Voor de harddenkende Rotterdammer

Rotterdam kent al sinds 2012 speciaal beleid voor basisscholen in de zeven focuswijken op Zuid. Ruim 7000 leerlingen krijgen daar verplicht 10 extra lesuren per week. Wat doet deze leertijduitbreiding met leerlingen en leraren? En helpt het om kansenongelijkheid tegen te gaan?

In aflevering 1 van de nieuwe vidcast School op Zuid praat Karim Amghar, bekend van de NTR-serie Karim Pakt Zijn Kans, hierover met Marleen Sahertian (oud-docent op OBS Bloemhof en adjunct-directeur van de Laurentiusschool in Delft) en Barbara van den Bosch (oprichter van Vivere Democratisch Onderwijs).

1a

Lees meer

Basisscholen op Zuid keren zich tegen extra lesuren voor ‘kansarme’ leerling

Onderzoek: er is geen bewijs dat leertijduitbreiding kansenongelijkheid tegengaat.

Weeffout

De tien extra lesuren op Zuid worden ingevuld met vakken als taal en rekenen, maar bijvoorbeeld ook filosofie, sport en cultuureducatie. “Dat is hartstikke leuk, maar een les is niet alleen maar inhoud”, waarschuwt Marleen Sahertian. “Er zit ook een pedagogische en didactische dimensie aan. Ik heb niet voor niets vier jaar op de pabo gezeten om een groep kinderen les te kunnen geven.”

Volgens Barbara van den Bosch begint kansengelijkheid bij de manier waarop we over het onderwijs nadenken: “We moeten niet meer denken in hoger versus lager, of vmbo- versus vwo-kinderen. Volgens mij is dat de weeffout waar het mee begint.”

School op Zuid is ook als podcast te beluisteren:

School op Zuid is een samenwerking van Vers Beton en OPEN Rotterdam, en wordt mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek.

Deze banner kun je wegklikken, maar....

..je kunt ook supporter worden! Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

  1. Lees meer op Wikipedia. ↩︎
  2. Afrikaanderwijk, Bloemhof, Hillesluis, Feijenoord, Oud-Charlois, Carnisse en Tarwewijk. ↩︎
  3. Hierin zijn onder andere gemeente Rotterdam, Rijk, onderwijs en werkgevers vertegenwoordigd. ↩︎
  4. Bron: Procesevaluatie Dagprogrammering Rotterdam Zuid: Zicht op invoering en mogelijkheden in de toekomst van onderzoeksbureau Sardes (maart 2020). ↩︎
  5. Dit blijkt onder meer uit  Procesevaluatie Dagprogrammering Rotterdam Zuid: Zicht op invoering en mogelijkheden in de toekomst van onderzoeksbureau Sardes. Hierin merkt een schooldirecteur op: De ruimte voor onze invloed was beperkt. Tien uur verlenging was het uitgangspunt, en daar moest je mee dealen. ↩︎
School op Zuid
de redactie

de redactie

De redactie van Vers Beton.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.

Advertentie

HNI_VB_600x500 PX_1