Voor de harddenkende Rotterdammer

In december mogen we honderd exemplaren weggeven van het boek Anders Nog Iets? De wereld achter de Rotterdamse winkelpui van ontwerper Annemarie Mosterd. Wie voor het einde van het jaar supporter wordt, mag er een ophalen op de redactie! Het boek bevat verhalen over markante Rotterdamse winkeliers en ondernemers, waarvan sommigen al eerder op Vers Beton te lezen zijn geweest. Zoals over groenteboer Frans van de Polder en boekhandel Amesz.

unnamed-3
Beeld door: beeld: Annemarie Mosterd

Hoe gaat het nu met Vers Beton?

Het gaat goed met ons! Sinds de start van het supportersmodel hebben we hard gewerkt om de organisatie in goede banen te leiden. It’s been one hell of a ride. Vers Beton heeft nu ruim 600 supporters. Zijn we tevreden over dat resultaat? Ja en nee. Aan de ene kant zien we dat de poule supporters niet opdroogt. Zeshonderd mensen is al een behoorlijke massa: we hebben KINO al ruimschoots uitverkocht, maar we willen naar de grote zaal van de Maassilo. En liever nog: de grote zaal van De Doelen! Elke maand melden zich zo’n 30 á 40 nieuwe mensen. Dat is bemoedigend, en dit gebeurt zonder dat we een hele actieve campagne voeren, behalve via banners op de website. We zien ook dat rondom grote publicaties zoals onderzoeksdossiers de aanmeldingen toenemen. Dat geeft natuurlijk een kick: een uitstekende motivatie om elke keer nóg scherpere, betere artikelen te maken!

M8A0858_WEB__Willem-de-Kam-2

Lees meer

Joep van Lieshout support Vers Beton

Wie zijn onze eerste supporters? Kunstenaar Joep van Lieshout vertelt waarom hij meedoet. 

We hebben 2.000 supporters nodig om als organisatie levensvatbaar te kunnen zijn. In het oorspronkelijke plan dat we hiervoor hadden opgesteld stonden we nu al op 1.400 supporters. Dat is dus wel een tegenvaller. Maar plannen zijn er om bij te stellen en te verbeteren. We denken namelijk dat het nog steeds mogelijk is om 2.000 Rotterdammers (en meer!) te vinden die bereid zijn om te betalen voor een onafhankelijk journalistiek platform als Vers Beton. Maar daar is wel een actieve wervingscampagne voor nodig, en we hebben geleerd dat je dat er niet ‘even’ bij doet maar gerichte tijd en aandacht nodig heeft.

Waarom het dan toch goed gaat met ons? Omdat we naast onze supporters ook geld verdienen met het journalistiek productiehuis Vers Beton. We hebben sinds kort ook een vacaturebank die wat geld in het laatje brengt en waar we in 2020 meer aandacht aan gaan besteden. Kortom, we zorgen ervoor dat we niet afhankelijk zijn van één inkomstenbron, maar we zetten in op meer dan dat. Wij denken dat we hiermee een combinatie in handen hebben voor een duurzame business case. Maar die 2.000 supporters? Die hebben we écht nodig.

Wie kent Vers Beton?

Het merk Vers Beton verdient veel meer bekendheid in Rotterdam, en daar is een publiekscampagne bij nodig. In 2019 hebben we erop ingezet om Vers Beton naar een journalistiek hoger niveau te tillen, maar we merken dat onze naamsbekendheid daarbij achterloopt. Het aantal lezers is al jaren redelijk stabiel (zo’n 30.000 per maand), terwijl we zeker weten dat er veel mensen zijn die ons potentieel graag lezen maar ons nu simpelweg niet kennen. Daarnaast vermoeden we dat veel mensen die ons wel kennen niet eens weten dat wij supporters nodig hebben. Met een campagne vangen we dus twee vliegen in één klap.

