Advertentie

Logo_giraffe_03_zwart_1456x180
Voor de harddenkende Rotterdammer
VB_HetVerdrietVanRotterdam_EvaWijers
Beeld door: beeld: Eva Wijers

Een 39-jarige Rotterdammer stierf deze week op straat in een woonwijk. Een hufter in een Volkswagen Golf reed veel te hard over de Claes de Vrieselaan en knalde tegen de fietser aan. Zijn fiets vloog meters door de lucht. Samen met buren keek ik toe hoe hulpverleners de man vergeefs probeerden te reanimeren. 

De dader reed door. Gelukkig wist de politie hem gauw te vinden. Ik hoop dat hij lang achter de tralies verdwijnt. Dan is er in elk geval één idioot minder op straat. Maar het zou nog meer levens redden, als de gemeente de verkeersveiligheid structureel verbetert. Want deze dode had voorkomen kunnen worden.

De straat is een notoire racebaan. Alleen al deze zomer waren er drie heftige crashes in deze straat. Een racebaan die de gemeente kennelijk al decennia gedoogt.  Zelf woon ik hier nog niet zo heel lang. Maar veel buren, die hier al decennia wonen, zeggen dat dit probleem al decennia speelt. Sterker nog: herhaaldelijk probeerden ze de gemeente te bewegen iets te doen, vertellen ze. Maar er gebeurde weinig tot niks. Want nee, de straat kon niet aangepast, want tramrails, want ambulance-route, want doorstroming, want dit, want dat.

De straat is een racebaan die de gemeente kennelijk al decennia gedoogt, met deze zomer drie heftige crashes

De gemeente heeft het probleem al 25 jaar laten liggen, schreef een buurman in een mailgroep. Vijf jaar geleden was er even hoop, toen een stadsmarinier het probleem zou aanpakken. Alleen er werd wéér niet doorgepakt. Nou ja, er kwam wel een stippellijn, een fietssuggestiestrook. Dat was in elk geval iets. 

Maar verder bleef alles bij het oude. Een snelweg door een woonwijk. Langs basisscholen, langs kwetsbare fietsers en voetgangers. Maar dan zonder vangrail. Doorstroming, heet dat.

Er was maar één periode dat hier rustig werd gereden, aldus een andere buurman, die hier al 45 jaar woont. Namelijk: toen de Claes de Vrieselaan een tippelzone was.

vb-mailchimp

Lees meer

Op de hoogte met onze wekelijkse nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van Vers Beton per mail? Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Nu is het 2019. De straat is een burgerinitiatief begonnen – dat vanavond 16 augustus in het Wijkpaleis ondertekend kan worden – in de hoop maatregelen af te dwingen. Zoals een verlaging van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur. De honderden reacties onder de online petitie zijn veelzeggend. “Jaren hield ik mijn hart vast vanwege langsrazend verkeer voor mijn deur. Nu stierf een man, omdat je kunt racen op een plek waar dat niet zou mogen kunnen.” En: “Ik was zelf ook bijna dood vorig jaar, op de Middellandstraat, ’s morgens om half 7. Het is dat er een paaltje stond dat de auto voor me opving.” “Helaas verrast dit slechte nieuws niet, het is wachten op een volgend slachtoffer.”

De reactie van de woordvoerder van wethouder Bokhove (Mobiliteit) stemt helaas niet optimistisch. Die reageert in het Algemeen Dagblad met ambtenarentaal op de hartekreten. Onze straat komt niet voor in de recente ‘Verkeersveiligheidsprikker’, waarbij Rotterdammers digitaal de meest gevaarlijke verkeerspunten konden aangeven. De straat haalt de ‘top 3’ van onveilige straten in Delfshaven niet. “Ook de verkeersdeskundigen van de gemeente hebben de straat niet in beeld als black spot”, aldus het artikel.

Er zijn kennelijk nog niet genoeg doden gevallen in ons stukje straat van 400 meter. Moeten er eerst meer doden vallen voor we misschien in de Top 3 komen? Dat is heel cru. Pas als het kalf verdronken is, dempt men de put. Zo luidt het spreekwoord. Is dat echt het beleid?

Natuurlijk moet de gemeente de beperkte middelen inzetten daar waar ze het meest effectief zijn. Maar die Top 3 van de Verkeersveiligheidsprikker lijkt verdacht veel op een internetverkiezing. Waarbij een straat met actieve Facebook-groep makkelijker ‘wint’. En de straten en trajecten die de Top 3 wél gehaald hebben, zijn tot drie keer langer dan die 400 meter waar ik het nu over heb.

Ik zou de verkeersdeskundigen van de gemeente willen verzoeken iets minder naar de data op hun scherm te staren. En een avondje over de Claes de Vrieselaan te lopen. Of inderdaad, een willekeurige andere straat waar dit speelt. Nieuwe Binnenweg, Bergweg, Gordelweg, noem maar op. Want dit racebaanprobleem speelt door heel Rotterdam. Sommige straten zullen nog wel veel gevaarlijker zijn.

