Voor de harddenkende Rotterdammer
000025-Hilde-Speet-14
Lloydkwartier, ‘Please, Do Not Run’ (Pip Passchier)

Hoe ontstond bij jou het idee voor Stadsstukken?

“Het begon met de vraag: wat is de rol van een jonge ontwerper als de stad verdicht? In de jaren ’80 had Rotterdam 4000 inwoners per vierkante kilometer en in 2008 waren dat er 7500. Maar om het in perspectief te plaatsen: Amsterdam heeft er 14.000 en Parijs 33.000 per vierkante kilometer. Wat dat betreft is Rotterdam nog een ander geval. Maar de verdichting zet door en dat heeft zijn weerslag de openbare ruimte. Dus juist nu moeten we nadenken over de invulling van de openbare ruimte, voordat die helemaal volgebouwd is.”

“In Frankrijk heb je het evenement Horizons Sancy, in de buurt van Clermont-Ferrand. Ieder jaar worden daar twaalf kunstenaars uitgenodigd om iets te doen in de natuur, in een gebied ongeveer zo groot als de regio Rijnmond. Ik ben daar een paar keer geweest en merkte iedere keer: doordat er een laag wordt toegevoegd aan de bestaande omgeving, sta je meer stil bij die omgeving. Dat effect wilde ik vertalen naar onze stedelijke context.”

000002-Hilde-Speet
Joël Paalvast Beeld door: beeld: Hilde Speet

Wat wil Stadsstukken dan bijdragen aan die openbare ruimte?

“Tijdens het architectuurjaar in 2007 werd al benoemd dat de ontwikkeling van deze stad om iconen lijkt te gaan, terwijl er op straatniveau weinig gebeurt. Toen ik het plan voor Stadsstukken aan het schrijven was, kwam ik tot de conclusie dat er eigenlijk nog steeds weinig gebeurt op de straat en we praten nog steeds over iconen. Als we willen dat de stad in een soort gezamenlijkheid bewoond en beleefd wordt, is dat straatniveau juist cruciaal. Over de plinten van nieuwe gebouwen wordt wel veel gesproken, maar dat zijn dat winkels of horeca, niet de straat zelf. Dat deel van de stad verdient meer aandacht want daar ontmoeten mensen elkaar.”

“Het is misschien een utopische hippiegedachte, maar ik denk dat het tijd is voor meer ontmoeting. Om ergens te verblijven ben je nu vooral op horeca aangewezen. Je moet iets consumeren om ergens te kunnen zitten. Het activeren en programmeren van de openbare ruimte gebeurt trouwens wel regelmatiger door festivals. Maar ik wilde iets teweegbrengen dat niet een weekend duurt, maar juist veel langer te zien is.”

300010-Hilde-Speet
Zuidplein, ‘Wiggle Wiggle’ (Nazif Lopulissa) Beeld door: beeld: Hilde Speet

De makers waren allen beginnend kunstenaars, hoe is dat proces gegaan?

“Voor bijna alle ontwerpers was dit de eerste keer dat ze iets maakten voor in de openbare ruimte. Daar zaten best wat haken en ogen aan, en daar hebben ze elkaar ook bij geholpen. Maar er zijn best wat slapeloze nachten geweest hoor!”

“Het resultaat moest speels en kleurrijk moest worden, en uitnodigen tot interactie. Dus we hebben kunstenaars en ontwerpers gezocht waarvan we wisten dat ze daarbij pasten. De werken zijn allemaal speciaal ontwikkeld om interactie aan te gaan met de plek waar ze staan. De ontwerpers hebben ook in een gezamenlijk proces, aan hun eigen ontwerpen gewerkt. We zijn als team steeds samen met de ontwerpers door de stad blijven fietsen en bij elkaar blijven komen. Want die gezamenlijkheid willen we ook uitdragen met het hele project.”

 

000041-Hilde-Speet-20
De Esch, ‘Maanvloed’ (Studio Bureau) Beeld door: beeld: Hilde Speet

Die interactie tussen het kunstwerk en z’n omgeving, hoe kan je dat als toeschouwer ervaren?