Daarom ligt onze focus volgend jaar op een stevige campagne. Daarvoor moeten wij aparte funding regelen, zoals grotere donaties van Rotterdamse ondernemers. Denk je dat je ons hierbij kunt helpen? Neem dan contact op met Hilde Westerink: hilde@versbeton.nl

Reacties op de website

Trouwe lezers en supporters zullen het al gemerkt hebben: sinds september zijn de reacties niet meer exclusief voor supporters van Vers Beton. We zagen namelijk dat ons levendig reactieforum bijna geheel was doodgebloed. Dit leidde tot teleurstelling bij redacteuren maar ook bij andere lezers, die de discussies vaak ook waardevol vonden.

We wilden niet te snel tot actie overgaan. Immers was het supportersbestand in het begin nog klein en is het gek om zo’n belofte zomaar weer in te trekken. We hebben een enquête onder supporters uitgezet. Hieruit bleek dat zij met name belang hechten aan de kwaliteit van de reacties – “Dat voorkomt veel gescheld en geschreeuw”, schreef iemand.

We hebben daarom het reactiesysteem anders ingericht waarbij we aan beide wensen gehoor geven: meer ruimte bieden voor discussie én de kwaliteit bewaken. Dat laatste ondervangen we door een drempel toe te voegen: je kunt alleen reageren als je je registreert met je eigen naam en je emailadres kunt bevestigen. Zo voorkomen we anonieme reacties die niet te verifiëren zijn. Daarbij zijn er huisregels waar reacties aan moeten voldoen. Sinds deze wijziging is het aantal reacties gelukkig weer aanzienlijk toegenomen!

Aruna Vermeulen 2

Lees meer

Aruna support Vers Beton

Wie zijn onze supporters? Dit is waarom Aruna Vermeulen, directeur Hiphophuis, meedoet.

Eénmalig doneren

Het is onze prioriteit om supporters te werven die zich committeren aan een maandelijkse of jaarlijkse herhaalbetaling. Dat geeft rust en toekomstperspectief. Alleen zo krijgen wij ademruimte om verder te kijken dan het einde van de maand.

Toch krijgen we met enige regelmaat een verzoek van lezers die een eenmalige donatie willen doen, omdat ze niet vast willen zitten aan een automatisch incasso. Daar wilden we toch gehoor aan geven. Daarom hebben we nu de mogelijkheid in het leven geroepen om ook eenmalige donaties te doen. Doneren kan via deze pagina. Dankjewel!

2d38c04bd249ad4f0720a4736b231294

Hilde Westerink

Uitgever

Hilde Westerink (1979) is uitgever en zakelijk leider van Vers Beton. Hilde kan van alles een beetje, maar veel balletjes in de lucht houden is haar specialiteit. Haar eerste publicatie ooit was een zine: Riot Grrrl Europe #1.
hilde@versbeton.nl

Profiel-pagina
Eeva Liukku

Eeva Liukku

Hoofdredacteur

Eeva Liukku (1983) begrijpt niet waarom mensen ergens anders zouden willen wonen dan in Rotterdam, maar heeft wel in Amsterdam wijsbegeerte gestudeerd.
eeva@versbeton.nl

Profiel-pagina
sender

Rachel Sender

Illustrator

Rachel Sender (illustrator) is nieuwsgierig naar mensen. Wat doen ze, waarom en hoe? Maar ook wil ze weten hoe wij als mensen ons gedragen in een stedelijke omgeving. Haar werk concentreert zich op die vragen. Dat maakt haar illustraties geschikt voor redactionele toepassingen. Door haar ervaring als grafisch ontwerper gaat ze vrij om met ruimte, verhouding en kleur. Het is fleurig en speels en maakt de kijker op slag medeplichtig.

Profiel-pagina
Lees één reactie
  1. Profielbeeld van Florian Cramer
    Florian Cramer

    Mijn aanbeveling: ook in het Engels publiceren, door jullie artikels naar het Engels te laten vertalen. Er woont een grote groep van buitenlanders in Rotterdam (met name in het hogere onderwijs en de cultuursector) die het Nederlands niet of niet goed kan lezen, en behoefte heeft aan politieke en culturele informatie over Rotterdam. De kosten voor vertalingen kunnen jullie volgens mij makkelijk door nieuwe supporters uit deze groep compenseren.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.