Voor de harddenkende Rotterdammer
Wim de Klerk_1
Beeld door: beeld: Marcella Homsma

Het is stil in Rotterdam Blijdorp als ik een afspraak heb bij het Statencafé. Het enige geluid komt van de auto’s die voorbij racen. Op de hoek van de Statensingel zie ik een pand in verbouwing met grote ramen. Mede-eigenaar Wim de Klerk staat voor de deur en houdt een praatje met wat geïnteresseerde buurtbewoners die in de rij staan voor een maaltijd of koffie to go. Het is de enige plek die leeft op deze vrijdagmiddag. 

Wim nodigt mij mee naar binnen te gaan en terwijl wij door de deur lopen vraag ik mezelf af hoe het hier op een doodnormale vrijdagmiddag uit zal hebben gezien, zonder de corona-maatregelen. Precies een week lang, van 8 oktober tot en met de lockdown op 13 oktober zat het hier vol met klanten, die gezellig een drankje kwamen doen. Zo’n gevuld café kun je je nu bijna niet voorstellen in deze onvoorspelbare corona tijd. 

Hoe reageerden buurtbewoners erop dat jullie midden in een crisistijd van plan waren om een grand café te openen?

Er waren veel mensen die het interessant en leuk vonden dat we hier begonnen, maar er waren natuurlijk ook een paar die het een beetje raar vonden. Die mensen beseffen niet dat je hier al anderhalf jaar lang mee bezig bent, toen nog niemand ooit over corona gehoord had. Het is lang onze droom geweest om een grand café te openen en die wilde ik zomaar niet opgeven.’’

Sinds jullie open zijn is het er steeds slechter uit gaan zien voor de horeca. Vind je nog steeds dat je een goede keuze hebt gemaakt om de verbouwingen door te zetten en open te gaan?

Ik heb nog steeds het gevoel dat dit de juiste keuze was. Vergeleken met Panenka (sportsbar aan de Eendrachtsweg, red.) is het Statencafé een concept waar ik veel meer continuïteit heb. Panenka leeft van de pieken met sportwedstrijden, terwijl ik hier – als het weer mag – heel de dag door zo’n dertig mensen binnen kan hebben. Het feit dat we de zaak die we voor ogen hadden hebben kunnen realiseren, is volgens mij nog altijd een goede keuze.’’

Dit is dus al je tweede zaak. Wat maakte Rotterdam de laatste jaren interessant voor horecaondernemers? 

Vooral in het centrum is er veel meer horeca bijgekomen de afgelopen jaren. Een van de redenen daarvoor is dat er veel panden waar vroeger detailhandel in zat leeg zijn komen te staan. Mensen zijn ook meer online gaan bestellen waardoor het voor veel ondernemers niet meer interessant is om een kledingwinkel te beginnen. En de horeca loopt wel goed door de toename aan toeristen dus daar ligt nu meer de interesse.’’

Toen jullie plannen maakten om een tweede bar te openen zag alles er dus nog rooskleurig uit…

“In juni 2019 zijn wij hier voor het eerst in dit pand binnen gestapt. Vanaf toen zijn wij aan de slag gaan met het aanvragen van de vergunningen, het maken van tekeningen voor de/alle plannen die voor we binnen hadden en uiteindelijk ook voor de monumentenzorg. Het is een monumentaal pand en dat zorgde er vooral voor dat alles zolang duurde.’’

Eindelijk heb je dan alle vergunningen binnen en kan je aan de slag. En toen begon de huidige coronacrisis: welke stappen hebben jullie genomen? 

“Het eerste plan was om midden maart te beginnen met verbouwen. Maar toen kwam natuurlijk de eerste intelligente lockdown, wat ervoor zorgde dat wij het project even op pauze zetten. Wij keken hoe het virus zich ontwikkelde, dat leek een hele tijd goed te gaan waardoor na de eerste golf besloten om het weer op te pakken.’’ 

Hoe hebben jullie je ondanks de maatregelen bekend gemaakt bij jullie klanten? 

