Advertentie

unnamed
Voor de harddenkende Rotterdammer

Shamira Raphaëla

Cultuur

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Samira Raphaela
Beeld door: beeld: Robin Duister

Een Gouden Kalf, ophef over wie je nu wel of niet aan het woord moet laten, en verlies van haar vader. Voor documentairemaker Shamira Raphaëla was 2019 een jaar van diepe dalen en trotse overwinningen. 

Het Gouden Kalf was voor de documentaire Daddy and the Warlord, waarin ze samen met Clarice Gargard de relatie tussen haar vader en Liberiaanse oorlogscrimineel Charles Taylor onderzocht. Idolatie kwam naast schaamte te staan. Ook won Raphaëla’s korte documentaire Lenno en de Maanvis, over een ontspoord jochie en zijn ook niet al te brave vader, in 2019 de prijs voor Beste Europese Jeugddocumentaire. Eerder maakte ze met Deal with it een portret van haar geliefde Antilliaanse vader en van haar broer, inclusief hun drugsverslaving en de criminaliteit daaromheen. “Goede vaders, slechte vaders, afwezige vaders — ze leren ons lessen over onszelf. Van de mijne leerde ik dat niets zwart wit is; het leven bestaat uit vele kleurschakeringen waarbij goed en kwaad complementair zijn. Daarom maak ik mijn films.”

De ophef was voor haar huiselijk portret van Constant Kusters in Ons Moederland. De extreem-rechtse nationalist is ook gewoon een buur, een vader en een burger. Opvallend is dat juist deze docu zoveel stof deed opwaaien, terwijl de films over Antilliaanse drugsdealers en Liberiaanse oorlogsmisdaden open werden ontvangen. Raphaëla draait de camera gewoon naar binnen, ook in ons Nederlandje, en vindt dat we met iedereen in gesprek moeten blijven. “Ik geloof niet dat als je andermans realiteit ontkent, je dan een oplossing vindt voor de toenemende polarisatie op gebied van immigratie, de nationale identiteit en ons cultureel erfgoed.” 

De plannen voor een nieuwe docu liggen er al. Komende zomer draait Raphaëla een jeugddocumentaire over de jonge bewoners van De Peperklip, Rotterdams icoon op Zuid. “Een feelgood-film die de (veer)kracht van de stad laat zien, gemaakt door een Rotterdam based producent en crew met muziek van lokale artiesten.”

(Basia Dajnowicz)

René Segers-Hoogendoorn

Politiek 

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Rene Segers
Beeld door: beeld: Robin Duister

Hij viel het afgelopen jaar al op door zijn gedrevenheid in de Rotterdamse gemeenteraad. Bij menig commissiedebat verzuchtte René Segers-Hoogendoorn (CDA) dat er te weinig spreektijd was om zijn punt te kunnen maken. Als lid van een tweemansfractie is hij op veel dossiers actief: van winkeltijden tot Feyenoord City. Segers kwam met een (aangenomen) initiatiefvoorstel om de groei van Rotterdam The Hague Airport in te dammen en komt binnenkort met een plan voor een wijkbasisbaan.

Het jongere broertje van de onvolprezen Europadeskundige Mathieu Segers is wars van partijpolitiek. Zo was hij openlijk kritisch op de conservatieve koers van voormalig partijleider Buma en is hij voor een CDA’er een opvallend groen politicus. Kortom, een raadslid met autonome standpunten.

De linksbuiten van het CDA wil zich ook in 2020 weer richten op de grote dossiers van de stad: het nieuwe stadion van Feyenoord, het fiasco rond het Warmtebedrijf en de nieuwe oeververbinding over de Maas. “Maar de Rotterdamse raad zou de Rotterdamse raad niet zijn als we het desondanks in de raadzaal vooral over zwarte piet, islamitische scholen en onkruid in Rotterdam Oost gaan hebben”, voegt hij er cynisch aan toe.

Een politicus om in de gaten te houden, omdat hij met zijn eigenzinnige opstelling het verschil kan maken en de balans in de raad kan doen omslaan. En omdat hij ook in 2020 met initiatiefvoorstellen de tegenstelling tussen coalitie en oppositie zal doorbreken.

(Ewoud Kieviet)

Rajae El Mouhandiz

Kunst & cultuur, Feminisme

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Rajae El Mouhandiz
Beeld door: beeld: Robin Duister

Haar nieuwe platform Ellae is net online en wordt dit jaar feestelijk gelanceerd. Ik verwacht mede daarom dat we komend jaar nog veel van deze stoere Rotterdamse gaan horen. Ellae is een platform met een feministische inslag (maar ook zeker voor mannen en iedereen die zich niet in een hokje laat vangen) dat Rotterdamse talenten wil verbinden.

Rajae El Mouhandiz zelf barst van de ervaring – voor en achter de schermen – en wil haar kennis delen met opkomende artiesten. Omdat ze als muzikant, theatermaker en artiest weet hoe lastig het kan zijn als je geen ingang hebt in de sector. “We hebben er meer aan als we elkaar een beetje helpen”, legt ze uit. Door de krachten te bundelen – bestaande makers en instituten met nieuwe makers – hoopt ze meer impact te genereren.

