Voor de harddenkende Rotterdammer
Rotterdam-Eu-projecten
Beeld door: beeld: Nina Fernande

In 2017 droeg de Nederlandse overheid 6,9 miljard af aan de Europese Unie. In de vorm van subsidies en beleidsprogramma’s kregen ‘we’ daar 3,7 miljard voor terug. Wat zien Rotterdammers daarvan? In de aanloop naar de Europese verkiezingen een lijst van negen opmerkelijke, mooie of onverwachte Rotterdamse EU-subsidies.

Op de lijst staan EU-subsidies die in Rotterdam zijn besteed tot vijf jaar terug, toen de vorige parlementsverkiezingen waren. In 2014 maakte Vers Beton ook al eens een dergelijk lijstje.

EU-projecten werken veelal met cofinanciering. Dat betekent dat een gedeelte van het geld ingelegd wordt door de Europese Unie en een ander gedeelte door private partijen of andere publieke partijen. Veel subsidieprogramma’s lopen via het overkoepelende programma ‘Kansen voor West’, een Randstadbreed programma waarin de vier provincies en de vier grote steden samenwerken.

Opvallend aan de lijst, te vinden op www.europaomdehoek.nl, is dat er in Rotterdam veel projecten worden gefinancierd op het gebied van stadsontwikkeling, innovatie, duurzaamheid, onderwijs en kansen op Rotterdam-Zuid.

1. De hybride watertaxi

Aan de vloot van de Rotterdamse watertaxi is in 2016 een Plug-In Hybride Watertaxi (PHW) toegevoegd. De hybride taxi kan maximaal twaalf mensen vervoeren en werkt vergelijkbaar met een hybride auto: de taxi beschikt over zowel een dieselmotor als een elektrische motor.

Door deze techniek verbruikt hij nog maar een vijfde van de fossiele brandstof én is de taxi een stuk stiller dan de niet-hybride watertaxi’s. Hij gaat wel een stuk langzamer: 25 kilometer per uur. De bedrijven achter de watertaxi willen met het geld de plug-in hybride watertaxi en het concept ‘watertaxi’ internationaal uitrollen. Inmiddels heeft de watertaxi ook een volledig elektrische watertaxi met onder de motorkap een motor van Tesla. 

EU-subsidie: € 24.741.760
Private cofinanciering: € 37.112.640

2. Skatepark Westblaak

In 2015 en 2016 is het volledige skatepark op de Westblaak vervangen en gerenoveerd. Met ongeveer een half miljoen van de Europese Unie en een half miljoen van de gemeente heeft de Westblaak er een nieuw hoekig landschap bij.

De gemeente heeft het skatepark laten ontwerpen in samenwerking met het Nieuwe Instituut en skaters, in-liners en bmx’ers zelf. Architecten van het project waren Janne Saarlo en Marcel Musch. Hun ontwerp leverde een nominatie voor de Rotterdamse Architectuurprijs op.

Het juryrapport van die prijs – die ze overigens niet wonnen – meldt dat het vanwege de grootte (200 bij 20 meter) en de locatie (pal boven de tunnel van de metro) een uitdagend project was.

EU-Subsidie: 450.000 euro
Publieke cofinanciering: 452.900 euro

3. STC – Samen Sterk voor de Toekomst op Rotterdam-Zuid

Ook het Scheepvaart en Transport College (STC) – het belangrijkste Rotterdamse maritieme opleidingsinstituut – ontvangt verschillende subsidies van de Europese Unie. Eén daarvan richt zich op ‘het samenbrengen van vraag en aanbod in arbeid van het maritieme cluster’, vertelt STC-woordvoerster Simonette Kraaij.

“We merken dat de maritieme sector enorm verandert. Wij willen onze opleidingen daarop aansluiten. Ook zien we een grote groep jongeren op Zuid die onder de radar blijft maar die wel een de potentie heeft om invulling te geven aan deze veranderende vraag,” zegt Kraaij. “Daar spelen wij op in met ‘Samen Sterk’. Zo hebben wij een top-klas opgezet waarin jongeren opgeleid worden tot onderhoudsmonteur van windturbines.”

EU subsidie € 2.815.606
Publieke cofinanciering: € 2.754.470
Private cofinanciering: € 61.135

4. Elevatoren Maashaven

Bij de maassilo staan drie elevatoren die vroeger – toen de haven nog in gebruik was –fungeerden ‘als een grote stofzuiger die het graan en andere producten van de schepen af konden zuigen de kade op’, zegt voorzitter van de Stichting Elevatoren Maashaven Johan Paaimans tegen Open Rotterdam.

De stichting, die bestaat uit ondernemers uit de regio, ziet de drie elevatoren als Rotterdams erfgoed. Maar ze waren in slechte staat: een renovatie om het erfgoed te redden was nodig. De Stichting bedacht een project waarbij Rotterdammers met afstand tot de arbeidsmarkt de elevatoren renoveerden en kreeg daar in 2015 geld voor.

EU-subsidie: € 302.814
Private cofinanciering: € 475.228

5. Diergaardesingel

Om de metamorfose rond het Rotterdamse Centraal Station compleet te maken was er nog één ontbrekend deel van het gebied wat ontwikkeld moest worden: het pleintje aan de Diergaardesingel en de omgeving daarvan. In november 2015 werd daar een kunstwerk onthuld van Herman Lamers en in de aanloop daar naartoe is de omgeving heringericht.