“Wij hebben juist nog geen reclame gemaakt, ook al hadden we wel al marketingacties voorbereid, puur vanwege het feit al dat je maar 30 mensen tegelijk binnen mocht hebben. Daarom leek het ons niet handig om al te veel herrie te gaan schoppen en allemaal uitnodigingen de wereld uit te sturen. Dus besloten we het op een andere manier aan te pakken en hebben we gewoon op een zaterdag onze deuren geopend. Vanaf dat moment liepen de buurtbewoners gewoon binnen: de zaak zat vol continu vol. We stonden er eerst wel van te kijken omdat we het niet verwacht hadden. De andere vier dagen dat we geopend waren (voor de maatregelen) verliepen ook bijzonder goed. We kregen ook allemaal complimenten. Na alle positieve berichten hebben we niet het gevoel gehad dat we in de toekomst nog reclame en promoties nodig hebben.’’ 

Maar na die vijf goeie dagen moesten jullie dicht van de overheid. Wat is nu het plan? 

“We zijn gewoon zeven dagen per week van 9 uur s ochtends tot 8 uur ‘s avonds geopend: mensen kunnen allerlei verschillende maaltijden komen afhalen. Overdag verkopen we ontbijt en lunch en in de avond warme gerechten, van stamppot tot lamsschenkel. Om de twee weken veranderen we van menu, zodat we die diversiteit in de gerechten blijven hebben. En nu met de feestdagen gaan we ook brunchpakketten verkopen.” 

Lukt het jullie om, naast die eigen initiatieven, met de financiële bijdrage van de overheid uit de kosten te komen? 

“Dat wordt alsmaar lastiger, ook al hebben we een kleine buffer weten op te bouwen door het succes van Panenka. Op dit moment probeer je natuurlijk zo min mogelijk kosten te maken en de hulp die je aangeboden krijgt met beiden handen aan te pakken. Met de subsidies die we krijgen, kunnen we de salarissen van de fulltimers van Panenka vergoeden en met de opbrengsten van de afhaalmaaltijden betalen we het personeel van het Statencafé. Het goed onderhouden van ons personeel is voor mij van essentieel belang.” 

Deze pandemie heeft vooral negativiteit voor de horeca met zich meegebracht. Valt er voor jou nog iets positiefs uit deze crisis te halen? 

“Ik vind het lastig om hier een concreet antwoord op te geven. Wat ik wel ervaren heb is dat mensen in mijn organisatie heel sterk zijn als het moeilijk gaat. Dat kan als je positief ervaren, maar het liefst had ik dit ook niet gewild natuurlijk.’’   

vb-mailchimp

Lees meer

Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van Vers Beton per mail? Schrijf je in voor de wekelijkse nieuwsbrief

Wat is jouw conclusie als ik je vraag: hoe is het om in corona tijd een onderneming te starten? 

“Niet de beste tijd, laten we dat voorop stellen. Ik heb geluk gehad dat ik de smaak van een succesvolle horecaonderneming al heb mogen proeven de afgelopen vijf jaar, wat echt te gek is. Maar als je dan zo hard gewerkt hebt en alles door je vingers ziet glippen en je er niks aan kan doen dan voelt dat heel zuur.’’  

En als dit je eerste zaak zou zijn en je geen ander succes had geboekt? 

‘’Dat is natuurlijk een heel andere situatie. Als dat persoonlijk het geval was geweest dan had ik nu waarschijnlijk ergens in de goot gelegen!’’ 

Over deze rubriek

Tweewekelijks gaat onze redactiestagiair Fabio Yasamin in gesprek met een Rottterdammer naar aanleiding van een actuele gebeurtenis in de stad. Bekijk alle artikelen in deze rubriek. 

Deze banner kun je wegklikken, maar....

..je kunt ook supporter worden! Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

thumbnail_20200723_111205

Fabio Yasamin

Redactiestagair

Fabio Yasamin (2002) geboren en getogen in deze wereldstad is onze nieuwe redactiestagiair voor het komende jaar. De nieuwkomer mag zich na twee jaar school gaan bewijzen in de praktijk. Hij wil graag meer leren over het vak en wijzer worden van zijn nieuwe collega’s.

Profiel-pagina
D9A5045-1kopie

Marcella Homsma

Fotograaf

Marcella Homsma (1995) benadert de fotografie op een poëtische manier. Belangrijk vindt ze dat een foto een essentie of eigenheid van de persoon, het gebouw of het landschap laat zien. Dit is iets waar ze steeds naar op zoek gaat.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.