Voor de harddenkende Rotterdammer
krisdeleeuw_lvd_13
Beeld door: beeld: Loes van Duijvendijk

Het gaat goed met Rotterdam: de stad is veiliger en aantrekkelijker dan ooit tevoren. Er is veel vraag naar vastgoed en ook toeristen weten de stad tegenwoordig te vinden. Het lelijke eendje is een mooie zwaan geworden. Dit zien we terug in veel aspecten van de stad.

Het beroemde Rotterdamse nachtleven is echter al jaren in verval. Waar er in 2008 nog 16 nachtclubs waren is dat aantal ondertussen teruggelopen tot 10 volgens het brancheonderzoek van Spronsen en partners. Het nachtleven heeft inmiddels zelfs een plek in het museum gekregen. Nu ook de jongste poging voor het creëren van een relevante club in Rotterdam is mislukt, is de maat vol. Rotterdam verdient beter.

Met de volgende doelstellingen kunnen we gezamenlijk het nachtleven ontwikkelen dat Rotterdam verdient:

Doelstellingen

1. De gemeente erkent dat het nachtleven essentieel is voor sociale cohesie, economie, diversiteit, creativiteit, leefbaarheid en, uiteindelijk, het vestigingsklimaat van de moderne stad en handelt hiernaar.

Wat zegt het coalitieakkoord?

“Onze iconen behouden hun plek in de stad en nieuwe cultuurmakers krijgen een eerlijke
kans. Vernieuwing draagt bij aan een groter bereik onder Rotterdammers, zij hebben
allemaal recht op cultuur. De ‘Visie Cultuurstad’ wordt leidend in het verlenen van subsidie.
We stappen af van beperkend beleid en geven vertrouwen. Politiek bemoeit zich niet met
wat voor kunst er wordt gemaakt. Wij omarmen de dynamiek en diversiteit van de stad. Om
de culturele sector in de toekomst sterk te houden, zetten we in op intensievere
samenwerking met de private sector.”

2. Er wordt op korte termijn een nachtraad opgericht die de verschillende scenes die opereren in de nacht vertegenwoordigt. Dit orgaan geeft zowel gevraagd als ongevraagd adviezen aan de politiek.

Wat zegt het coalitieakkoord?

“De verbreding van het publiek is een van de belangrijkste doelstellingen bij het cultuurbeleid. Dit zal een belangrijk uitgangspunt bij de verdeling van het Cultuurplanbudget worden. Net zoals de bijdrage aan het vestigingsklimaat. De sector wordt hierbij breed betrokken.”

3. Om inzichtelijk te krijgen hoe een nachtraad kan, en moet, functioneren wordt door de gemeente Rotterdam informatie opgehaald bij de gemeente Amsterdam en gemeente Den Haag over het verleden, heden en de toekomst van de nachtraad ter plaatse.

 

4. De sociaal-culturele ontwikkeling van de stad overdag wordt voortaan beter gebalanceerd met de sociaal-culturele ontwikkeling van de stad in de nacht.

Wat zegt het coalitieakkoord?

“In Rotterdam is ruimte voor creativiteit en cultureel ondernemerschap, vooral als het gaat
om festivals en bijzondere (pop-up) evenementen. De gemeente is open, positief en
behulpzaam naar initiatiefnemers en faciliteert hen zoveel mogelijk. Met het programma
Stadscultuur zetten we integraal in op cultuur, horeca en evenementen in alle gebieden. De
binnenstad als city-lounge zetten we voort.”

5. Het wegsaneren van de 24-uursvergunningen (horecavergunningen in categorie III en verder) stopt per direct.

6. Er wordt gezocht naar geschikte ruimte voor kwalitatieve nachthoreca om het aantal horecavergunningen in categorie III en verder te doen toenemen.

Wat zegt het coalitieakkoord?

“We zetten bestaand maatschappelijk vastgoed in voor culturele bestemmingen, cultuur
dichtbij goed verspreid over de stad. Dit gebeurt zoveel mogelijk op basis van
kostprijsdekkende huur.”

“Ondernemende culturele makers en ontwerpers zijn aanjagers van de nieuwe economie.
Om de groei van creatieve industrie te stimuleren, geven we extra aandacht aan innovatie,
talentvolle nieuwe cultuurmakers en creatieve hubs. Prioriteit ligt bij de entertainment
industrie en de media. Samen met de nieuwe cultuurmakers werken we dit uit in business
cases.”

