Voor de harddenkende Rotterdammer
Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – header
Beeld door: beeld: Robin Duister

Shamira Raphaëla

Cultuur

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Samira Raphaela
Beeld door: beeld: Robin Duister

“Ik zat er net lekker in.” Een jaar geleden schreven we over de documentaires van Shamira Raphaëla, die prijzen binnensleepten en discussies aanwakkerden. En begin 2020 leek het erop dat ook internationale dromen zouden uitkomen. De filmmaker was druk bezig met een reisproductie voor Netflix en was daarnaast gescout door een groot agentschap in Los Angeles. Vier weken voordat ze naar de Verenigde Staten zou vliegen, viel alles in duigen. Ook internationale filmvertoningen van haar docu’s en de debatavonden eromheen moest ze afzeggen. Zuchtend: “Als filmmaker wissel je een intense concentratiecocon af met momenten van delen, tonen en vieren. Ik keek er wel naar uit om naar Korea te gaan. Het ging niet zoals ik had gewild.”

“Ik zie om me heen grote klappen vallen, en ik ben zelf ook veel geld verloren. Maar ik blijf vooruit kijken”

Maar stilzitten deed ze niet in 2020. “Ik ben van Hollywood naar Almere gegaan. Voor de gemeente heb ik bewoners op afstand leren vloggen. Mensen die bij wijze van spreken amper wisten hoe je een telefoon moest vasthouden, hielp ik filmpjes te maken over hun leven. Adaptation, toch. Je moet je aanpassen, en als ik iets ben is het een verhalenverteller. Deze crisis heeft me geleerd dat ik dat op hoog niveau kan, maar dat ik ook voldoening haal uit heel kleinschalig werk. Als ik maar bezig kan zijn met mijn vak.” Toen de lockdown in de zomermaanden even werd verlicht, schoot Raphaëla in moordend tempo haar documentaire over de Peperklip op Zuid. “Een race tegen corona, we hebben waanzinnige uren gedraait. Maar toen in september alles weer op slot ging, stond het wel op film.”

Raphaëla zit op dit moment weer in haar cocon om deze docu te monteren. Over de toekomst nadenken is in haar vak extra lastig. “De filmwereld is vluchtig, LA heeft een korte aandachtsspanne. En gaan we straks überhaupt nog wel naar de bioscoop, of raakt het laptopscherm ingeburgerd in ons systeem? Ik zie om me heen grote klappen vallen, en ik ben zelf ook veel geld verloren. Maar ik blijf vooruit kijken. Ondertussen denk ik na over een overstap van documentaire naar fictie. De plannen en dromen zijn er. Wat voor mij is, zal me toekomen.”

René Segers-Hoogendoorn

Politiek

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Rene Segers
Beeld door: beeld: Robin Duister

“Politiek gezien kunnen we wel zeggen dat alles krakend en piepend tot stilstand kwam met de komst van de coronacrisis. Toch heeft Rotterdam, vergeleken met de rest van het land, redelijk snel een digitaal systeem in de lucht weten te krijgen. Daardoor kwam de noodzakelijke besluitvorming en democratische legitimatie weer op gang, maar op het gebied van debat krijgt 2020 een dikke onvoldoende. Dat was online gewoon heel lastig.”

In 2020 maakte raadslid René Segers-Hoogendoorn (CDA) zich hard voor wijkbasisbanen: daarbij gaan mensen met een bijstandsuitkering en een grote afstand tot de arbeidsmarkt aan de slag in hun wijk, met werk waar behoefte aan is. Géén gesubsidieerde arbeid: dit initiatief wordt juist bekostigd door zorginstellingen, corporaties of lokale middenstand die direct profiteren van de extra handen. Daarnaast zette hij zich in voor lokale winkeliers ten opzichte van grote bedrijven en streed hij voor het kleinhouden van Rotterdam The Hague Airport. Van stilzitten geen sprake.

“Een positief punt van het afgelopen jaar is dat de politieke polarisatie in de gemeenteraad minder scherp lijkt”

Als beleefde maar uitgesproken politicus stuurde Segers-Hoogendoorn dit jaar een opinie in naar Vers Beton, over het makkelijke bashen van politici en de opruiende toon van sommige media en raadsleden. “Een positief punt van het afgelopen jaar vind ik dat de politieke polarisatie in de raad minder scherp lijkt. Ik schaamde me vroeger wel eens voor de van-dik-hout argumenten die door de zaal gingen, over de rug van sommige doelgroepen. Dat zag ik dit jaar minder, maar de lokale politiek blijft een ingewikkeld verhaal. In sommige besluiten blijven we met een erg krappe meerderheid en dat kan wel eens op een giftige manier geframed worden in de media. Chronische ontevredenheid, eigenlijk.”