EU-subsidie: € 70.275
Publieke cofinanciering: € 70.275

6. Showroom MAMA

Ook in de culturele sector krijgen Rotterdamse projecten subsidie, waaronder een initiatief van MAMA (Showroom for Media and Moving Art). Voor wie hen niet kent: “Wij zijn een platform voor beginnend visuele kunstenaars in de breedste zin van het woord,” zegt directeur Nathalie Hartjes. MAMA heeft onder meer een expositieruimte aan de Witte de With die ze haar showroom noemt.

MAMA kreeg subsidie voor een project waaraan ook vergelijkbare clubs in Brighton, Brugge en Skopje meewerken. Doel van het project ‘On the Point’ is om de huidige ‘superdiverse’ samenleving ook vertegenwoordigd te zien in de cultuursector. “Iedereen moet de kans hebben hun stem te laten klinken in de hedendaagse kunst, dat is te vaak nog niet het geval. Wij hopen dat dit eraan bijdraagt.”

Daarin speelt MAMA slechts een faciliterende rol, benadrukt Hartjes. “Centraal staan de jongeren die hun eigen artistieke eind project via dit traject ontwikkelen en uitvoeren. Dat zijn zeven jongeren met een persoonlijke relatie tot Rotterdam-Zuid. Samen werken ze ruim een jaar lang aan een kunstproject en daarnaast bezoeken ze de andere steden om gezamenlijk na te denken over de problemen die in iedere stad spelen.”

EU-subsidie: €200.000 (in totaal voor alle vier de landen)

7. IFFR

Ook Rotterdams bekendste filmfestival, het IFFR, krijgt geld van de Europese Unie. Ze krijgen 63.000 voor het festival zelf en nog eens 270.000 euro voor IFFR pro. Dat laatste is het programma dat zich richt op professionals in de filmwereld. Het IFFR organiseert onder andere masterclasses en ontmoetingen tussen financiers en filmmakers.

EU-subsidie: €333.000

8. Stichting SOFIE

Toen de werkzame Rotterdamse haven zich meer en meer verplaatste naar de Maasvlakte, verpauperde het stadshavengebied. Dat gebied moest een nieuwe invulling gegeven worden en opnieuw ontwikkeld worden. Daarvoor is onder meer het Stadshavens Ontwikkelingsfonds voor Innovatie en Economie (SOFIE) opgezet door de gemeente Rotterdam. SOFIE is nu een van de grootste Rotterdamse ontvangers van EU-subsidie.

Fondsmanager Nico van Est: “Met ons fonds financieren wij projecten in Rotterdam die van toegevoegde waarde zijn voor de stadshavens in Rotterdam. Recent breidde het fonds haar focus uit naar de thema’s energietransitie en verbetering van de leefomgeving en vestigingslocaties. Daarbij lenen wij de projecten bijvoorbeeld geld wat ze tegen een voordelig rentepercentage en aflossingsschema terugbetalen. Of we verstrekken participaties of garanties. Het terugbetaalde geld kunnen we weer in een volgend project steken. Wij verstrekken geen financieringen.”

Een voorbeeld waar SOFIE geld aan heeft geleend is de Floating Farm. Vorige week zetten de 32 Maas-Rijn-IJsselkoeien hun eerste stappen aan boord en is de eerste melk daarvan geproduceerd. “Wij willen projecten de kans geven hun financiering rond te krijgen waarvan de bank vindt dat het te veel risico is, maar die wel toegevoegde waarde kunnen zijn voor de maatschappij vanwege het innovatieve karakter. In dat gat springen wij.”

EU-subsidie: circa € 20.000.000 (verdeeld over twee fases)
Private cofinanciering: circa € 20.000.000

9. Natuurspeelplaats Euromastpark

In het Euromastpark ligt sinds 2015 een zestig meter lange parelketting: een kunstwerk dat bespeelbaar is voor kinderen, bedacht door kunstenares Madeleine Berkhemer. “De parels van de ketting zijn van 40 centimeter tot 1 meter 20 hoog en glooien op dezelfde manier als het park,” vertelt Berkhemer.

De bewoners uit de buurt hadden behoefte aan een speeltoestel voor hun kinderen. Daarom organiseerde de gemeente een participatieproces met bewoners uit de buurt om te komen tot het ideale kunstwerk. “Het is een prachtig voorbeeld van succesvolle co-creatie. Grappig feitje is dat het precies op de grens ligt van waar de festivals gehouden mogen worden en waar niet.”

EU-subsidie: € 117.175
Publieke cofinanciering: € 117.175

Vers Beton heeft jouw support nodig!

Voordat je verder leest: Vers Beton kan alleen blijven bestaan dankzij support van onze lezers. Maak jij ook onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk?

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Marko-de-Haan

Marko de Haan

Journalist

Marko de Haan (1995) verruilde zes jaar geleden de boerderij van zijn ouders in Balkbrug (Ov.) voor Rotterdam. Het contrast kon niet groter zijn, maar hij kan prima aarden in de stad. Marko volgde en bachelor en master criminologie aan de Erasmus Universiteit en is zelfstandig journalist. 

Profiel-pagina
05_Nina Fernande_integratie

Nina Fernande

Illustrator

Nina Fernande (1987) is een illustrator. Ze woont en werkt in Rotterdam. Als ze niet aan Franstalige chansons werkt, kleurt, faxt en streept ze simpele maar krachtige platen. Ze typeert haar werk als cartoonesk zonder het grafische element te verliezen.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Reageren is voorbehouden aan Vers Beton-supporters. Meld je hier aan als supporter of log in.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500