Ze heeft ook het talent om het gesprek tussen mensen uit gesloten werelden te laten ontstaan. Dat doet ze door haar voorstellingen (over de ruimte die vrouwen mogen innemen) en door bijvoorbeeld de tentoonstelling Modest Fashion die tot en met 9 februari te zien is het Stedelijk Museum in Schiedam.

Passievol kaart El Mouhandiz de positie van de vrouw in de huidige samenleving aan. Die nog steeds stappen achterligt op veel mannen. Door vrouwelijke makers uit te lichten, zet ze een spotlight op mensen die we ook in de gaten moeten houden. Daarnaast gaat ze de komende jaren ook nog naar New York en Washington om daar op te treden en haar nieuwe onderzoek naar belonging voort te zetten. En gaat ze nieuwe muziek opnemen. El Mouhandiz is van plan Rotterdam trots te maken. “Ik ben fan van deze stad en hoop dat 2020 het jaar van Rotterdamse makers wordt.”

(Sanne Poot)

Pieter Pot

Ondernemerschap

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Rajae El Mouhandiz
Beeld door: beeld: Robin Duister

Goed, Pieter Pot is geen écht persoon. Niettemin is de kans groot dat je hem komend jaar tegenkomt. Het is namelijk de bedrijfsnaam van de boodschappenbesteldienst van Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt. Deze twee jonge Rotterdammers verzonnen en begonnen in 2019 (toen nog onder de naam ‘Puur Bezorgd’) een dienst die verpakkingsvrije boodschappen voor in de voorraadkast bij je thuis bezorgt. Oftewel: pasta, rijst, granen, koekjes, olijfolie, kruiden en andere niet-bederfelijke keukenspullen, maar dan in herbruikbare glazen potten in plaats van in dikke lagen verpakkingsmateriaal.

Da’s geen makkelijk businessmodel, want op boodschappen verdien je in de regel pas centen als je op grote schaal werkt. Zeker als je (zoals Pieter Pot) de boodschappen verkoopt tegen concurrerende prijzen van een supermarkt of Picnic. Niettemin is er veel animo voor. Belangrijkste wapenfeit: een deze maand afgeronde crowdfundcampagne om kapitaal te verzamelen voor landelijke bezorging, in plaats van enkel in Rotterdam, leverde bijna 300 duizend euro aan investeringen op. Bovendien kreeg het bedrijf dik een ton subsidie van Citylab010. Hiermee starten Schoemaker en Bijmolt een samenwerking met sociale werkplaatsen in Rotterdam en Schiedam voor het schoonmaken en vullen van de potten.

2020 wordt voor Pieter Pot dus het jaar van de waarheid. Schalen ze voldoende op door de landelijke distributie, dan moeten zwarte cijfers binnen bereik zijn. Bovendien wil het duo een of meerdere grote spelers in de fast moving consumer goods (namen willen ze nog niet noemen, maar denk aan een Unilever of Procter & Gamble) zo ver krijgen om ook hun producten verpakkingsvrij aan het assortiment toe te voegen. Het zij dit aimabele duo gegund.

(Inge Janse)

Carina Fernandes

Cultureel ondernemerschap

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Carina Fernandes
Beeld door: beeld: Robin Duister

Voor Carina Fernandes was 2019 een jaar van ‘minder organiseren’ en haar eigen sound op muzikaal vlak ontdekken, vertelt ze. Toch mede-organiseerde ze de eerste Poetry Slam Rotterdam sinds lange tijd, modereerde ze de Nederlandstalige panels op hiphop/r&b muziekconferentie New Skool Rules en programmeerde op het afgelopen Bevrijdingsfestival Freedom Mic, een podium van jonge spoken word artiesten over vrijheid. Klinkt niet als weinig organiseren, zou je zeggen. 

Ze doet dat namens haar platform Verbalism, waarmee ze woordkunstenaars en andere schrijvers of designers bij elkaar brengt met events en of dus door te co-organiseren op festivals. “In 2020 wil ik nog meer op de connectie zitten, kijken of ik voor jonge makers meer betekenen in hun ontwikkeling en leven dan alleen met events”. Een Schiedamse Poetry Slam is ook in de maak op Fernandes’ initiatief.

Door les te geven in spoken word en performance op middelbare scholen is ze sowieso al veel bezig met de ontwikkeling van jongeren. “Kunst is essentieel voor heling. Ik schrijf mijn hele leven al, maar wist nooit dat het spoken word was wat ik deed. Het heeft mij enorm geholpen, zonder dat weet ik niet waar ik nu geweest was. Het is heel mooi om dat door te kunnen geven aan die kids.”

