Advertentie

Pionect top banner_V2
Voor de harddenkende Rotterdammer
z
Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

In het kantoortje liggen papiertjes met lijsten, waarop de zussen en hun drie medewerkers bijhouden wie welke titels al gekocht heeft voor een bepaalde jarige. “Om te voorkomen dat ze straks met hetzelfde boek op de verjaardag aankomen”, lacht Miriam.

Jaren terug ging een Harry Potter-deel in de verkoop met een embargo erop tot middernacht. Eén jonge klant ging de volgende dag op vakantie, maar een embargo kun je daarvoor niet breken. Dus sprak Miriam Roodhorst af dat hij in alle vroegte het boek mocht komen kopen. Een volgeladen auto rijdt voor, het jongetje stapt uit, betaalt gepast contant en stapt weer in. Jaren later komt hij terug met zijn eigen kinderen. Dat is hoe de dingen gaan bij boekhandel Amesz, een begrip in Kralingen.

Inmiddels wordt de oudste boekhandel van Rotterdam gerund door de zussen Marga en Miriam Roodhorst, de vierde generatie. Hun vader, Gijs Roodhorst, stond maar liefst 43 jaar achter de toonbank. Hij nam de winkel over van zijn vader Freek, die samen met de weduwe Amesz en diens zus Gretha de winkel bestierde na het overlijden van stichter Jacobus Amesz in 1934. Die begon de winkel in 1886. Sinds de verhuizing in 1895 naar de Avenue Prins Alexander, nu de Voorschoterlaan, verkoopt Amesz de boeken al vanuit hetzelfde pand. “Dat is een lange geschiedenis, ja”, beaamt Miriam. “Natuurlijk speelt onze historie een rol, ook voor onze klanten. Ze kwamen als kind al hier, en nu nemen ze hun eigen kinderen mee.”

andersnogiets_FrankHanswijk_04

In de week gelegd

Dat Marga en Miriam de winkel zouden overnemen, was eigenlijk niet hun bedoeling. “Mijn vader zat dag en nacht hier”, verklaart Miriam. “Dat zag ik mezelf niet doen.” Marga werkt al vanaf haar 17de in de winkel, Miriam komt er in 1999 bij: “Ik werkte eerst in de civiele dienst, ik ben een jaar of vijf, zes hoofd huishouding in een verzorgingshuis geweest. We waren tegelijk zwanger en wilden beiden parttime gaan werken. ‘Joh’, zei onze vader, ‘dan vul jij toch de uren van je zus in?’” Gedwongen heeft hij hen nooit. “O nee, hij heeft ons alle ruimte gegeven om zelf tot die beslissing te komen. Eerst heeft hij de vraag bij ons in de week gelegd”, zegt Marga. “Toen is het gaan kiemen. Daarna is hij ons geleidelijk aan gaan betrekken in al zijn beslissingen. Zo heeft hij de zaak overgedragen.” Zodra de overname een feit was, stond hun moeder erop dat ze de woning boven de winkel zouden verlaten. Miriam: “Om ons de kans te geven het op onze eigen manier te doen.”

vb-mailchimp

Lees meer

Blijf Vers Beton volgen...

en ontvang elke week onze mooiste artikelen per mail, plus een kijkje achter de schermen van onze redactie!

Liefst lokaal

Als het even kan, koopt de Kralingenaar lokaal en het liefst bij winkeliers die bekend zijn met de persoonlijke voorkeuren en voorgeschiedenis. Bijgevolg is ook bij Amesz de band tussen klant en onder­nemer warm, maar nooit té amicaal. “We zeggen altijd ‘u’, al is dat soms lastig vol te houden”, zegt Marga. Ook omdat een bezoek soms om meer dan boeken gaat, vult Miriam aan. “Mensen voelen zich hier gekend. In de winkel delen we lief en leed. Wij sturen een kaartje bij belangrijke gebeurtenissen, bijvoorbeeld als iemand een lintje krijgt, maar ook bij geboortes van kinderen of kleinkinderen. Als het enigszins kan, wonen we de uitvaartdienst bij of sturen we op zijn minst een condo­leance­kaart waarop we onze herinneringen delen aan een bepaalde klant. Dat wordt altijd bijzonder gewaardeerd.” In het kantoortje liggen papiertjes met lijsten, waarop de zussen en hun drie medewerkers bijhouden wie welke titels al gekocht heeft voor een bepaalde jarige. “Om te voorkomen dat ze straks met hetzelfde boek op de verjaardag aankomen”, lacht Miriam. “Nee joh, dat is helemaal niet veel werk. Mensen willen advies. Dat moet je goed doen, anders komen ze niet terug.”

