Advertentie

Pionect top banner_V2
Voor de harddenkende Rotterdammer
CK2A2600
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Bij de start van de Rotterdam Pride Walk galmt de stem van Duncan Laurence euforisch over het plein bij Leuvehoofd, onderaan de Erasmusbrug. Het stormt flink, maar de zon schijnt. Tal van Rotterdammers die in het lhbt+-spectrum1 vallen, zijn uitgedost met vlaggen en spandoeken, klaar om hun seksuele diversiteit te uiten en te vieren tijdens de Pride Walk. Het thema van de Pride is dit jaar House of Colours, dat staat voor inclusiviteit en diversiteit van de stad. Maar juist bij de inclusiviteit van het evenement worden al jaren vraagtekens gezet. Dit jaar circuleerden er weken voorafgaand aan het evenement al kritische berichten op sociale media. Draagt Rotterdam Pride bij aan de emancipatie en acceptatie van alle Rotterdamse lhbt-plussers?

nlconservatieven

Lees meer

De Dutch Gayservatives, een Rotterdamse uitvinding

Hoe Rotterdam dankzij de Dutch Gayservatives de bakermat werd van het homonationalisme

Een aanleiding voor de kritiek is de mogelijke deelname van de Roze Leeuw (voorheen: Dutch Gayservatives), de naar eigen zeggen ‘club voor rechtse homo’s’. Een artikel dat vorig jaar op Vers Beton verscheen, legt uit dat Dutch Gayservatives geïnspireerd zijn door de politiek van Pim Fortuyn. Uit hun symboliek en uitspraken blijkt dat transmisogynie en islamofobie ten grondslag liggen aan hun politiek.

Tegengeluid

Tijdens de Walk in 2017 ontstond er een conflict tussen de Dutch Gayservatives en de groep Reclaim our Pride. Hiermee ging politie-ingrijpen gepaard. Omdat Rotterdam Pride zich het jaar daarna, en ook dit jaar weer niet uitsprak tegen het deelnemen van de Roze Leeuw en Pegida, besloot een aantal mensen om onder de naam Resist Their Reignbow de Pride Walk te boycotten en een tegendemonstratie aan het einde van de Pride Walk op het Schouwburgplein te organiseren.

CK2A1996
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

De initiatiefnemers van Resist Their Reignbow willen om veiligheidsredenen anoniem blijven. Ze vertellen dat na het incident in 2017 individuen uit de groep zijn gepikt als vertegenwoordiger van ‘het tegengeluid’. Zij hebben te maken gehad met bedreigingen en hebben nog geruime tijd onder politietoezicht gestaan. Telefonisch gaf Resist Their Reignbow een verklaring: “De organisatie van Rotterdam Pride wil geen politiek standpunt innemen. Door rechtse groepen als De Roze Leeuw en Pegida mee te laten lopen, faciliteren ze racisme en nationalisme. Hierdoor is de Pride Walk niet langer een veilige plek.” 

Artistiek manager Nico Musebrink vindt het – namens de hele Pride-organisatie – jammer dat sommige groepen zich niet welkom voelen: “We hebben geen grond om groepen of organisaties te weigeren. Het is een enorme community, als je alle letters optelt: LHBTQIA+. Het is normaal dat er in zo’n grote groep meningsverschillen zijn. Maar iedereen is welkom. We hopen dat het ooit weer lukt dat alle groepen naar de Walk komen.”

Protest én viering

Dat er frictie is ontstaan, komt ook door de ontstaansgeschiedenis van de Pride in haar huidige vorm. Bij de gemeente ontstond destijds de vraag om een inhoudelijk programma aan de Keerweerparade te koppelen. De eerste Pride in Rotterdam was in 2014. De Pride Walk dat jaar kwam tot stand als een demonstratie, op initiatief van de The Hang-Out 010, ontmoetingsplaats voor jonge lhbt-plussers. 