Maar waarom we haar dit jaar echt in de gaten moet houden is vanwege haar eigen ontwikkeling: ze was in december genomineerd voor de Spoken Awards en pitchte voor het eerst ook muziek, afgeleid van haar spoken word-werk, met haar kenmerkende rauwe stem en een soul vibe. In 2020 is ze van plan om dat uit te brengen. Veelbelovend is dat een open-mic avond tijdens vakantie haar al direct twee boekingen op in Engeland opleverde. “Soms heb ik zelf niet zo goed door wat ik kan. Ik ben nog steeds superverrast als mensen het tof vinden wat ik doe en als ik anderen blijk te inspireren.”

(Willemijn Sneep)

Hans van Rossum

Stedelijke ontwikkeling

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Rossem
Beeld door: beeld: Robin Duister

Hans van wie? Ja, Hans van Rossum dus. Zoals bij veel (voormalige) topambtenaren is zijn naam vooral bekend bij intimi, en niet of nauwelijks in het publieke domein. Het voormalige hoofd stadsontwikkeling van de gemeente Rotterdam heeft sinds 2017 zijn eigen bureau voor gebiedsontwikkeling, Realconomy. Hij is betrokken (geweest) bij belangrijke dossiers in de stad, zoals Hart van Zuid, de komst van het Cambridge Innovation Center, het nieuwe CS en Rotterdam Central District. 

2020 wordt voor Van Rossum een nieuw jaar van de waarheid. Hij is namelijk een van de bestuurders van de stichting Gebiedsontwikkeling aan de Maas. Dit is de organisatie achter Feyenoord City, dé grote gebiedsontwikkeling die dit jaar definitief groen (of rood) licht krijgt. En hoewel daarbij vrijwel alle aandacht (logischerwijs) uitgaat naar het wel of niet verrijzen van een nieuw stadion voor Feyenoord, is dit project ook verantwoordelijk voor de bouw van 3.500 nieuwe woningen in de omliggende wijk op Zuid. Linksom of rechtsom: impact heeft dit project sowieso.

De komst van het stadion is van cruciaal belang voor het slagen van de totale gebiedsontwikkeling, schrijft Van Rossum eind december in een brief (pdf) aan wethouders Kurvers en Van Gils, de gemeenteraad en Stadion Feyenoord. Gaat dat feest niet door, dan betekent dat volgens Van Rossum slecht nieuws voor de wijk. “Niet voor niets is het stadion de aanjager van de gebiedsontwikkeling. De maatschappelijke impact van de ontwikkeling qua werkgelegenheid, nieuwe verbindingen etc. zal in dit scenario ook veel minder groot zijn.”

Mei 2020 is een belangrijk moment, omdat dan de nieuwe aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt ingediend. Van Rossums slagen of falen zal daarom in 2020 gegarandeerd een stempel drukken op de ontwikkeling van Rotterdam.

(Inge Janse)

Het Gezelschap

Muziek

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Het Gezelschap
Beeld door: beeld: Robin Duister

“Schrijf maar op: kroeghelden trekken ten velden”, dicteert Jordy Dijkshoorn als ik informeer naar de plannen van Het Gezelschap voor komend jaar. Deze eclectische band die spoken word, hiphop, jazz, blues en meer mengt, gaat volgend jaar vaker het podium op. De band wil vooral gezelligheid overbrengen. “Er mag wel wat meer gefeest worden.”

vb-mailchimp

Lees meer

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van Vers Beton per mail? Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Bestaande uit De Likt-frontman Jordy Dijkshoorn (eigenlijk de enige echte Rotterdammer in dit gezelschap), Brandwerk MC Diggy Rast, de Dordtse nachtburgemeester Juno Rissema en producers Deon van Ooijen & Kevin Stam, is de groep een fijne crossover tussen Rotterdam en Dordt. Ze verwachten zelf dat er het komende jaar meer van dit soort interstedelijke samenwerkingen in de muziekscene opduiken.

Deze week verschijnt hun eerste single en op 31 januari presenteert Het Gezelschap het album De Plaat in Rotown, een dag later lanceert de band hun plaat ook in Dordt. Ze staan dit jaar onder meer op festival Eurosonic Noorderslag en zijn vastberaden de sfeer van bruine kroegen (waar ze elkaar beter leerden kennen) te verspreiden door heel het land. “De bruine kroegen zijn er voor iedereen, van bekakte gast uit Kralingen, tot die gasten uit de onderwereld. We willen iedereen aan het dansen krijgen.”

(Sanne Poot)

Vers Beton – Laura Hopmans – Jaaroverzicht

Lees meer

Het Grote Vers Beton Jaaroverzicht van 2019

Hoofdredacteur Eeva Liukku blikt terug én vooruit.

Deze banner kun je wegklikken, maar....

..je kunt ook supporter worden! Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

de redactie

de redactie

De redactie van Vers Beton.

Profiel-pagina
Selfie-0417_574

Robin Duister

Illustrator

Robin Duister studeerde illustratie aan de Willem de Kooning in Rotterdam. Haar beelden zijn realistisch met een rauw randje. Op het eerste gezicht roepen ze vertederende gevoelens op, maar wie verder kijkt ziet dat haar werk niet zo onschuldig is als het lijkt. Robin Duister combineert hedendaagse beelden met elementen uit de popcultuur.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

1718_2021_009_600x500_online banner_geef ruimte