De planning voor het jaar 2021 zit alvast vol, want Segers-Hoogendoorn is voorzitter van de programmacommissie. Daarmee leidt hij het proces richting het verkiezingsprogramma van CDA voor 2022. Wat gaat zijn stempel worden? “Meer uitgesproken standpunten over de woonvisie en de energietransitie. Ik wil dat CDA hierin een stevig geluid laat horen. Maar ik wil ook de tijd nemen om te luisteren naar bewoners die verder van onze partij af lijken te staan. Ik heb het dan over andere geloofsovertuigingen, leefstijlen, achtergronden. Ik wil weten waarom en wanneer zij zich wel of niet thuis voelen in deze stad en hoe we wél de verbinding kunnen aangaan.”

Rajae El Mouhandiz

Kunst & cultuur, feminisme

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Rajae El Mouhandiz
Beeld door: beeld: Robin Duister

“Ik wil niet tone deaf overkomen, maar 2020 begon goed, en werd voor mij alleen maar beter.” Rajae El Mouhandiz was een jaar geleden van alles van plan. Haar tentoonstelling Modest Fashion in het Stedelijk Museum Schiedam was lovend ontvangen, haar feministisch platform Ellae succesvol gelanceerd en het jaar lag vol met mooie plannen. Enter COVID-19. “In maart werden alle events, voorstellingen, keynotes en talks vooruitgeschoven of gecancelled. Maar ik ben een functionerende introvert, thuiswerken en in een cocon zitten is me niet vreemd. Het werd een periode van studeren en bezinnen, met huiswerk, coaching en fondsenwerving voor Ellae. Om mee heen zag ik verlies, maar ook troost.

En juist toen ze in die bubbel zat, klopte de een na de andere samenwerking aan. Musea, fondsen, tentoonstellingen en culturele initiatieven weten El Mouhandiz te vinden voor out-of-the-box oplossingen in uitdagende maar creatieve tijden. Zo stuurt ze Caravane Earth aan, een internationaal project voor de Biënnale van Venetië over ethisch ondernemerschap en welzijn door middel van kunst, ambacht, architectuur, landbouw en onderwijs. Ook cureerde ze een open call voor dansgezelschap Club Guy & Roni, voor hun NITE hotel. “NITE maakt immersief online theater, samen met verschillende interdisciplinaire talenten uit Nederland die nog geen structurele subsidie ontvangen.” In 2021 gaan ze in première.

“Ik wil niet tone deaf overkomen, maar 2020 werd voor mij alleen maar beter”

Zowel nationaal als internationaal knalt El Mouhandiz door. En daarin vindt ze het belangrijk om niet veel met zichzelf bezig te zijn. “Achter de schermen voel ik me net een toverfee, omdat ik creatievelingen uit alle lagen van de samenleving vooruit kan brengen en ze concreet aan werk kan helpen in deze moeilijke tijd. Het geeft me een enorm goed gevoel dat het niet alleen om mijn eigen gouden eitjes draait.” Met deze instelling gaat ze niet alleen de wereld over – ook haar eigen buurt Delfshaven verkent ze zoveel als het kan. Daarom, op verzoek van Rajae, een shout-out naar haar favoriete lokale ondernemers die jouw steun kunnen gebruiken: “Bezoek An-Dijvie voor biologische boodschappen, Shaami Huis voor baba ganoush, eet (op vrijdag) couscous van Eethuis Marrakech, pasta bij Spaghettata en haal bij Ap Halen wat de pot er schaft.” Bij dezen!

Pieter Pot

Ondernemerschap

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Rajae El Mouhandiz
Beeld door: beeld: Robin Duister

We schreven een jaar geleden dat 2020 voor Pieter Pot het jaar van de waarheid zou worden. Eind 2019 haalde de verpakkingsvrije boodschappendienst een crowdfunding van krap drie ton binnen, plus honderdduizend euro subsidie van Citylab010. Zou het ze lukken om landelijk uit te rollen als duurzame én winstgevende verschilmaker? Nu kunnen we alvast verklappen: als er één soort onderneming van belang was in 2020, dan was het wel een boodschappenbestelservice.