“Ik ben bang dat de Walk iets te veel een feestje aan het worden is”

Bert van Malde, al lange tijd vrijwilliger bij The Hang-Out 010, over die eerste editie: “Het was een protest en een viering tegelijk. Een diverse groep van ruim driehonderd jongeren liep door het centrum van Rotterdam met een brassband, en het was geweldig. Het was aan de ene kant heel onschuldig, aan de andere kant betekenisvol.”  

Het succes van de Pride en ook de Pride Walk werd opgepikt, en de organisatie is snel gegroeid. Dit jaar duurde de Pride een week en waren er 130 evenementen. Grote sponsoren, zoals Unilever en KPN, zijn binnengehaald. Maar met die gestage groei rijst nu de vraag of de Pride haar politieke boodschap nog wel genoeg uitdraagt.

CK2A2571
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Holle frase

Aan de start van de Pride Walk lakt deelnemer Martijn van Winkelhof nog even zijn nagels. Hij is vrolijk gekleed in een roze glittertrui en groene rok en heeft zin in de Walk, maar herkent ook de kritiek: “Ik ben bang dat de Walk iets te veel een feestje aan het worden is. Ik heb het idee dat mensen alleen nog maar hun huis uitkomen als er een dj en glitters zijn. De organisatie zou meer aandacht aan de problemen kunnen besteden die er nog zijn binnen de lhbt+-gemeenschap. Hetzelfde geldt voor bedrijven. Een logo in regenboogkleuren draagt niet direct bij aan lhbt+-acceptatie op werk. Zodra mannen met hakken op hun werk verschijnen hebben ze toch een probleem.”

Berk (volledige naam bij de redactie bekend) is organisator van inclusieve queerfeesten in de stad, en steunt de tegendemonstratie van Resist Their Reignbow: “Er zijn veel onderdrukte minderheden die willen benadrukken dat de eerste Pride een protest was. Dat we dankbaar moeten zijn voor de mensen die voor ons gevochten hebben, en dat we nog steeds blijven vechten voor onze rechten. Zelfs de iconische zin ‘the first Pride was a riot’2is inmiddels gecommercialiseerd. De term is op de website van de Pride te vinden, maar als je kijkt wat er van de Walk als protest is overgebleven, is het een holle frase.”

CK2A1987
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Toch erkent en benadrukt de Pride-organisatie haar maatschappelijke rol. Musebrink: “Je moet sociale impact hebben, en laten zien dat Pride verder gaat dan glitterbroekjes, leer en halfnaakte mensen. Het gaat om emancipatie en het weerleggen van stereotyperingen. Dit doen we bijvoorbeeld met verschillende lezingen en debatten. Ook hebben we daarom dit jaar gekozen voor het thema ‘House of Colours’. Het thema komt uit de ballroomscene, waarin er verschillende houses zijn. Dit zijn veilige plekken voor queer jongeren van kleur, waar ze zich vrij kunnen uiten. Het staat dus voor inclusiviteit, betrokkenheid en de diversiteit van onze stad.”

“Het voelt voor mij alsof ik niet Turks, moslim en gay tegelijk mag zijn”

Maar juist het thema House of Colours stuit Resist Their Reignbow tegen de borst. Een van de initiatiefnemers: “De organisatie van Rotterdam Pride biedt de mogelijkheid aan rechts-extremistische groepen om ook mee te lopen. Doordat die zich intolerant opstellen tegen moslims en trans personen is de Pride geen veilige plek. Tijdens een Pride moeten intersectionele belangen behartigd worden. Maar op deze manier zien we dat toch vooral het belang van de witte masculine man voorop komt te staan. Hoe kan er dan sprake zijn van inclusiviteit?”

Berk illustreert dit aan de hand van haar eigen ervaring: “Ik zie de Pride als een feest voor witte homo’s. Het voelt voor mij alsof ik niet Turks, moslim en gay tegelijk mag zijn, en ook voor mijn donkere en zwarte vrienden voelt het alsof ze een deel van hun identiteit moeten onderdrukken. Het is alsof we moeten verkazen. Pas dan mogen we gezellig meedoen. Ik weet nog dat ik tijdens mijn eerste Pride Walk een Turkse vlag droeg. Ik was 17 jaar, en achteraf erg naïef. Ik ben toen zoveel uitgescholden, dat raakte me enorm.”