“Laat ik De Esch als voorbeeld noemen. In eerste instantie had het gebied rondom de Drinkwaterweg in gedachten, waar die drie torens staan. De ontwerpers van Studio Bureau gingen aan de slag vanuit het idee dat de loop van het water van de Nieuwe Maas de belangrijkste factor is in de ontwikkeling van de stad. Dat die rivier eb en vloed heeft, is best bijzonder, dat wilden ze laten zien. Daarom moest het werk op een plek terecht komen waar de maan goed zichtbaar was, maar ook het water dichtbij. Zo is het werk in het park gekomen, want daar klopt het precies goed met de omgeving.”

“Hoe een toeschouwer de kunstwerken ervaart of bekijkt moet iemand trouwens helemaal zelf weten. Ik wil mensen vooral verleiden om eens een ander stukje stad te bekijken, of juist een bekend stukje stad met andere ogen te zien.”

000033-Hilde-Speet-22
Lloydkwartier, ‘Please, Do Not Run’ (Pip Passchier) Beeld door: beeld: Hilde Speet

De werken zijn nog t/m 22 september te zien. Is het tot nu toe een succes?

“We verkopen geen kaartjes, dus hoeveel mensen het zien of er iets mee doen is niet te meten. Maar we krijgen wel reacties. In het Lloydkwartier, waar het werk Please, do not run van Pip Passchier in de middenberm van de Lloydstraat staat, was het eerst niet makkelijk om de gemeentelijke partners akkoord te laten gaan met het plaatsen van het werk. Maar de bewoners hebben daar nu juist aangegeven dat ze het werk willen behouden.”

“Doordat we het werk bijna als een soort guerrilla-actie konden plaatsten, kunnen mensen zien wat het doet, gebruik maken van die ruimte en enthousiast worden. En bij het Nassauhavenpark worden veel foto’s gemaakt en spelen kinderen rondom het kunstwerk Attentiewaarde 1 t/m 28 van Jasper van Doorn. Dat ben ik blij mee, want het laat zien dat dit meer is dan een traditionele highbrow beeldenroute. En de bewonersvereniging van het Noordereiland heeft gemaild dat ze denken dat Stadsstukken ook heel goed daar zou passen. Supertof natuurlijk.”

000028-Hilde-Speet
Nassauhavenpark, ‘Attentiewaarde 1 t/m 28’ (Jasper van Doorn) Beeld door: beeld: Hilde Speet

Dit is de eerste keer Stadsstukken, hoe gaat het nu verder?

“Ik zie deze editie echt als een experiment, dat we met een relatief klein bedrag voor elkaar gekregen hebben. Eind september gaan de stukken naar de tuin van Weelde. Wat er daarna mee gebeurt weet ik eigenlijk nog niet. De ontwerpers beslissen daar zelf ook over. Als zij een goed onderkomen vinden voor hun werk, is dat ook mooi. Voor mij persoonlijk komen in Stadsstukken zo’n beetje al mijn interesses en ambities bij elkaar. Het valt echt op zijn plek, dus ik zie mezelf hier zó tien jaar mee verder gaan. Ik heb al veel ideeën qua thema’s en toffe ontwerpers. Hoe dat precies vorm gaat krijgen, dat houd ik nu graag nog even open.”

Stadsstukken is t/m 22 september te zien. Geen zin om op eigen houtje te gaan kijken? In september zijn er nog drie (gratis) fietstours naar de kunstwerken van Stadsstukken, in samenwerking met UrbanGuides Rotterdam. Zaterdag 7 september: De Esch – Studio Bureau, zaterdag 14 september: Loydkwartier – Pip Passchier en zaterdag 21 september: Nassauhavenpark – Jasper van Doorn. Elke tour start om 11:00 uur en duurt anderhalf uur. Aanmelden: info@urbanguides.nl

Voordat je verder leest...

Je kunt dit artikel gratis lezen, maar wij kunnen het niet gratis maken. Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

versbeton 1111

Fay van der Wall

Fay van der Wall (1983) werkt als freelance schrijver en maker. Schrijft voor Vers Beton over popcultuur, kunst, muziek, media en de stad

Profiel-pagina
hilde_speet

Hilde Speet

Fotograaf / Illustrator

Na haar grafische afstuderen in 2014 aan de WDKA begon Hilde Speet toch ook maar met fotograferen.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500