Voor de harddenkende Rotterdammer
versbeton_opinierubriek-01
Beeld door: beeld: Michael van Kekem

Bewoners van buurten rondom de Maastunnel kregen een brief van wethouder Judith Bokhove (Mobiliteit) met slecht nieuws. Per 2 juni duurt het langer om op je werk te komen, wordt de lucht viezer van het stilstaand verkeer en wordt de ongelijkheid verder vergroot. Maak kennis met het Grote GroenLinks Verkeersexperiment.

Dit plan – dat doortrapt een experiment wordt genoemd – omvat het sluiten van twee volledige rijbanen tussen Zuidplein en het Bentinckplein in Noord. Het verkeer over een van de belangrijkste doorgangswegen, die onlangs voor veel geld is opgeknapt, wordt enkelbaans. Het doel is om minder auto’s op de weg te hebben en daarmee de luchtkwaliteit te verbeteren. Klinkt goed. Nobel doel. Maar dit plan bereikt het tegenovergestelde.

Wat deze coronacrisis heeft onderstreept, is het verschil tussen mensen met een kantoorbaan die nu comfortabel thuiswerken en mensen die ergens fysiek moeten zijn. Denk aan de bouwvakker, de kraamverzorger, de schoonmaker, de verpleger, de bezorger. De meeste van hen hebben een onzekere baan, krijgen slecht betaald, kennen veel stress en moeten nu ook langer in de auto zitten. En dat in een tijd waarin het werk van deze mensen gereduceerd is tot enkele datapunten: gevangen in celletjes op een grote spreadsheet die bijhoudt hoe lang je over je rondes doet. Te laat bij de klant? Oranje vlag bij je naam. De baanonzekerheid en daarmee de stress neemt verder toe. En de extra tijd betaal je uit eigen zak. 

“Alternatieven worden niet geboden. In Oud-Charlois komen na half zes ‘s nog maar drie trams in het uur”

Alternatieven voor de auto worden in dit plan niet geboden. Het openbaar vervoer is armoedig. In Oud-Charlois, waar bewoners deze brief hebben ontvangen, komen na half zes ‘s avonds nog maar drie trams in het uur. Bussen pakken ook meteen de rest van letters in het alfabet mee om van A naar B te gaan. Een elektrische fiets is niet zomaar bijgekocht. Voor vakmensen is er geen alternatief voor hun busje. En anders dan voor de Tesla-elite, is elektrisch rijden voor de gewone Rotterdammer onhaalbaar.

Het plan is ook een slecht middel om het doel – schonere lucht – te halen. De Maastunnel is voor de verbouwing jaren dicht geweest en de kilometers lange stinkfiles die daar uit voortkwamen, laten de uitkomst van dit ‘experiment’ raden. In de enquête die RTV Rijnmond hield ten tijde van de sluiting van de Maastunnel gaven de meeste respondenten aan dat ze twintig tot veertig minuten extra vertraging hadden. Volgens de officiële statistieken van de gemeente was het slechts acht minuten. Iedereen die tijdens de sluiting van Noord naar Zuid reed, weet wie hier gelijk heeft.

Omdat mensen op de korte en middellange termijn geen alternatief hebben, is dit dus vooral een irritante maatregel. Op deze manier mensen uit hun auto pesten gaat heel lang duren. In de tussentijd staan er meer en langere files, wat slecht is voor de luchtkwaliteit. 

“Terwijl Klaver in de Tweede Kamer voor de gewone man opkomt, jaagt de lokale fractie de Rotterdammer die het al zwaar heeft op hogere kosten”

GroenLinks maakt hier dus geen vrienden mee. Zeker niet in de buurten (ook Charlois) waar er al een grove lastenverzwaring is bijgekomen in de vorm van parkeerbelastingen. Zeker niet door het aanbod van betaalbare en sociale huurwoningen in de stad te verkleinen, zoals in de Tweebosbuurt, en daarmee reisafstanden te vergroten. Zeker niet met dit plan, dat voor welvaartsverlies zorgt. Terwijl Klaver het in de Tweede Kamer voor de gewone man opneemt door de evangelie van Piketty te verkondigen, jaagt de lokale fractie de Rotterdammer die het al zwaar heeft op nog hogere kosten. 