CK2A2198
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Namens de Pride-organisatie benadrukt Musebrink dat de inclusiviteit en diversiteit van de evenementen vanuit de gemeenschappen zelf komen: “Wij als organisatie kunnen niet alle lagen van de lhbt+-gemeenschap en al haar intersecties vertegenwoordigen. Het is belangrijk dat de communities zelf hun stem laten horen. We nodigen ze daarom expliciet uit om evenementen te organiseren. Wij vermelden op onze website bewust niet wie bij de organisatie zit, omdat we duidelijk willen maken dat de Pride van de gemeenschap is. Ook hebben we verschillende ambassadeurs, elk met hun eigen bijzondere verhaal. Uiteindelijk bleken ze allemaal verschillende gemeenschappen te vertegenwoordigen.”

Excuustruus

Berk vreest dat ambassadeurs met een migratieachtergrond worden ingezet als ‘token’, een soort ‘excuustruus’: “Een kennis van me is ambassadeur, omdat hij het belang van een Pride inziet, en de organisatie van binnenuit inclusiever hoopt te maken. Mij stoort het dat de organisatie niet-witte mensen inzet om laten zien dat de Pride met de ‘diversiteitshype’. Maar diversiteit is geen trend. Het doet pijn om te zien om te zien dat alles – jij, je eigen identiteit – een marketingtruc is.”

De stoet legt de laatste meters van de Pride Walk af over het fietspad langs het Schouwburgplein. De zon heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een hoosbui. Aan de andere kant van het plein, ter hoogte van de Doelen Studio, staan de aanhangers van Resist Their Reignbow met een groot spandoek. Met  paraplu’s en protestborden in de hand roepen de demonstranten onvermoeid leuzen, zoals “Rotterdam Pride is racism”. De lokale tak van de politieke partij BIJ1 schaarde zich achter het initiatief en is ook aanwezig.

CK2A2564
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Er ontstaat verwarring als sommige deelnemers van de Walk de indruk krijgen dat het Resist Their Reignbow-protest een demonstratie is tegen Prides in het algemeen. Sommigen blijven even staan kijken, maar verder is er weinig interactie tussen de protestgroep en de deelnemers van de Pride Walk. De meesten buigen meteen af naar het Schouwburgplein, waar een groot feest met optredens losbarst.

Rouwstoet

De Roze Leeuw liep niet mee tijdens de Pride Walk. Over de aankondiging van het tegenprotest verklaarde voorzitter Lennard van Mil in het AD: “Ze doen maar. Ik heb belangrijkere zaken aan mijn hoofd.’’ Voor dit artikel was hij niet bereikbaar voor een nadere verklaring.

CK2A2575
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Een aanhanger van Resist Their Reignbow zegt dat het punt van kritiek blijft staan: “Waar het ons om gaat, is dat de Roze Leeuw nog steeds welkom is. Het gaat ons om het bereiken van de organisatie. Ze doet niets met de zorgen die we eerder naar haar hebben gecommuniceerd. We hopen dat de Rotterdam Pride-organisatie beter gaat nadenken over waar ze zelf voor staat. We staan hier ook omdat we ons demonstratierecht willen uitoefenen. Wij zagen geen mogelijkheid om ons geluid tijdens de Walk uit te dragen, want door mee te lopen steun je het standpunt van Pride en maak je het mogelijk.”

