Advertentie

Pionect top banner_V2
Voor de harddenkende Rotterdammer
versbeton_opinierubriek-02
Beeld door: beeld: Michael van Kekem

De Maastunnel is weer volledig open voor auto’s. De opstoppingen op ’s-Gravendijkwal, Pleinweg en Henegouwerlaan zijn terug van weggeweest. Bumper aan bumper slingert een eindeloze stoet rokende voertuigen zich door de stad. Bewoners langs de Tunneltraverse mogen zich weer verheugen in een dagelijkse extra portie vieze lucht. 

Het ‘groenste college’ dat Rotterdam ooit heeft gekend heeft vooralsnog niets gedaan om de lucht in de stad schoner te maken. Het heeft zelfs een schot voor open doel gemist. Ze hadden de heropening van de Maastunnel kunnen aangrijpen om het autoverkeer door de stad drastisch te beperken. Hoe mooi was het geweest om een aparte rijbaan te bestemmen voor een snelle busverbinding tussen Noord en Zuid.

Automobilisten waren gewend aan de afsluiting van de tunnel. Een half jaar na de sluiting van de Maastunnel koos 71 procent van de automobilisten een omweg. Maar opvallender: 23 procent maakte de reis niet meer 6 procent nam het ov of de fiets. Al bij de start van het groot tunnelonderhoud in 2017 hebben velen (waaronder wijzelf) aan het college voorgesteld om het verkeer blijvend uit de stad te blijven weren – ook als de tunnel weer open zou kunnen. Toenmalig raadslid Kathmann, die inmiddels wethouder is, diende er zelfs een motie voor in. De bestuurders hebben haar motie behendig onder het tapijt geveegd.

Autoverkeer minderen, dat is de kastanje die geen enkel college uit het vuur wil halen

Wethouder Bonte (luchtkwaliteit) bezweert dat volgend jaar de luchtkwaliteit overal in Rotterdam aan de norm zal voldoen. Woorden zijn geduldig, want concrete maatregelen hebben we nog niet vernomen. Wethouder Bokhove (mobiliteit) presenteerde onlangs trots haar Fietskoers 2025. Meer Rotterdammers op de fiets, dat moet de lucht gezonder krijgen. Uitvoering van dit beleidsplan gaat ongetwijfeld leiden tot meer fietsers. Maar om de lucht in de stad schoon te krijgen hebben we beleid nodig om het autoverkeer te verminderen. Vooralsnog ontbreekt dat: het is de kastanje die geen enkel college uit het vuur wil halen.

De ijzeren logica van mobiliteit is immers dat we beschikbare capaciteit altijd ten volle gebruiken. Fijne tweebaanswegen? Hup, waarom niet met de auto! Goedkope deelfiets op de hoek van elke straat? Die moeten we zeker gebruiken! De oplossing voor schone lucht in Rotterdam is dus zorgen voor minder auto’s, niet alleen voor meer fietsen.

Dus, zet het mes in het autoverkeer, want dat is wat helpt. Drie tips voor het college:

1. In de herkansing: het afknijpen van het Maastunneltracé.

Richt de gehele route tussen Zuidplein en Stadhoudersweg in als een lokale stedelijke route: één baantje voor auto’s heen, één baantje terug. De vrijkomende rijstroken kunnen we gebruiken voor een snelle busverbinding tussen de twee Maasoevers. Op deze manier verdwijnt het tracé ook uit de voorkeursroutes van Google en TomTom.

2. Waarom hebben we het nog niet: een verkeerscirculatieplan.

Zo’n plan leidt het doorgaand verkeer de stad uit en ontmoedigt om de stad als doorsteek te gebruiken. Zo maken we meer ruimte voor de Rotterdammers om te lopen, fietsen en te genieten van de stad. Plannen voor ‘groene stadsboulevards’ en maatregelen in het centrum –  zoals de Coolsingel en de geopperde herinrichting van de Westblaak – staan nu nog te veel op zichzelf. Deeloplossingen leiden tot verplaatsing van het autoverkeer naar andere wegen in het centrum, die al te zwaar zijn belast, zoals de ’s Gravendijkwal, de Henegouwerlaan en de Schiekade/Schieweg. Bovendien verbloemen dit soort maatregelen de werkelijke problematiek in Rotterdam: er rijden hier gewoon te veel auto’s door de stad die de lucht ongezond vervuilen.

3. New kid on the block: een congestion charge.

Oftewel betalen als je met de auto de stad door wil. De maatregel is met succes toegepast in Londen en andere grote steden waaraan Rotterdam zich graag meet. Sinds de milieuzone hangen er toch al veel camera’s bij de toegangswegen van de stad, die vanaf januari 2020 een nieuwe functie zoeken. Je kan je voorstellen dat Rotterdammers van de heffing worden vrijgesteld op basis van hun kenteken of hun parkeervergunning. Zo richt een heffing zich specifiek op bezoekend verkeer dat de stad als doorsteekroute gebruikt. De congestion charge was ook een van de voorstellen in het 40-puntenplan dat de actieorganisatie Urgenda aan het kabinet heeft aangeboden.

Het college is aan zet, wethouders Bonte en Bokhove voorop. Gaat het hen lukken onze wegen te ontdoen van ronkende auto’s en de lucht schoon te krijgen? De stad heeft concrete en samenhangende maatregelen nodig, geen incidentele experimentjes.