vb-mailchimp

Lees meer

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van Vers Beton per mail? Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Het plan laat wel heel goed zien waarom GroenLinks nooit groot kan worden in Rotterdam. Ze maken hun imago  – dat de kosten voor hun klimaatplannen worden afgeschoven op de werkenden – hiermee waar. De focus ligt op dit soort symbolische plannetjes van het niveau ‘basisschoolkinderen die voor een dagje burgemeester zijn’. Ondoordacht en ondoelmatig. Het was veiliger geweest voor de stad als het college GroenLinks ergens op de Maasvlakte een proeftuintje – neen, een verlaten parkeerplaats die ze met een kleine subsidie zelf in een tuintje mochten omtoveren – geschonken had. Veel speelplezier gewenst en val de grote mensen even niet lastig. 

Lieve GroenLinks. Het is een tedere balans die gevonden moet worden tussen middellangetermijn-klimaatdoelen, en ervoor zorgen dat in het hier en nu iedereen het einde van de maand haalt. De onnodige dilemma’s die je met deze ‘verkeersexperimenten’ creëert is: brood eten of ietsjepietsje schonere lucht happen. Dit soort milieumaatregelen raken de lagere inkomens onevenredig hard. Daarmee maken jullie jezelf én jullie plannen kansloos in Rotterdam.

versbeton_opinierubriek-02

Lees meer

Rijstrook sluiten dringt ongelijkheid terug, mits ov ook verbetert

Gemeenteraadslid Jeroen Postma (GroenLinks) reageert op opiniestuk 'Kansloos, Groenlinks'.

Deze banner kun je wegklikken, maar....

..je kunt ook supporter worden! Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Awais

Awais Hassan

Awais Hassan (1984) is geboren, getogen en gewoon gebleven op Zuid. Leest graag de open gezichten van de stad. Hij is econoom en werkt als consultant bij een groot Nederlands bedrijf.

Profiel-pagina
michael van kekem portret

Michael van Kekem

Illustrator

Michael van Kekem (1985) werkt als illustratief ontwerper en printmaker. Zijn werk bestaat uit het maken en creëren van redactionele illustraties, boeken, huisstijlen, artwork voor animaties, prints en producten zoals Very Manly Pins. Zeefdruk, digitale en handgetekende elementen zijn belangrijke aspecten in zijn werk.

Profiel-pagina
Lees 4 reacties
  1. Profielbeeld van Mart van Ineveld
    Mart van Ineveld

    Pervers handjeklap? Nou wordt er eindelijk iets gedaan aan de vervuiling in de stad door auto’s en aan woningbouw.
    A. De meeste automobilisten kunnen de fiets nemen.
    B. De woningbouw (“voor rijke mensen”, foei!):
    1. De stenige parkeerplaats op de kade maakt plaats voor een groene kade. Denk bijvoorbeeld aan de Westerkade verderop in het Scheepvaartkwartier waar hetzelfde is gebeurd. Daardoor loopt het park straks echt tot aan de kade! Dit sluit naadloos aan bij de gemeentelijke ambities om de kades langs de rivier groener en beleefbaarder te maken.
    2. Al het parkeren gaat van de straat af in een ondergrondse parkeergarage.
    3. De ontzettend lullige en voor rolstoelen, bejaarden en kinderwagens ontoegankelijke verbinding tussen Euromast en Het Park wordt een brede groene verbindingszone zonder hindernissen.
    4. De stad krijgt er ongeveer 650 broodnodige woningen bij op een toplocatie, waarvan een deel in de sociale sector.
    5. Door de woningen neemt de sociale veiligheid in het gebied flink toe, geen overbodige luxe op deze belangrijke fietsroute.
    6. Door de voorzieningen die in de plinten van de nieuwbouw komt is er straks eindelijk meer te doen in het gebied dan enkel het bezoeken van de attracties. Rond de Euromast kan een levendig groen stadsplein ontstaan met horeca en kleine winkeltjes. Wat ons betreft een aanlokkelijk perspectief.

    Dat is wat er gebeurt. Geen makkelijke, stagnerende dooddoeners maar handen uit de mouwen.

  2. Profielbeeld van Maurice Moerland
    Maurice Moerland

    Wat een berg opgekropte frustratie zeg.