7. In het geval dat er een 24-uursvergunning in de categorie III en verder wordt afgenomen wordt er vanaf heden écht moeite gestoken in het vinden van een andere ondernemer om op dezelfde, of een andere, locatie een categorie III vergunning te exploiteren.

8. Er komt één aanspreekpunt/loket voor alle vragen omtrent evenementen- en horecavergunningen en geluidshinder.

Wat zegt het coalitieakkoord?

“Het uitgaansleven heeft de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Dankzij
een jonge generatie horecaondernemers zijn er nieuwe uitgaansgebieden ontstaan.
Rotterdam is levendig en bewoonbaar tegelijk. Daarom zetten in op meer maatwerk in de
horeca: vrijheid waar het kan, streng waar het moet.”

“We willen horecaondernemers meer maatwerk bieden in sluitingstijden, terrasgrootte en
achtergrondmuziek. Daarnaast wijzen we gebieden aan waar nachthoreca kan komen of
uitbreiden. Voordat deze ruimte kan worden gegeven is draagvlak onder omwonenden
noodzakelijk. Dit moet uitmonden in goede en te handhaven afspraken en betekent
bovendien dat ondernemers hun verantwoordelijkheid moeten nemen ten aanzien van het
gedrag van hun gasten op straat.”

9. Op korte termijn wordt de dialoog op gang gebracht. Voor 21 maart 2019 vindt er een verkennend gesprek plaats waarin wordt toegewerkt naar een plan van aanpak om bovenstaande punten te verwezenlijken.

Ondertekend door:

Aaliyah van Stiphout, Annemoon Mater | Oranjebitter, Arjuna Vlasblom | Kampung | Bound Centre, BAR, Benny Rodrigues, Cengiz Mengüç | MONO, Concentric Circles, the Crave, Chris Aarse, Dâk, Dali Donker | Donker Collective, Dave van Dijke | Guestwise, David Vunk | Moustache Records, Damoon Foroutanian | The Scenario, Daniel van der Stel | Old Scuola, Dennis Ebeli | Alfredo’s Taqueria | Oranjebitter, Emily Ansenk | Kunsthal Rotterdam, Eva Olde Monninkhof | AVL Mundo | Joep van Lieshout, Fela Donker | Amehoela | Donker Collective, Flyerman, De Geheime Tuin, The Performance Bar, Goed Volk Events, Guido van Dieren | 360 Degrees, Hajo Doorn, Hans Abbing, Helloprint, Henno Hamstra | Hoboken, HipHopHuis, House of G.H.O.D., Isabell Schulz, Jacqueline Monteiro, Jan van Kampen, Jeff Solo, Jordy Dijkshoorn | De Likt, Keilecafé, Kim Riekwel | SuperDisco, King Sepi, Lenson, Leon Kranenburg | WOAU!, LOKA, Metin Fennema | Bound Centre, MAMA, Marieke van der Weiden | Truus Trendy, Marsman, Mart Sanders | Revolt, Mo Jakob, Moody Mehran, Nala Brown | Wavey Cartel, Naomi Lisa Davis, Nathalie Hartjes | MAMA, Nelson Lopes | Beveiligingsloket, Nico van Meurs | Modular, Noël Deelen | Venour, Nous’klaer, Oberman, Operator, Pauwke Berkers, Peter Groovin | NY Transit, Philou Louzolo, Pinkman Records, Pohon, Serge | Clone, Steeldrums for Lovers, Steven Pieters | Triphouse Rotterdam, Tjeerd Hendriks | Groos, Submid, WORM, Wrong Sal

Een eerdere versie van dit manifest is tijdens de demonstratie “Opstaan voor de Nacht” op 20 februari aan wethouder Kasmi overhandigd.

versbeton_politiek-MRT19-08-08

Lees meer

Club weg, iedereen boos

Waarom trok de gemeente de stekker uit de Maatschappij voor Volksgeluk?

Voordat je verder leest...

Wij kunnen alleen bestaan dankzij support van lezers. Help jij ons om onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk te blijven maken? Vanaf 6 euro per maand ben je supporter!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

93AB127DD4A340ED8C28389ED6EFE57D

Thijs Boer

Thijs Boer (25) is een Rotterdammer in hart en nieren. Op het moment schrijft hij een MA-scriptie over de waarde(n) van nachtleven voor de opleiding Cultural Economics and Entrepreneurship aan de Erasmus Universiteit. Hij organiseerde de demonstratie “Opstaan voor de nacht”. Hij stond hier zij-aan-zij met de BAR-community, anderhalf jaar eerder de winnaar in de aanbesteding voor de Emaillefabriek. Thijs zijn inzending werd tweede in deze competitie.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.