“Als ik twee boeken bestel, weet ik vrijwel zeker dat ik ze ook verkoop”

Door al die persoonlijke aandacht weten de zussen vrij exact wat Kralingen wil lezen. “Het moet wel kwaliteit hebben”, verwoordt Miriam de essentie daarvan. “De zus van Holleeder of Vijftig Tinten Grijs doet hier niks. Arthur Japin kan altijd, kinderboeken en historische boeken over Kralingen doen het ook goed.” Dat resulteert in een breed assortiment in kleine stapels, met zorg en in afgepaste hoeveelheden ingekocht. Niet iedere vertegenwoordiger snapt dat even goed. “Maar als ik twee boeken bestel van een bepaalde titel, weet ik vrijwel zeker dat ik die ook echt verkoop”, zegt Miriam. “Soms koop ik maar één exemplaar van een boek in, over glas of art deco, omdat ik weet dat daarvoor die ene meneer of mevrouw komt. Zo werken wij. Alles wat je hier ziet, financieren wij voor. We hebben niets in consignatie staan en kopen geen bulk in.”Dat is wel iets wat Miriam heeft moeten leren. “Helemaal in het begin, toen ik nog met mijn vader meeging naar de boekenbeurs, durfde ik nauwelijks nee te zeggen tegen een verkoper. Nu denk ik: ik ken onze winkel het beste. En inmiddels kennen de meeste vertegenwoordigers onze winkel ook goed.”

andersnogiets_FrankHanswijk_07
Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

Hare Majesteit

Sinds 2013 is Amesz ook hofleverancier: een eer die alleen ondernemingen van meer dan een eeuw oud, met hogere kwaliteit dan gemiddeld en met een uitstekende reputatie binnen hun vak­gebied ten deel kan vallen. Die koninklijke goedkeuring krijgen, was een proces van jaren, dat voor de millenniumwisseling van start ging op initiatief van Amesz’ klanten. “Mijn vader had de winkel nog”, zegt Marga. “Zijn levensloop is grondig onderzocht, en later die van ons ook. Niet alleen wij, maar ook onze voorgangers moeten van onberispelijk gedrag zijn, wil de koningin – toen nog – haar hand­tekening onder een dergelijk verzoek zetten. En in 2013 kregen we een brief, waarin stond dat het Hare Majesteit behaagd had ons tot hofleverancier te benoemen.”

De zussen hopen hun winkel straks te kunnen overdragen aan Marga’s jongste dochter, die een opleiding small business & retail heeft gevolgd met de bedoeling de vijfde generatie Amesz te worden. “Maar als ze straks niet meer wil, is het ook goed. We gaan haar niet dwingen”, zegt Marga resoluut. “Voorlopig zijn wij ook nog niet van plan om te stoppen”, vult Miriam aan. “Want ik dacht deze kerst nog, toen we met zijn vijven in de winkel om elkaar heen stonden te draaien: wat is deze winkel toch een feestje.”

andersnogiets_FrankHanswijk_06
Beeld door: beeld: Frank Hanswijk

Over Andersnogiets?

Vers Beton werkt al jaren samen met Anders Nog Iets?, een project van Annemarie Mosterd. Anders nog iets? tekent de verhalen op ondernemers die de stad verrijken met hun passie en hun ambacht. Het gelijknamige boek dat in 2018 verscheen, is hier te koop

Voordat je verder leest...

Je kunt dit artikel gratis lezen, maar wij kunnen het niet gratis maken. Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Margot Smolenaars

Margot Smolenaars

Margot Smolenaars (1976) voelt zich al veertien jaar Rotterdammer, maar dan wel eentje met een zachte g. Studeerde journalistiek in Tilburg, begon als archetypische krantenjournalist (d’r héén!), evolueerde tot chef redactie in de bladen en is nu onderzoeksjournalist.
margot@versbeton.nl

Profiel-pagina
frank hanswijk

Frank Hanswijk

Fotograaf

Frank Hanswijk (Rotterdam, 1971) is een Rotterdamse fotograaf. Hij ontwikkelde zich breed met werk in journalistiek, reclame, theater en architectuur. De laatste jaren concentreert zijn werk zich steeds meer op architectuur en landschap. Hij benadert de architectuur niet als object maar als plek waarin de mens, al dan niet op de foto aanwezig, een cruciale rol speelt.

Profiel-pagina
Lees één reactie
  1. Profielbeeld van Klazien de Vries
    Klazien de Vries

    Leuk verhaal over onze dAmesz, waar we tot de vaste klanten horen.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500