Voor de harddenkende Rotterdammer
InBalans
‘In balans’ – v.l.n.r. Hillegersberg-Noord, Bloemhof & Hillegersberg-Zuid Beeld door: beeld: Maura Verkleij
GekleurdeVlakken
‘Gekleurde vlakken’ – v.l.n.r. Het Lage Land, Hillegersberg-Zuid & Oude Westen Beeld door: beeld: Maura Verkleij

Tijdens haar dagelijkse fietstocht vanuit Hillegersberg naar Blaak merkte Maura Verkleij op dat raamkozijnen een aardig inkijkje geven in het leven van de bewoners die erachter schuilgaan. “Als je in een straat van identieke huizen woont, dan wordt er uitgepakt met tuin en raamkozijn. Dat is dan een manier om identiteit te tonen.” Uit onderzoek komt zelfs naar voren dat het raamkozijn zonder gordijnen als één van de meest typerende uitingen van de Nederlandse cultuur gezien wordt. Verkleij is geïntrigeerd door dit vraagstuk en vroeg zich af in hoeverre Rotterdamse raamkozijnen voldoen aan dit cliché. 

“De Nederlandse identiteit is voor mij niet definieerbaar. Het debat hierover is vaak vrij hard. Maar het raamkozijn is iets van ons allemaal. Het is een neutraal frame dat iedereen zelf in kan vullen. Hierdoor heeft het iets luchtigs, maar kan het misschien toch iets vertellen over onze identiteit.” 

Ze heeft verschillende Rotterdamse wijken geselecteerd, uiteenlopend qua leeftijd, etniciteit en inkomen. Van de Wielewaal tot Kralingen en van het Nieuwe Westen tot het Lage Land zocht ze raamkozijnen waarmee ze een verhaal kon vertellen. In het begin moest ze zich wel ergens overheen zetten: “Je voelt je een beetje een dief als je foto’s maakt bij mensen thuis. Maar veel mensen voelden zich vereerd als ik hun raamkozijn kies om te fotograferen.” Verkleij is integer te werk gegaan. “Visueel is het interessant om vooral raamkozijnen met Feyenoordvlaggen te fotograferen. Maar ik wilde niet vervallen in stereotypering.”

WitteGordijnen
‘Witte gordijnen en orchideeën’ – v.l.n.r. Het Lage Land, Kralingen-Oost & Rubroek Beeld door: beeld: Maura Verkleij
UrbanJungles
‘Urban Jungles’ – v.l.n.r. Lombardijen, Rubroek & Kralingen-Oost Beeld door: beeld: Maura Verkleij
Mgordijnen
‘M-gordijnen’ – v.l.n.r. Rubroek, Overschie & Rubroek Beeld door: beeld: Maura Verkleij

Campy Kralingen

Haar beeldonderzoek is geïnspireerd door de cultuuruiting camp. “Camp is een expressie van volkscultuur, en ontstond omdat het verschil tussen hoog- en laagcultuur heel groot was. Nu wordt camp populair, iets normaals bijna, bij de Xenos te koop”.

Verraadt hun raamkozijn dat Kralingers toch een beetje camp zijn van binnen? “Er zijn wel verschillen te merken tussen wijken als het Lage Land en Hillegersberg, maar aan het raamkozijn kan je niet zeggen dat de ene wijk heel anders is dan de andere. Het gaat om tonen van identiteit, maar daarbinnen willen mensen zich toch onbewust ergens bij aansluiten. Hierdoor is er nauwelijks sprake van conformisme aan het sociale karakter van de wijk. Er zijn wel degelijk wijkoverstijgende patronen aanwezig. Zoals de voorliefde voor symmetrie.”

Verschil in overeenkomst is dus misschien wat Rotterdamse wijken typeert. Toch wil Verkleij geen definitieve conclusies trekken uit haar werk. Ze hoopt wél anderen te inspireren om oog te krijgen voor Rotterdamse raamkozijnen. “Ik zou het geweldig vinden als anderen ook foto’s maken en delen, zodat de database supergroot wordt. Ik wil volledig uitpluizen wat er nou met dat raamkozijn aan de hand is.”   

Supporters
‘Supporters’ – Rubroek (l) & Nieuwe Westen Beeld door: beeld: Maura Verkleij
HetLageLandTweelingen
‘Tweelingen’ – Het Lage Land Beeld door: beeld: Maura Verkleij
Geloofsovertuiging
‘Overtuiging’ – Bloemhof (l) & Lombardijen

 Nieuwsgierig naar meer, of heb je een echt Rotterdams raamkozijn gespot? Neem een kijkje op de Instagrampagina @windowsofrotterdam.

Voordat je verder leest...

Wij kunnen alleen bestaan dankzij support van lezers. Help jij ons om onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk te blijven maken? Vanaf 6 euro per maand ben je supporter!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Manon

Manon Dillen

bureauredacteur

Manon (1992) is econoom en filosoof. Ze heeft haar hart verloren aan de stad die er geen schijnt te hebben.

Profiel-pagina
maura verkleij

Maura Verkleij

Maura Verkleij is freelance grafisch ontwerper en studeerde aan de Willem de Kooning Academie. Haar afstudeerproject was gericht op de verschillen en overeenkomsten tussen Rotterdamse wijken, aan de hand van het raamkozijn.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.