Voor de harddenkende Rotterdammer
Ferrie schrijverscolumn
Beeld door: beeld: Elzeline Kooy

Iets klopte er niet aan deze bijeenkomst. Mijn onderbuik protesteerde. In de Machinist werden de plannen voor ‘Coolhavenpark’ gepresenteerd. De gemeente deed wel héél erg z’n best om de aanwezigen te paaien. Negatief samengevat: zo’n honderd rijke, witte, hoogopgeleide, toekomstige bewoners van nieuwbouwwijk Little C (koopprijzen tot € 1.750.000) mochten de inrichting van hun oprijlaan bepalen – op kosten van de gemeente.

Er komt een schitterend park aan de Coolhaven, dat is het positieve verhaal. De G.J. de Jonghweg, twintig jaar geleden nog het domein van straatprostituees en hoerenlopers, wordt getransformeerd in een glooiende, groene, verkeersluwe kade. Voor het kritische publiek verantwoordde de ontwerper zijn keuze voor gevarieerde ecologische beplanting, speelobjecten, picknickweiden en mooie doorkijkjes.

100 meter verder bestaat het groen uit een paar bakken dorre grafstruiken, en een halfgare wipkip met gedumpt grofvuil

Helaas is het in schril contrast met de aandacht voor de minder prestigieuze delen van de stad – waar de bewoners dus niet rijk, wit en hoogopgeleid zijn. Dat minder prestigieuze deel ligt in dit geval 100 meter verderop: aan de andere kant van de Coolhaven. Mijn wijk Coolhaveneiland. Hier bestaat het groen uit een paar troosteloze bakken met dorre grafstruiken en de speelobjecten uit een halfgare wipkip aangevuld met gedumpt grofvuil. En terwijl woningcorporatie Woonbron complete blokken laat verkrotten uit onvermogen (of speculatie?), grijpen vastgoedcowboys hun kans. Particuliere panden worden voor astronomische bedragen verhuurd en verkocht.

In deze minder geprivilegieerde delen 100 meter verderop, moeten bewoners hun inspraak bevechten, om vervolgens te worstelen met beperkingen en tegenwerking. De ‘bottom-up’-versie van Coolhavenpark, een bewonersinitiatief voor een tuin aan ‘onze’ kant van de Coolhaven ligt bijvoorbeeld op z’n gat. Het had steun van de gemeente, maar wordt nu gedwarsboomd door nieuwbouwplannen.

Met al deze gedachten zat ik behoorlijk te verzuren, terwijl de informatie-avond op z’n einde liep. De toekomstige Little C-bewoners sputterden nog wat na tegen de ontwerper, over de rollator-toegankelijkheid van de slingerpaden. Intussen werd mijn aandacht gegrepen door drie ambtenaren, die in een hoekje een verhitte discussie voerden over Wim Pijbes, de onderkoning van Rotterdam. Het ging over het Park bij de Euromast. Zichtbaar gepikeerd deelden de ambtenaren hun ervaringen: de wil van Wim is wet. Waar ambtenaren en politiek steken laten vallen, nemen filantropische stichtingen het over – dat is wennen voor het gemeentelijke apparaat. Pijbes heeft Het Park geadopteerd.

Pas de volgende dag bleek wat er die avond zorgvuldig níet besproken was. Als het aan de gemeente ligt, komen er namelijk ook grote appartementenblokken op de grasvelden naast de Euromast. In het geheim werkten projectontwikkelaars – dezelfde achter Little C – twee jaar lang aan dit ontwerp. Met de zegen van wethouder Kurvers is de gemeenteraad per brief geïnformeerd.

De meeste argumenten voor en tegen project ‘Woningbouw Parkhaven’ hebben de afgelopen week de revue al gepasseerd. Het is zeker goed om meer huizen te realiseren en het is goed om de stad te verdichten. Maar ik zou zeggen: doe het NIET daar. Het plan lijkt te passen in het stramien ‘elite in het groen, het gepeupel in de marge’.

“Deze zielloze, truttige semi-Manhattan-stijl zou een nieuw dieptepunt betekenen in de Thierry Baudetisering van de Rotterdamse architectuur”

Bovendien doet dit plan de Rotterdamse stedenbouw en architectuur ernstig tekort. We moeten zuinig zijn op de weidsheid, de lange zichtlijnen die Rotterdam kenmerken. De Euromast is bedoeld om boven een leegte uit te torenen. Het ontwerp van de appartementenblokken is daarnaast van een treurigstemmende middelmaat. Deze zielloze, truttige semi-Manhattan-stijl zou een nieuw dieptepunt betekenen in de Thierry Baudetisering van de Rotterdamse architectuur.

Het is ook absurd om de groene strip van de Euromast en de kade los te koppelen van het Park. Historisch gezien vormen ze een onlosmakelijke eenheid. Daarom heet de ‘Parkhaven’ ook Parkhaven. De officiële bestemming van kade en grasvelden is ‘groen, recreatie en verkeer’ – wijziging in ‘wonen’ zou door de gemeenteraad moeten worden goedgekeurd. Het argument van de ontwikkelaar is dat woningbouw op deze plek het gebied groener maakt, door aanleg van daktuinen en een ‘groene brug’ naar het Park. Maar een groene brug en een mooie tuin kan ook, veel beter zelfs, zónder bebouwing.