Op 18 december is er een conferentie over verkeer en groen in Arminius. Meer info hier. 

Jouw Rotterdamse opinie op Vers Beton?

Vers Beton publiceert graag opinies uit de stad, óver de stad. Heb jij een mening over een recente ontwikkeling in Rotterdam, wind je je ergens over op, vind je dat een bepaald geluid moet worden gehoord? Mail je idee voor een opinie dan naar info@versbeton.nl.

DSC_3162b

Lees meer

Profiteren van een dichte Maastunnel: drie tips aan het stadsbestuur

De Maastunnel is dicht. Het verkeer is daardoor uit de stad en dat moet zo blijven, vindt…

Voordat je verder leest...

Je kunt dit artikel gratis lezen, maar wij kunnen het niet gratis maken. Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk!

Nee, ik lees eerst het stuk verder

AdriaanBN

Adriaan Korthuis

Adriaan Korthuis woont sinds 1996 in Rotterdam. Hij is oprichter en directeur van Climate Focus, een van de initiatiefnemers van Adem in Rotterdam en van de Coalitie Gezond Verkeer.

Profiel-pagina
emile van rinsum

Emile van Rinsum

Emile van Rinsum woont sinds 1958 in Rotterdam en is sinds 2003 directeur van het Rotterdams Milieucentrum, een koepelorganisatie van Rotterdamse natuur – en milieugroepen en jaren actief rond het onderwerp luchtkwaliteit. Hij is een van de initiatiefnemers van de coalitie Gezond Verkeer.

Profiel-pagina
michael van kekem portret

Michael van Kekem

Illustrator

Michael van Kekem (1985) werkt als illustratief ontwerper en printmaker. Zijn werk bestaat uit het maken en creëren van redactionele illustraties, boeken, huisstijlen, artwork voor animaties, prints en producten zoals Very Manly Pins. Zeefdruk, digitale en handgetekende elementen zijn belangrijke aspecten in zijn werk.

Profiel-pagina
Lees 2 reacties
  1. Profielbeeld van Henk Licher
    Henk Licher

    Tussen de verkeersgeul van de tunnel ligt een rustige en mooie groenzone door wethouder Kusters een ” toplocatie” voor woningbouw wordt genoemd, dat zei hij notabene bij het aanbieden van een door 6000 bezoekers van deze zone en het fraaie achterliggende Park woensdag bij hem op stadhuis persoonlijk werd overhandigd. Een ‘toplocatie’ , je moet maar durven. Aan de ene kant langsrazend verkeer, aan de andere kant een opeenhoping van toeristische evenementen en twee Rijksmonumenten, de Euromast en het Tunnelgebouw..
    Ruim 700 woningen wil een bouwconsortium (Era, Heymans, een woningcorporatie) in deze smalle zone inpersen, dus flink de hoogte in, onder het motto: massa is kassa! Daarvoor word de groen zone aan weerskanten van de Euromast kaalgeslagen, van bomen en aanplant ontdaan en tenslotte met een grote hoeveelheid zand opgehoopt. Wég groene uitloop uitloop uit de drukte van de stad, groen fietspad naar de Tunnel, wég mooie afzooming van het Park. Wéér een mooie aantrekkelijke oever van Parkhaven en Maas opgeofferd aan het belang van enkelen die van hun uitzicht ten koste van duizenden Rotterdammers en bezoekers moeten missen. Natuurlijk verzetten de bewoners van het Scheepvaartkwartier, de
    Mûllerpier, het Lloyd gebied en vele andere bewoners zich tegen de rauwe aanslag op een aangenaam gebied met vele leuke functies. Het lijkt wel alsof het gemeentebestuur is blijven steken in de opbouwfase van Rotterdam na de vernietiging van de binnenstad, Nieuw, hoog, staal en glas waren de toverwoorden. Maar koesteren van bestaande dingen, aardige open ruimten, straten, randzones en niet direct economisch nuttige plekken werden het kind van de stedelijke rekening. Het wordt tijd dat de gemeente de regie weer volledig in handen neemt.

  2. Profielbeeld van Anke Griffioen
    Anke Griffioen

    Eerdere colleges investeerden tonnen om tot een oplossing te komen voor de verkeersoverlast op de ’s Gravendijkwal. Niet alleen milieu maar ook stedenbouwkundige argumenten zijn omarmt en er werden door de jaren heen meerdere moties unaniem aangenomen om de situatie te verbeteren. Bewoners uit de buurt hebben twee opties gepresenteerd om tot een oplossing te komen: a. overkapping van de tunneltraverse; (er ligt gemeentelijk bestekklaar plan en maquette) óf b. verkeerscirculatieplan waarbij 2/3 van het snelverkeer een alternatieve route zoekt of verdwijnt. Dit kan blijkt uit de recentelijke ‘halve’ 2-jarige afsluiting en de renovatie uit mei 2016 waarbij deel traverse geheel was afgesloten voor 4 maanden. Neem een voorbeeld aan vele steden wereldwijd die dit soort snelwegen door de stad hebben aangepakt. Anno 2020 zijn dit soort binnenstedelijke traverses niet meer verantwoord. Gemeente heeft 1,3 mljd beschikbaar uit verkoop Eneco en Hoekstra heeft ook nog een investeringsfonds. Niet meer lullen maar poetsen !

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

Logo_giraffe_01_600x500