    Wees een beetje realistisch; het merendeel van de mensen die in die auto’s hoeft niet in Rotterdam-West of Centrum te zijn en gebruiken het als een (snel) alternatief voor de Beneluxtunnel. Alleen in plaats van door havengebied, rijd je hiermee midden door binnenstedelijke stadswijken waar al jarenlang de Europese normen flink worden overschreden. En daar betaalt men voor in het Oude Westen, niet met geld, maar met levensjaren na een zwaarverdiend pensioen.

    Ik beargumenteer niet dat het OV niet beter kan, maar voor binnenstedelijke woon-werkafstanden is de fiets of het OV echt een prima alternatief. Zeker met de veilige fietsinfrastructuur hier. De mensen die vast zitten aan een (bedrijfs)bus of auto én van Carnisse naar Spangen, kunnen als de overige forenzen hun gedrag aanpassen nog steeds prima van A naar B met de Maastunnel.

    Een snelweg midden in de stad is echt niet meer van deze tijd.

  3. Profielbeeld van Melissa van Amerongen
    Melissa van Amerongen

    Het lijkt me een supergoed idee om de afgesloten baan te gebruiken voor een goede en liefst goedkope OV-verbinding, of laat er Felyxxen en andere scooters/brommers gebruik van maken, een mooi alternatief voor de auto!

    Ik woon aan de ’s Gravendijkwal, dus ben belanghebbende. Ik vraag me wel af: wat voor een verkeer “rijdt” er nou eigenlijk? Is dat bestemmingsverkeer van/naar Charlois en Rotterdam-West? Of staat het vast met verkeer dat verder rijdt, ondertussen giftige gassen uitstotend in een woongebied waar veel gewandeld en gefietst wordt, ook door kinderen?

    Eens dat de file verplaatst. Toen de Maastunnel afgesloten was, was het vrijwel onmogelijk om Zuid te bereiken rond avondeten. Westzeedijk stond vast, de bruggen stonden vast. Maar als de tunnel open is, begint het op de ’s Gravendijkwal vanaf drie uur al vast te lopen, soms staat het verkeer al vast vanaf de ring bij het ziekenhuis, de Bergselaan. Rond een uurtje of zes, half zeven lost de file dan wel op, gek genoeg.

  4. Profielbeeld van Ferrie Weeda
    Ferrie Weeda

    Deze opinie is uit m’n hart gegrepen! Wat een arrogantie om zonder alternatieven een verbinding half af te sluiten! En wat een bizar slechte timing!

    Wat een gemiste kans om – zeker nu tijdens corona de druk op de openbare ruimte immens is – de vrij gekomen baan niet te gebruiken voor fietsers of méér openbaar vervoer. Want over corona en openbaar vervoer gesproken: de alternatieven voor de auto zijn enorm afgenomen nu de capaciteit van het openbaar vervoer tot 40% wordt gereduceerd.

    Straks, als de scholen weer helemaal open zijn, en zeker in het nieuwe schooljaar, staat de hele stad meer muurvast met vervuilende auto’s. Want er is nauwelijks alternatief, zeker niet tussen Noord en Zuid.

    Ik woon zelf aan een beruchte sluiproute aan de noordwestkant van de Maastunnel, en ik adem dagelijks de smerige uitlaatgassen in. Maar hebben die automobilisten een goed alternatief tussen West en Zuid? Nee! En tijdens corona-ov-reductie al helemaal niet.

    Het is fijn voor de bewoners aan de ’s Gravendijkwal dat hun luchtkwaliteit verbetert. Ze gaan ook slingers ophangen.

    Echter, het probleem zal alleen maar worden verplaatst. Op de andere toegangswegen maar de Maastunnel zal de vertraging en vervuiling enorm toenemen. Dat was ook zo tijdens renovatie van de Maastunnel. De opstoppingen en luchtvervuiling op de Westzeedijk en op het Droogleever Fortuynplein staan me nog helder voor de geest.

    En dan nog de perverse handjeklap rondom woningbouwplannen bij de Euromast. GroenLinks was tegen dit plan (bouwen in het groen voor rijke mensen, hoe ‘groenlinks’ is dat?) maar ging akkoord als Bonte en Bokhove goede sier konden maken met een hoogwaardige busverbinding door de tunnel en minder vervuiling. Maar dat die bus al 10 jaar in de plannen stond, intussen nog lang op zich laat wachten, en dat de file en luchtvervuiling nu wordt verplaatst en de vervoersmogelijkheden intussen afnemen laat zien: hoe kansloos de Rotterdamse GroenLinks is.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.