“Meelopen met de Pride Walk en demonstreren sluiten elkaar niet uit”

Dat ziet The Hang-Out 010 anders. In de infotent op het Schouwburgplein vertelt coördinator Frank van Oorschot: “The Hang-Out is niet meer betrokken bij de organisatie van de Pride Walk, maar kiezen we er wel voor om mee te lopen en mensen op onze eigen manier te onderwijzen. In de opgestelde richtlijnen staat duidelijk dat er tijdens de Walk niet geroepen mag worden. We hebben daarom voor een stil protest gekozen met symboliek. Door het als een rouwstoet neer te zetten geven we aan: de Pride Walk is eigenlijk een beetje gestorven. We hebben aan het einde van de parade ook een kwartier bij de tegendemonstratie gestaan. Meelopen en demonstreren sluiten elkaar niet uit. The Hang-Out is er voor jongeren, en als je net begint met het ontdekken van jezelf, dan is het misschien net een stapje te ver om betrokken te raken bij een hele activistische beweging.”

CK2A2484
Beeld door: beeld: Fleur Beerthuis

Bij het podium op het plein proosten Krishan Ramautar en twee vriendinnen op hun deelname aan de Pride Walk. Ze waren zich niet bewust van alle kritiek: “Het was heel leuk en bevrijdend om mee te lopen. Het voelt echt als een eenheid, ondanks dat mensen zich misschien expressiever of anders uitdragen dan wijzelf.” De vriendinnen willen anoniem blijven, omdat het bij hun ouders gevoelig ligt dat ze lhbt’er zijn. “Onze biculturele achtergrond maakt het wel moeilijker om mee te doen. Ik ben steeds aan het kijken of ik niet ergens in beeld ben. Maar de Pride als organisatie kan daar niet veel aan doen. We hebben ons tijdens de Walk veilig gevoeld. En we gaan nu lekker met elkaar feesten om te vieren dat we zijn zoals we zijn.”

Bekijk de hele fotoreportage

Onze fotograaf Fleur Beerthuis liep met de hele Pride Walk mee. Bekijk hier de beelden van het evenement: 

Voordat je verder leest...

Je kunt dit artikel gratis lezen, maar wij kunnen het niet gratis maken. Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

  1. De afkorting lhbt staat voor lesbisch, homoseksueel, biseksueel en transgender. De afgelopen jaren zijn er nieuwe letters aan dit rijtje toegevoegd, waaronder de I voor intersekse, Q voor queer, A voor aseksueel en P voor panseksueel. Inmiddels is het gangbaar om een plusje achter lhbt te plakken, om alle andere letters die bij de afkorting horen te erkennen. ↩︎
  2. De leus the first Pride was a riot refereert aan de Stonewall-rellen. Deze vonden in 1969 plaats in de wijk Greenwich Village in New York bij de politie-inval van de homobar Stonewall Inn. De bezoekers van de bar, voornamelijk homoseksuele mannen, lesbische vrouwen en travestieten besloten terug te vechten. De mensen die betrokken waren bij de rellen organiseerden zich vervolgens in activistengroepen om te strijden voor lhbt+-rechten. Dit leidde tot spontane protestmarsen en later tot georganiseerde Pride-marsen die wereldwijd navolging hebben gekregen. ↩︎
Manon

Manon Dillen

Manon (1992) is econoom en filosoof. Ze heeft haar hart verloren aan de stad die er geen schijnt te hebben.

Profiel-pagina
Fleur.2

Fleur Beerthuis

Fotograaf

Fleur Beerthuis studeerde aan de Willem de Kooning Academie en werkt nu als fotograaf. Ze vindt Rotterdammers geweldig. Door mensen te portretteren ziet zij een glimp van hun werelden. Ze is nieuwsgierig naar hoe andere mensen leven en denken. Met beelden probeert zij hun verhalen zo goed mogelijk over te brengen.

Profiel-pagina
Lees één reactie
  1. Profielbeeld van Robert Follon
    Robert Follon

    Iets is pas letterlijk “inclusief” wanneer er ook ruimte is voor mensen die je niet mag, niet begrijpt of het gewoon mee oneens bent.

    Je zult gewoon moeten accepteren dat er nu eenmaal mensen bestaan waarmee je minder goed door één deur kunt.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500