Want veiligheid is toch geen wedstrijd? Het lijkt me alleen maar meer rede voor een integrale aanpak. Want zelf wil de gemeente óók graag dat heel de stad veiliger wordt voor fietsers en voetgangers. Zie bijvoorbeeld het beleidsdocument Fietskoers 2025. En de Rotterdamse Mobiliteitsaanpak.

Die Top 3 van de Verkeersveiligheidsprikker lijkt wel een internetverkiezing, veiligheid is toch geen wedstrijd

Hoe zou de gemeente reageren als er zoveel doden en gewonden vielen door zinloos geweld? Deze ‘ongelukken’ zijn straatgeweld en verdienen dezelfde urgentie. Er kan nu al veel gebeuren, zonder extra onderzoek of overleg. Zoals: agressief maximumsnelheden handhaven. Notoire verkeershufters hun dodelijke wapen afpakken. Meer flitspalen installeren. Zebrapaden beter zichtbaar maken door lampjes in het wegdek. 

Zeker, dat kost geld – maar zelden is belastinggeld zo goed besteed als hier. De fatale ongevallen zijn immers maar het topje van de ijsberg. Er is ook de dagelijkse stress van je eigen straat oversteken. Ik leer mijn kinderen dat de stoep veilig is. Maar zelfs op de stoep ben je niet echt veilig. Deze zomer vloog er hier een auto door de lucht en stuiterde tegen een gevel.

“Er is niks zo erg als bang zijn in je eigen wijk!”, schreef een bewoner onder de petitie. Zo is het. In Rotterdam zou niemand bang moeten zijn voor zijn eigen straat. Gelukkig is de dader in dit geval gepakt. Maar ik hoop dat de gemeente zelf nu eindelijk stopt met doorrijden na een ongeluk.

Voordat je verder leest...

Wij kunnen alleen bestaan dankzij support van lezers. Help jij ons om onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk te blijven maken? Vanaf 6 euro per maand ben je supporter!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

arjen-van-veelen-de-correspondent-by-lizzy-ann-crop

Arjen van Veelen

Arjen van Veelen groeide op in Rotterdam en woont er sinds ruim een jaar weer. Hij werkte als redacteur en columnist bij NRC Handelsblad en woonde van 2014 tot 2016 in St. Louis, Missouri. Hij werkte daar als freelance Amerika-correspondent voor o.a. Nieuwsuur, Radio 1 Journaal, Met het Oog op Morgen en de Correspondent. Van Veelen studeerde klassieke talen en journalistiek in Leiden (foto: De Correspondent /Lizzy Ann).

Profiel-pagina
Eva-Wijers

Eva Wijers

Illustrator

Profiel-pagina
Lees 2 reacties
  1. Profielbeeld van Koos Kok
    Koos Kok

    Ik was al fietsend getuige van een golf (jawel) die met 70 km/h langs me reed, een jaar geleden op de Cleas de Vrieslaan. Idioot dacht ik (klaarlichte dag, een dik jaar geleden), maar ik zag hem doorrijden, zonder het rempedaal aan te raken of vaart te minderen recht door rood licht op de kruising met de Mathenesserlaan. Ik hield mijn hart even vast: is dit Russische roulette? Een voltreffer: de golf ramde en door groen rijdende nietsvermoedende mercedes met een jonge vrouw er in. Heel veel airbags en duitse kreukelzones voorkwamen ernstig letsel was mijn indruk. Mijn indruk is heel duidelijk: er is niet heel veel mis met de straatinrichting. 30 km zone gaat niet helpen tegen deze waanzinnigen. Enige is de wijk volzetten met flitsers: heel simpel en ongelofelijk effectief. En elk weekend in de namiddag tot na middernacht variabele snelheidscontroles met laser: een erg goed verdienmodel. Iedereen die daar woont begrijpt dat.

  2. Profielbeeld van Inge Janse
    Inge Janse

    Hear, hear. Er is veel dat ik niet begrijp, maar dat we verkeersdoorstroming belangrijker vinden dan doden, dat staat in mijn eigen top-3 (vuurwerk staat daar ook in, geloof ik). Als je (in mijn geval, ik kom vrijwel nooit op de Claes de Vrieselaan) ziet hoe er gereden wordt op de Nieuwe Binnenweg, dan zou je als stad toch mogen denken: weet je wat, we doen er iets aan.

    En natuurlijk. Een gek hou je niet tegen. Natuurlijk! Maar zo geredeneerd kun je elke vorm van beleid wel schrappen, want gekken houd je nóóit tegen. Maar dat je als voetganger/fietser altijd overal gevaar loopt (en als automobilist altijd overal terecht kunt), dat lijkt me per definitie onwenselijk.

    Trouwens, voor de liefhebbers: hieronder is die top-3 van Delfshaven. Hoe de Heemraadssingel daarbij staat, ontgaat me. Ik vermoed dat de (mondige) bewonerspopulatie van die straat daar leuk bij helpt. Of is het daar echt een gevarenchaos van jewelste?

    Nieuwe Binnenweg (’s Gravendijkwal – Lage Erfbrug (86)
    Heemraadssingel (21)
    Mathenesserweg – Mathenesserdijk – Mathenesserbrug (26)

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500