Voor de harddenkende Rotterdammer
versbeton_opinierubriek-02
Beeld door: beeld: Michael van Kekem

Ooit was het modern om alle ruimte te geven aan de auto. Het ‘vervoermiddel van de toekomst’ verdiende snelwegen, brede stadsboulevards en een plek op iedere stoep. De auto nam de straat over. Tegenwoordig zien we de keerzijde van deze keuze, zeker in de stad: ongelukken, luchtvervuiling, files en blik dat ruimte inneemt die we ook heel anders kunnen gebruiken. We durven nu ook steeds vaker op een andere manier te kijken naar hoe we de stad veiliger, bereikbaarder en gezonder maken. Het Rotterdamse verkeersexperiment bij de Maastunnel is wat mij betreft een goede en moedige stap in de juiste richting.

versbeton_opinierubriek-01

Lees meer

Kansloos, GroenLinks

GroenLinks' Verkeersexperiment raakt lagere inkomens onevenredig hard, stelt Awais Hassan.

Het experiment houdt in dat aan beide kanten van de Maastunnel, op de Pleinweg en de ‘s Gravendijkwal, een rijstrook voor auto’s wordt weggehaald. Dat was aanleiding voor een kritisch stuk van Awais Hassan op Vers Beton. Hij betoogde dat deze ingreep de ongelijkheid vergroot, de lucht viezer maakt en de reistijd naar je werk verlengt. Maar deze kritiek is ongegrond: het experiment gaat ongelijkheid juist tegen, maakt de lucht schoner en draagt bij aan een betere verbinding tussen Zuid en Noord.

Waarom ik dat zeg? Laat ik beginnen bij de belangrijkste reden om minder verkeer rond de Maastunnel te willen: schonere lucht. De gezondheidsongelijkheid in Rotterdam is enorm. In de Tarwewijk en Bloemhof leven mensen gemiddeld 3,5 jaar korter dan in Kralingen en Hillegersberg. En longziekten bij volwassenen en kinderen komen er veel vaker voor. Luchtverontreiniging – voor de helft afkomstig van verkeer – is daarin een grote boosdoener. De wegen van en naar ons ‘verkeersriool’ de Maastunnel voldoen structureel niet aan de Europese normen voor gezonde lucht. Niet voor niets hingen bewoners op het Maastunneltracé letterlijk de vlag uit op de eerste dag van het experiment. Minder auto’s betekent meer ademruimte.

De oppermachtigheid van de auto zorgt daarnaast voor een andere vorm van ongelijkheid. Namelijk tussen automobilisten en al die Rotterdammers die überhaupt geen auto kunnen betalen of bewust kiezen voor de fiets en het openbaar vervoer. Ruim een derde van alle mensen die op Zuid wonen valt in die laatste groep. Zij ervaren dus niet de lusten van de auto, maar wel de lasten. Fietsers, wandelaars, sporters en spelende kinderen worden allemaal gedwongen in te schikken voor de auto. Met het afsluiten van rijbanen voor de auto bij de Maastunnel, en in andere experimenten ook bij de Erasmusburg en het Kruisplein, maakt de overheid duidelijk: de straat is van ons allemaal.

Dan de bereikbaarheid van Noord en Zuid. Het Maastunneltracé dwars door de stad is nu zo druk en vervuilend omdat het een vierbaansweg is (en op sommige plekken vijf- en zesbaans) die populair is bij doorgaand verkeer. Niet voor niets geeft Google Maps de Maastunnel vaak als de snelste route tussen Zuid en Noord voor automobilisten van buiten de stad, in plaats van de route om Rotterdam heen. Het weren van doorgaand verkeer, en het liefst ook het verlagen van de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur, houdt de stad bereikbaar voor de Rotterdammers die hun auto echt nodig hebben, bijvoorbeeld voor werk. We weten al veel langer: meer asfalt trekt meer auto’s aan. Het omgekeerde is ook waar.

Is er dan geen kritiek mogelijk op het experiment bij de Maastunnel? Zeker wel. Het is een enorme gemiste kans dat de Maastunnel na de sluiting en renovatie tussen 2017 en 2019 weer volledig open is gegaan voor auto’s. Tijdens de renovatie was de lucht schoner en koos een groot deel van de mensen een andere route of het openbaar vervoer en de fiets. Nu moet ruim een half jaar later iedereen weer wennen aan een nieuwe situatie. Dat leidt tot frustratie en tijdelijke overlast elders.

Let wel: een voorwaarde voor het permanent maken van het experiment zijn goede alternatieven. Dat betekent onder andere dat de vrijgekomen rijstrook wordt gebruikt voor een snelle bus tussen Zuidplein en Rotterdam Centraal. Dat betekent ook dat deelauto’s, -scooters en -fietsen, die nu vooral te vinden zijn op de noordoever, veel meer beschikbaar komen op Zuid. Dat moet een voorwaarde zijn voor alle aanbieders van deelvervoer in Rotterdam. En de overheid moet blijven investeren in veilige en snelle fietspaden op Zuid. Het een kan niet zonder het ander.

Kortom, het experiment bij de Maastunnel past in een visie op de stad die is gebaseerd op gezondheid. En op een betere verdeling van ruimte en een goede bereikbaarheid voor iedereen. Dat betekent dat de auto een klein beetje moet inschikken. Niet meer dan eerlijk, lijkt me. 

Deze banner kun je wegklikken, maar....

..je kunt ook supporter worden! Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Jeroen Postma

Jeroen Postma

Jeroen Postma is gemeenteraadslid in Rotterdam namens GroenLinks.

Profiel-pagina
michael van kekem portret

Michael van Kekem

Illustrator

Michael van Kekem (1985) werkt als illustratief ontwerper en printmaker. Zijn werk bestaat uit het maken en creëren van redactionele illustraties, boeken, huisstijlen, artwork voor animaties, prints en producten zoals Very Manly Pins. Zeefdruk, digitale en handgetekende elementen zijn belangrijke aspecten in zijn werk.

Profiel-pagina
Lees 2 reacties
  1. Profielbeeld van Ferrie Weeda
    Ferrie Weeda

    De titel van dit stuk luidt: “Rijstrook sluiten dringt ongelijkheid terug, mits ov ook verbetert”.

    Waar blijft dat goede ov dan??? Dáár moet de wethouder alle energie op inzetten. Eerst alternatieven bieden, dan pas rijstroken afzetten. Want wat nu gebeurt, is dat de file en de luchtvervuiling zich hebben verplaatst. Symboolpolitiek.

    Bovendien is vanwege de corona-maatregelen het ov nu beperkt tot 40% vd capaciteit. Daarom is dit de slechtst denkbare timing voor dit experiment.

    Verder verwijs ik graag naar mijn opmerkingen onder Awais’ stuk: https://versbeton.nl/2020/05/kansloos-groenlinks/#comment-87463

  2. Profielbeeld van Marlou Vos
    Marlou Vos

    Dag Jeroen,
    Er zijn nu teveel experimenten gelijktijdig, zodat je slecht het effect kan meten.
    De combinatie van het afsluiten van een rijstrook naar de maastunnel en het blokkeren van het Kruisplein en Eendrachtsplein, veroorzaakt veel files en extra omrijden. Dit vermindert de CO2 uitstoot niet.
    Verder zijn enorme hoeveelheden parkeervakken omgetoverd tot terras: gevolg alleen maar dubbel geparkeerde auto’s, op nieuwe brede fietspaden op De West-Kruiskade. Als je over de Kruiskade fietst krijg je niet het idee dat “ de straat van ons allemaal” is.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.