dinsdagavond 8 januari het netwerkevent van het jaar. Bovenaan de trap van de Cruise Terminal staan de directeuren van Rotterdam Festivals en Rotterdam Partners hun gasten hoogst persoonlijk welkom te heten.

Tien minuten na aanvangstijd is de zaal redelijk gevuld, iedereen heeft braaf de grote witte badge op, met duidelijk leesbare naam en organisatie. Dat netwerkt wel zo lekker, natuurlijk. Net zoals de ontvangst- en garderobebalie is ook de (open) bar ruim bemand, nergens sta je langer dan dertig seconden te wachten. Reken daarbij een eindeloze stroom hapjes en je kunt stellen dat de randvoorwaarden van deze borrel uitstekend zijn.

“Allemaal lokale hapjes”, glundert de woordvoerder van Rotterdam Partners, onderwijl de jurk van mijn gezelschap complimenterend. Aan de bar treffen we Jan Hiddink van WORM. Terwijl een ober een stuk ‘Rotterdamsche Oude’ uit een kaaswiel bikt vertelt Hiddink hoe hij in de ‘rolodex’ van het evenement terecht is gekomen. Hij was betrokken bij IABx een culturele denktank waarvan de uitkomst was dat Rotterdam dreigt stuk te lopen op haar eigen ambities. Hoe toepasselijk! “Ik kom elk jaar omdat ik hier mensen uit het vak spreek, het liefst degenen die ik niet lang heb gesproken.” In zijn geval betekent dat de culturele sector. “Ik ken geen havenbaronnen.” Het hoogtepunt vorig jaar was zijn ontmoeting met (de recent overleden) Mark Hoogstad. “Die was toen druk bezig om iedereen te spreken voor zijn boek.”

CK2A1085-kopie
Jan Hiddink (Worm) Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Ook Nynke Schaaf (niemand weet exact wat ze doet, maar wie het wil weten kan het op haar website in 549 woorden nalezen) slaat deze borrel niet over. “Ik vind het leuk om verschillende mensen te spreken en daarvan te genieten. Het is fijn dat het zo massaal is en dat er breed wordt uitgenodigd. Ik betrek graag mensen bij elkaar, je kunt ze altijd ergens voor gebruiken.”

Terwijl we van hoteleigenaar Sandra de Don van Rebel een nieuwe uitdrukking voor dorst leren (‘veren spugen’) eist een lawaaierige promovideo de aandacht van het publiek. Wie een droge keel heeft moet helaas nog even wachten. “Ze pleuren gelijk de bar dicht”, moppert stadsgids en -expert Herco Kruik. Een effectieve methode om de zeshonderd aanwezigen tot stilte te manen.  We hebben geluk, zo vertelt de presentatrice. “Het was moeilijk om aan tickets te komen.”

Enkele beginnende lokale initiatieven mogen op het podium hun verhaal pitchen, een mooie manier om het netwerken te vergemakkelijken. De dame van Fröbel, een lunchroom waar mensen met een verstandelijke beperking zich kunnen ontwikkelen, doet een oprecht sympathieke oproep om minstens één dag van de 365 aan een Rotterdams maatschappelijk initiatief te besteden. Een kopje koffie bij Heilige Boontjes is bijvoorbeeld al een goed begin, want alleen de mond vol hebben van ‘impact’ is niet genoeg. Ze krijgt een daverend applaus.

CK2A1204
Winnares van de marketing-award Emily Ansenk (Kunsthal) Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Hierna is het tijd voor burgemeester Aboutaleb, die de Marketingprijs zal uitreiken. Hij heeft de prijs ooit gewonnen maar weet niet meer waarvoor, want ‘hij heeft de jurytekst niet onthouden’. Dit dedain komt nog twee keer terug, wanneer hij zegt ‘braaf de tekst te zullen uitspreken’ en te zullen beginnen aan ‘het verplichte nummer’. Dat doet hij, eerst op een wijze die zijn liefde voor poëzie verraadt, waarin zelfs ‘Make it Happen’ als een dichtregel klinkt. Maar daarna ratelt hij monotoon door tot de ontknoping, die tot het einde spannend blijft: Emily Ansenk van de Kunsthal heeft Rotterdam het beste op de kaart gezet in 2018. “Ik ben dol op vrouwelijke winnaars op het podium”, mompelt Jasper Scholte van evenementenbureau JMR naast me, terwijl hij een foto maakt.