“De wachtlijst heeft op dit moment veertigduizend aanmeldingen”

“Op dit moment bezorgen we bij negenduizend huishoudens in heel Nederland en zijn we hard aan het werk om uit te breiden”, aldus oprichter Jouri Schoemaker. “De wachtlijst heeft op dit moment veertigduizend aanmeldingen.” Pieter Pot is bovendien continu in gesprek met voedselproducenten en huishoudmerken voor samenwerking. In 2020 haalden ze onder andere Heinz, Haribo en Ecover binnen en kwam de partnerschap met PostNL van de grond. “Ook zijn we in gesprek met supermarkten om Pieter Pot aan te bieden. We hopen op een dag verpakkingsvrije schappen in te richten.” Met de uitbreiding van een naar drie distributiecentra is het een understatement om te zeggen dat Pieter Pot lekker bezig is. In die centra wordt werkgelegenheid verschaft aan mensen die afstand hebben tot de arbeidsmarkt.

“Dit succes is een droom die uitkomt. De wachtlijst laat zien dat er grote vraag is. We willen de wachtenden zo snel mogelijk bedienen, want hoe groter de markt is, hoe meer impact wij maken.” Blijven opschalen, dus. Afgaand op alle media-aandacht en de investerings- en groeifondsen die Schoemaker en compagnon Martijn Bijmolt blijven binnenhalen, komt dat in het nieuwe jaar waarschijnlijk wel goed.

Carina Fernandes

Cultuur

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Carina Fernandes
Beeld door: beeld: Robin Duister

“Toen ik begin twintig was heb ik veel rond gerend en ik deed alles wat er in mijn interessegebied lag. Langzaam begon ik te destilleren wat ik nu echt belangrijk vond, en daarin ging ik prioriteiten stellen. Dat is het afgelopen jaar versterkt – ondanks het verplichte huisarrest.” Een jaar geleden had Carina Fernandes zich twee dingen voorgenomen: minder organiseren en meer maken. Wat heeft het rampjaar 2020 haar wat dat betreft opgeleverd?

“Het is zeker niet gelukt om minder te organiseren. En ik werd daarbij door corona ook nog eens meteen in het diepe gegooid. Het eerste evenement van Verbalism, Celebrating the Female Figure, viel bijvoorbeeld precies in het weekend van de allereerste lockdown. Cancellen was voor mij geen optie. We moesten alles omgooien om er een online event van te maken, maar ik heb daardoor wel weer een bruikbare nieuwe skill geleerd.” Die houding heeft Fernandes in het jaar weten door te zetten. Aanpassen en doorgaan. Zo was ze medeorganisator voor onder andere de Black Lives Matter-demonstratie in Rotterdam en de eerste Schiedamse Poetry Slam. Ook hostte ze met het platform Verbalism ieder maand Melanation: een online netwerkbijeenkomst voor makers van kleur.

“De kracht van digitaal wordt onderschat, ik heb op veel nieuwe manieren leren samenwerken”

“Ik mis het spontane van real life ontmoetingen, maar de kracht van digitaal wordt onderschat. Er is heel veel mogelijk. Het afgelopen jaar heb ik zowel qua thema’s als uitvoering op heel nieuwe manieren leren samenwerken.” En Fernandes geeft niet op, 2021 wordt toch echt het jaar waarin meer maken. “Ik ben bijvoorbeeld bezig met een ep’tje met muziek en poetry dat ik komend jaar wil uitbrengen. Me vervelen doe ik sowieso niet, er is in het huis van mijn bestaan altijd genoeg te doen.”

Hans van Rossum

Stedelijke ontwikkeling

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Rossem
Beeld door: beeld: Robin Duister

Gebiedsontwikkeling is een spel van de lange adem. Lastig, als de wereld zoals we ‘m kennen met de dag onzekerder wordt. “Het was een spannend jaar”, beaamt Hans van Rossum, oprichter en directeur van Realconomy – de man die in zijn tijd bij de gemeente meewerkte aan Rotterdam Central District, het nieuwe Centraal Station en Hart van Zuid. Nu speelt Realconomy een belangrijke rol bij de ontwikkeling van Feyenoord City. Sinds december is – na veel onzekerheid –  de kogel voor dat laatste project door de kerk: de financiering is rond en de gemeenteraad heeft het bestemmingsplan vastgesteld. Bijzonder, in een jaar waarin alle stadions leeg bleven. Gaan we ooit nog in groten getale op dezelfde plek zijn? “Dat weet niemand. Maar we horen van opdrachtgevers en zien om ons heen dat iedereen toch door wil gaan. Ondanks wereldwijde onzekerheid, zoeken we naar vooruitgang.”

Plannen werden vertraagd of gewijzigd, maar er ging vooralsnog nergens een streep doorheen bij Realconomy. “Toch kijk ik ernaar uit dat de eerste schep de grond in gaat bij Feyenoord City. Dat is er fysiek bewijs dat het gaat gebeuren, anders blijft er maar discussie bestaan.” Ook internationaal gezien stevent Van Rossum vooruit. Zijn bureau werkt mee aan Heritage Plaza, een prestigieus project op Curaçao. Aldaar wordt het voormalige Plaza Hotel in Willemstad (dat op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat) herontwikkeld tot een combinatie van museum, onderwijsinstelling en bedrijfsruimte, inclusief woningen en wandelpromenade.

