Advertentie

Pionect top banner_V2
Voor de harddenkende Rotterdammer
versbeton_opinierubriek-03
Beeld door: beeld: Michael van Kekem

Het twitteraccount Wonen in Rotterdam stuurde recent een afbeelding de wereld in van nieuwbouwproject ‘In het Park’, vlak naast Zuiderpark. Met de beste duurzame bedoelingen worden daar een schamele 84 rijtjeswoningen met voor- en achtertuin uit de grond gestampt. Als op een van de meest centrale plekken van Rotterdam – middenin het groen, vlakbij Ahoy’ en Zuidplein en perfect ontsloten – zo’n Klein Barendrecht verrijst … wat betekent dat dan voor de rest van Rotterdam?

Ruwe diamant Hart van Zuid

Het nieuw ontwikkelde ‘Hart van Zuid’ begint serieuze vormen aan te nemen en lijkt daarmee echt het centrum van Rotterdam Zuid te worden. En een centrum is keihard nodig vergeet niet dat er op Zuid evenveel mensen wonen als in heel Eindhoven. Toch is het gebied rondom Zuidplein nu nog niet bepaald een uithangbord van de stad. Het is omringd door grote verkeersaders, onvriendelijke buitenruimte en onaantrekkelijke bebouwing.

Maar er is veel potentie. Het Zuiderpark is het grootste binnenstedelijke park van het land. En je hebt hier het op een na grootste busstation van Nederland binnen handbereik, net als het recent uitgebreide Ahoy, en Zuidplein als een van de grootste overdekte winkelcentra van Nederland.

Zo bezien is het logisch dat Zuidplein dé bestemming wordt voor ontwikkelaars. Iets wat toegejuicht mag worden, zolang het betere stedenbouw en architectuur oplevert. Kwaliteiten die ook nieuwe Rotterdammers met geld aantrekken. Want meer kapitaalkrachtige bewoners betekent: budget voor buitenruimte, meer publieke voorzieningen, betere OV-verbindingen en grotere sociale controle. Gebouwen die niet alleen ruimte innemen, maar ook wat teruggeven aan de stad. Een opwaartse cyclus, waarmee het Zuidplein heel Zuid op zijn schouders neemt.

We halen de buitenwijken de stad in, waar andere steden juist de voordelen van de stad naar hun buitenwijken brengen

Alle stoplichten lijken op groen te staan. Maar in tegenstelling tot gebieden zoals Katendrecht en de Wilhelminapier, ontbreekt hier de ambitie om grootstedelijk te verdichten. We worden doodgeslagen met projecten die in Spijkenisse en Barendrecht al ruimte verspillen aan de heilige koe, met straten zonder levendigheid. We halen de buitenwijken de stad in, waar andere steden juist de voordelen van de stad naar hun buitenwijken brengen. Breng mensen dichter bij voorzieningen, dat is een stuk duurzamer dan voorzieningen naar de mens te brengen. 

Suburbaniseren

Waar Den Haag, Eindhoven en zelfs Schiedam hebben ontdekt dat je rond knooppunten van openbaar vervoer moet verdichten, lijkt Rotterdam in te zetten op een platgeslagen versie van vooroorlogse architectuur. Uitgemolken en gereduceerd tot bebouwing van twee tot maximaal drie lagen, klaar om uitgerold te worden op iedere beschikbare plek. Je ziet ze opspringen in verschillende wijken, als een lapmiddel voor ‘slechte’ buurten. Een muizenval voor de middenklasse.

Het stadsbestuur probeert Zuid gemêleerder en financieel gezonder te maken maar kiest voor ruimteopslokkende wijken voor de happy few. Je kunt op de bingokaart afvinken dat centrale locaties als Hefkwartier, Afrikaanderwijk en Slinge ingevuld worden met rijtjeswoningen. En dat terwijl een zoekopdracht op Funda ons leert dat een appartement van 95m2 aan de Strevelsweg, gewaardeerd wordt op 280.000 euro. Vraag genoeg dus. Waarom dan slechts die 84 nieuwe rijtjeswoningen rondom Zuidplein?

Balans tussen bewoners en voorzieningen

Als zelfs kleine gemeenten als Maarssen rondom de winkelcentra inzetten op grootstedelijke verdichting, dan blijft het onbegrijpelijk dat Rotterdam op Zuid wil suburbaniseren. Het klinkt zo aantrekkelijk, dorpse ruimte met stedelijke voorzieningen. De filosofie erachter is bekend: verzorg ruimte voor rijkere gezinnen en buurten springen omhoog op de sociale ladder. De vraag is of de stad dit vol kan houden.

Want in de stad heerst een delicate balans tussen dichtheid en voorzieningen. Openbaar vervoer is louter rendabel met genoeg passagiers. Kleine, interessante ondernemers vestigen zich het liefst in drukbevolkte gebieden. Deze synergie biedt kansen en maakt wijken sterker. Kijk bijvoorbeeld naar de Groene Kaap: bijna 500 woningen met ruimte voor gezinnen, groen en voor de gewenste doelgroep. Uitverkocht! Hier zie je die balans tussen dichtheid en voorzieningen, met een geweldig stuk stad als gevolg.

Alle Nederlanders het ideaalbeeld van een huis met schutting opdringen, maakt de stad onleefbaar

Er zijn zoveel meer smaken dan alleen Ypenburg aan de Maas. Heiligt het doel de middelen of kijken we over 20 jaar spijtig terug op deze ontwikkelingen? Niet als heuse opwaardering van Rotterdam, maar als de zoveelste stedenbouwkundige ravage.

Alle Nederlanders het ideaalbeeld van een huis met schutting opdringen, maakt de stad onleefbaar. Het credo van Rotterdamse Dromers is daarom dan ook: ‘kijk verder dan het rijtjeshuis om sociale problemen op te lossen, leer van steden die hier al meer dan 100 jaar mee bezig zijn’.

Verdicht rondom centrale punten, rondom winkels, vermaak en groen. Wil je een duurzame en leefbare stad, dan moeten we dit soort plekken juist aanwijzen voor de happy many, niet de happy few.

vb-mailchimp

Lees meer

Nieuw: de architectuurnieuwsbrief van Vers Beton

Elke maand versturen wij de speciale architectuurnieuwsbrief, voor liefhebbers en professionals. Schrijf je hier in (of wijzig je voorkeuren als je al lid bent).

Voordat je verder leest...

Je kunt dit artikel gratis lezen, maar wij kunnen het niet gratis maken. Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Rodney Kastelan

Rodney Kastelan

Rodney Kastelan is technical architect voor Mecanoo en liefhebber van Rotterdamse stedelijkheid. In zijn vrije tijd stort hij zich namens de Rotterdamse Dromers vooral op stedenbouwkundige, sociale en duurzaamheidsvraagstukken.

Profiel-pagina
michael van kekem portret

Michael van Kekem

Illustrator

Michael van Kekem (1985) werkt als illustratief ontwerper en printmaker. Zijn werk bestaat uit het maken en creëren van redactionele illustraties, boeken, huisstijlen, artwork voor animaties, prints en producten zoals Very Manly Pins. Zeefdruk, digitale en handgetekende elementen zijn belangrijke aspecten in zijn werk.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500