Hierna kan het netwerken weer in volle vaart verder. Aan de bar staat Pepijn Kuyper van LantarenVenster. “Wie ik vanavond echt nog wil spreken? Jeroen Everaert van Mothership. Hij heeft dat gave project met zonnepanelen in de Rijnhaven en als alles volgens plan gaat, organiseren wij een groot jazzconcert op het water.”

CK2A1225-kopie
Jan Pier Brands (Worm) en Y.M.P. Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Wie dit jaar ook een groot concert organiseert is Y.M.P., in De Doelen. “Her0es. De ‘o’ is een nul omdat de meeste mensen op nul beginnen, maar sommigen op min tien. Ik wil mensen laten weten dat het dagelijkse leven voor sommige Rotterdammers al een heldendaad is.” Het valt hem op dat het gezelschap op hem en wat vrienden na, vrijwel geheel wit is. “Ik geloof niet dat het een systeem is om het wit te houden, maar dat ze meer tijd moeten stoppen in het leren kennen van mensen.”

Ondertussen heeft Pepijn Kuyper zijn doel bereikt. “Ik ga lunchen met Jeroen! Ik voel dat duurzaamheid het thema gaat worden in de Rijnhaven.” Verderop is Kees Vrijdag, vroeger van de KvK en oud-winnaar van de marketingprijs druk bezig om mensen aan elkaar voor te stellen. “Zojuist heb ik de directeur van het Arabisch Film Festival kunnen helpen door hem te koppelen aan iemand van het Oranje Comité. En net heb ik deze jongen van IT-campus aan de directeur van de Bibliotheek voorgesteld.” En passant heeft hij ook nog even ‘iemand van ChristenUnie/SGP op zijn falie gegeven over het Nashville-manifest’.

CK2A1213-kopie
Mai Elmar, Barbara Kathmann, Hamit Karakus Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Naast hem vertelt radiomaker Natasja Morales dat ze haar programma Chicks and the City, dat in december stopte op RTV Rijnmond, vanaf nu voor de bibliotheek zal maken. “Ik sprak net de zakelijk directeur van Open Rotterdam en ik hoorde dat we misschien ook gaan samenwerken!”

Al met al lijkt het netwerken inderdaad volop gesmeerd te gaan op deze borrel. Ontwikkelaar Vincent Taapken zit er ‘wat relaxter in dan vroeger’. “Een paar jaar geleden dacht ik nog: die en die moet ik hebben. Het mooie van deze borrel is dat ik hier mensen uit de cultuur, horeca, vastgoed en van de gemeente tegenkom. Ik houd van dat interdisciplinaire. Nu denk ik: hoe groter mijn netwerk is, hoe belangrijker ik het vind om te investeren in de mensen die ik al ken, in plaats van met nieuwe mensen te praten. Dat heb ik van Mark Hoogstad geleerd.”

Als de bar dicht is wordt er nog lang nagepraat, in de foyer, bij de garderobe en zelfs aan de overkant bij de Foodhallen, waar tot iedereens ontstemming een band speelt. “Zo kunnen we elkaar toch onmogelijk verstaan?”

CK2A1262-kopie
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Over deze rubriek

Steeds vaker klinkt de zorg dat verschillende groepen in de stad zich opsluiten in ‘parallelle samenlevingen’, dat er ‘kloven’ tussen groepen in de samenleving ontstaan. Is Rotterdam aan het segregeren of hoort dat bij de grote stad? Waar ontmoeten verschillende groepen elkaar nog, en waar verschuilen ze zich? In Ons Kent Ons gaan Ferrie Weeda en Tara Lewis op bezoek bij verschillende Rotterdamse bubbels. Soms met, en soms zonder een glas, eh, bubbels.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Tara

Tara Lewis

Tara Lewis (1986) werkt als freelancer voor diverse media. Ze koestert haar innerlijke tokkie en kan soms een beetje cynisch zijn. Ze vindt dat het discussieplatform bedoeld is voor lezers, en voelt zich daarom niet altijd geroepen te reageren. Ze studeerde Geschiedenis aan de EUR en Communicatie aan de HES.

Profiel-pagina
me

Fleur Beerthuis

Fleur Beerthuis studeerde aan de Willem de Kooning Academie en werkt nu als fotograaf. Ze vindt Rotterdammers geweldig. Door mensen te portretteren ziet zij een glimp van hun werelden. Ze is nieuwsgierig naar hoe andere mensen leven en denken. Met beelden probeert zij hun verhalen zo goed mogelijk over te brengen.

Profiel-pagina
Nog geen reacties