“Ondanks alle onzekerheid zien we dat iedereen toch door wil gaan”

Toch geeft Van Rossum toe dat het best gek is om in tijden van lege klassen en gesloten musea aan dit soort ontwikkelingen vorm te geven. “De nabije toekomst is onzeker, maar ik geloof wel dat we voor de langere termijn in beweging moeten blijven.” Gaat er iets definitief veranderen na 2020? Na een denkpauze: “Ik denk dat we gedwongen worden om anders te kijken naar kwaliteit en duurzaamheid. Bijvoorbeeld in woningen, waarbinnen ons hele leven zich nu afspeelt. In de stad, in een kleine woning zonder eigen buitenruimte, kan alles dan maar beter hoogwaardig in elkaar steken.”

Het Gezelschap

Muziek

“Dit jaar heeft ons in de kont geneukt, en droog hé!” Het Gezelschap zit met zijn zessen in de studio, manager Immanuel Spoor belt het interview door en maant de heren aan om het in vredesnaam beschaafder te houden. “Oké, het jaar 2020 heeft ons op een verschrikkelijke manier genomen.”

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Het Gezelschap
Beeld door: beeld: Robin Duister

Het is geen geheim dat muzikaal Rotterdam (en Nederland) de ene na de andere klap te verduren kreeg. 2020 begon veelbelovend voor Het Gezelschap: hun nieuwe plaat De Plaat werd 31 januari gepresenteerd in een uitverkocht Rotown. “Noorderslag hebben we nog kapotgespeeld, en we zouden niet normaal veel gaan optreden. Terwijl er steeds meer van die flyertjes kwamen te hangen dat je in je elleboog moest hoesten, gingen wij echt als een tierelier. En toen kwam het noodlot.”

Een paar kleine showtjes en online streams, daar bleef het bij. Het is dan ook geen wonder dat het telefoongesprek moeizaam verloopt, zo uitzinnig als de mannen op de achtergrond klinken. Opgekropte energie. “En het waren al ADHD’ers”, verzucht Spoor. De groep is onderdeel van De Nieuwe Lichting: een coronaproof schrijverskamp met zo’n dertig Rotterdamse muzikanten die twee weken lang in Drenthe nieuwe muziek opnemen. Ook KUZKO, Beau Zwart, Le Motat, Smudged, Maask en Socks;SportsSocks zijn aanwezig. “We hebben al een aantal sicke bangers.” Het album dat daaruit voortkomt krijgen we pas te horen als er weer festivals zijn. De groep kijkt uit naar de komst van het vaccin.

“Het jaar 2020 heeft ons op een verschrikkelijke manier genomen”

Verder willen ze 2020 zo snel mogelijk vergeten. Hoewel, er gebeurden ook een aantal mooie dingen. Jordy Dijkshoorn: “Ik heb het jaar als een resetknop ervaren, even stilstaan bij waar je nu mee bezig bent. Bovendien is Juno Rissema stadsdichter van Dordrecht geworden, Kevin Stam werd professioneel arrangeur en ik ben vastbesloten om volgend jaar nachtburgemeester van Rotterdam te worden.” Dat kunnen we zeker gebruiken.

Vers Beton – Robin Duister – mensen 2020 – Header

Lees meer

Zeven Rotterdammers om in 2020 in de gaten te houden

De redactie van Vers Beton voorspelt: van deze Rotterdammers gaan we dit jaar meer horen.

Deze banner kun je wegklikken, maar....

..je kunt ook supporter worden! Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

IMG_2709

Basia Dajnowicz

Basia Dajnowicz (1988) is na de Achterhoek, Arnhem en Antwerpen eindelijk in Rotterdam terechtgekomen. Die krijg je hier nooit meer weg. In het dagelijks leven rammelt ze op haar toetsenbord en maakt ze domme grappen.

Profiel-pagina
Selfie-0417_574

Robin Duister

Illustrator

Robin Duister studeerde illustratie aan de Willem de Kooning in Rotterdam. Haar beelden zijn realistisch met een rauw randje. Op het eerste gezicht roepen ze vertederende gevoelens op, maar wie verder kijkt ziet dat haar werk niet zo onschuldig is als het lijkt. Robin Duister combineert hedendaagse beelden met elementen uit de popcultuur.

Profiel-pagina
Nog geen reacties

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.