Het meest bizarre argument was nog: ‘’Langs het Central Park staan ook gebouwen’. Het Euromastpark is 425 meter breed en 575 meter lang, Central Park is twee keer zo breed en zeven keer zo lang. Dat is 24 hectare tegenover 340 (!) hectare. Zelfs met de ‘Euromast/kade-strip’ erbij is het ruim twaalf keer zo groot. Ik zou zeggen: annexeer die Euromast-strip, en maak er een écht onderdeel van het Park van. Wim Pijbes – ik hoop dat je meeleest.

Om terug te komen op het begin van dit verhaal: de mooi ingerichte groene omgeving wordt een privilege van rijke Rotterdammers. Uit de B&W-brief blijkt namelijk dat de verplichte 20% sociale woningbouw van het nieuwbouwproject, in mindering gebracht wordt op de voorraad sociale huurwoningen op Coolhaveneiland. Dankzij interventie van Woonbron. Dat betekent dat bestaande sociale huurwoningen op Coolhaveneiland worden geliberaliseerd om het Parkhaven-project mogelijk te maken: betaalbare woningen krijgen een commerciële huurprijs. In de brief heet dit heel cynisch ‘Zo kan de ontwikkeling van dit nieuwe gebied bijdragen om een andere wijk in balans te brengen’.

Ferrie schrijverscolumn

Lees meer

De kloof van Coolhaveneiland

Het borrelt en gist in Coolhaveneiland, de wijk waar Ferrie Weeda woont en opgroeide.

In de praktijk is op Coolhaveneiland de markt allang in het gat van de middensegment woningen gesprongen. Woonbron is bovendien reeds in hoog tempo betaalbare woningen aan het liberaliseren. Heb je een beneden-modaal inkomen, dan is dat mooie nieuwe Coolhavenpark straks ver weg. Bovendien, die nieuwe sociale huurwoningen in Parkhaven… wat wordt de grootte en kwaliteit daarvan? Het zou me niets verbazen als deze woninkjes voor het gepeupel in de uitlaatgassen van de Maastunnel worden geplaatst. Wel in het groen, dat wel.

De tweede helft mei is er een informatie-avond. Dat wordt ouderwets op de barricade. Ik kijk ernaar uit.

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Ferrie

Ferrie Weeda

Ferrie Weeda (1977) studeerde geschiedenis en Nederlands. Zijn wieg stond aan de Coolhaven – nog steeds zijn domein. Ferrie houdt van publiek en van de stad. Hij is voorzitter van BuurtBestuurt Coolhaveneiland. Als stadsgids en schrijver deelt hij zijn betrokken en bevlogen verhalen over geschiedenis, samenleving en cultuur. Gerrit, Ferries jack-russell uit Tiel, is vernoemd naar Erasmus.

✉ ferrie@versbeton.nl

Profiel-pagina
logodriehonderdduizendtweetien

Elzeline Kooy

Illustrator

Elzeline Kooy (Rotterdam) studeerde in 2013 af als illustrator aan de Willem de Kooning Academie. In 2014 behaalde ze haar master aan Sint-Lukas (kunsthumaniora) in Brussel. Momenteel werkt ze als freelance illustrator voor onder andere magazines en online platforms, met specialisatie in beeldverhaal.

Profiel-pagina
Lees 2 reacties
  1. Profielbeeld van Ien Broere
    Ien Broere

    Dit plan doet me denken, aan de plannen van pakweg 20 jaar? geleden.
    Toen had men ook deze bizarre ideeën, er zou een tweede [woon] toren naast de Euromast komen en bebouwing op de heuvel, Emanuel Kneepkens [dichter] zat toen in de Gemeenteraad en heeft daar met succes deze slechte plannen kunnen voorkomen, laat het Park met rust het is de tuin van vele mensen uit de omliggende wijken.
    Mensen met een grote portemonnee kunnen op zoveel andere plekken aan een mooie woning of appartement komen.
    Stond het Park maar op de lijst van cultureel erfgoed.

  2. Profielbeeld van Ferrie Weeda
    Ferrie Weeda

    Er zijn rond de eeuwwisseling zelfs 2 plannen gemaakt voor transformatie van dit deel van het Park, met een nieuwe megatoren als eye catcher. Die plannen waren bizar megalomaan. Na 9/11 waren hoge torens echter een tijdje uit de gratie, en daarna kwam de crisis…

    1998: Rotterdam Tower: https://www.nrc.nl/nieuws/1998/01/19/plan-voor-euromast-van-350-meter-hoog-7383826-a1371894 ; https://www.vandenhoeven.nl/wp-content/uploads/2014/12/Ontwerp-multifunctionele-Euromast.jpg

    2001: Parkhaven Tower: https://www.digibron.nl/search/detail/012dcec6df5fbbb1352e2310/plan-voor-hoogste-toren-van-europa-nabij-euromast ; https://images.app.goo.gl/QSh7HiLGBT3TbRFF8

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.