Voor de harddenkende Rotterdammer
versbeton_opinierubriek-03
Beeld door: beeld: Michael van Kekem

Nieuw-Kralingen. De naam zelf is al PR, want wie wil er nou niet in het mooie Kralingen wonen? Eigenlijk komt de nieuwe buurt niet tegen Kralingen aan te liggen, maar tegen Crooswijk, aan de andere kant van de plas. Desondanks maakt de projectontwikkelaar dankbaar gebruik van de naam. Er komen geen winkels in de wijk zelf, dus wordt de populaire Lusthofstraat – zo’n drie kilometer verderop – gepresenteerd als dé straat om gezellig boodschappen te doen. Crooswijk ligt om de hoek, daar zouden de nieuwe bewoners van Nieuw-Kralingen ook heen kunnen om te winkelen. Maar Crooswijk, als arbeiderswijk, heeft blijkbaar niet dezelfde allure voor de beoogde doelgroep.

Ondanks de stedelijke segregatie, het tekort aan betaalbare huurwoningen in de stad, en de mooie praatjes over een ‘divers woningaanbod’ wordt Nieuw-Kralingen een dure wijk voor kapitaalkrachtigen. Van de 850 woningen kost tachtig procent meer dan vier ton, oplopend tot een miljoen. Als handreiking aan de gemeenteraad worden er tachtig (een schamele tien procent) sociale huurwoningen (voor ouderen) gebouwd, en zestig middeldure huurwoningen. 

Dit klinkt mooi, maar wie echter beter kijkt, ziet dat er ook wel erg opportunistisch met deze eis van de gemeenteraad is omgegaan. De zware industrie achter de beoogde wijk heeft namelijk fikse kritiek geuit op de bouwplannen: volgens hen wordt het niet leefbaar door de geluidsoverlast. Oplossing: de sociale huurwoningen gaan dienen als geluidswal (zie plattegrond) voor de duurdere woningen. Met name de beoogde ouderen die in de sociale huurwoningen komen te wonen zullen hier dus last van hebben. 

Groen en duurzaam voor the few

De projectontwikkelaar benadrukt dat de buurt een groene, duurzame wijk wordt, vlak naast het Kralingse Bos. Dat is natuurlijk mooi. Maar het is jammer dat alleen de kapitaalkrachtige hiervan profiteert; groen en duurzaam wonen naast de plas is duidelijk niet besteed aan de doorsnee Rotterdammer. SP-raadslid Taylan Cicek uitte hier vorige week al stevige kritiek op in de gemeenteraad: “Dit wordt (…) een pretpark voor de rijken met het Kralingse Bos als hun achtertuin.”

Het ziet er naar uit dat Nieuw-Kralingen een bubbel zal worden waar de midden- en bovenklasse zich kunnen afscheiden van de rest, wat de segregatie in de stad alleen maar bevordert

In de plannen van de wijk is geen ruimte voor bedrijvigheid. In andere woorden: er komen geen horecagelegenheden of winkels. Wat Kralingen juist een leuke wijk maakt om te wonen, is de combinatie van groen, rust én kleine bedrijvigheid. Restaurantjes, cafeetjes, boekwinkels, de groenteboer: plekken voor de buurt. Maar het lijkt er dus op dat Nieuw-Kralingen hier weinig aan toe gaat voegen, en geen verbinding zal creëren met de omliggende wijken en hun inwoners.

In andere woorden: een Vinexwijk die alleen bedoeld is voor wonen. Een chique forenzenbuurt in de stad voor de lucky few die het zich kunnen veroorloven, in plaats van een levendige wijk voor iedereen die de stad verrijkt. Zo ziet het er naar uit dat Nieuw-Kralingen een bubbel zal worden waar de midden- en bovenklasse zich kunnen afscheiden van de rest, wat de segregatie in de stad alleen maar bevordert.

Een stad voor iedereen?

We moeten het samen doen in Rotterdam. Er is woningnood en sterke segregatie. De gemeente pleit al jaren voor meer gemengde buurten, maar dit beleid richt zich in de praktijk vooral op arbeiderswijken. Homogeen welvarende wijken hoeven niet te veranderen, en daar worden er zelfs van bijgebouwd. Hoe is dit bevorderlijk voor stedelijke verbinding en divers woningaanbod? Voor wie is en wordt de stad? En hoe komt deze er dan uit te zien?

Het is onbegrijpelijk dat de gemeente heeft besloten over te gaan tot het bouwen van wéér een buurt van dure koopwoningen, waar alleen een klein deel van de Rotterdammers van profiteert. En waar een geluidswal van sociale huurwoningen nodig is om het voor deze kleine groep leefbaar te maken, wat vervolgens wordt opgepoetst tot heldendaad. Dit wordt een buurt die vrijwel niet bij zal dragen aan het openbare leven, en dat terwijl het naast de plas komt te liggen – dé plek voor Rotterdammers om even uit te waaien en elkaar te ontmoeten. Een gemiste kans. 

Nieuw-Kralingen past perfect binnen het rijtje van Rotterdamse nieuwbouwprojecten van de afgelopen jaren: gericht op een kleine groep die veel te besteden heeft en weinig binding heeft of creëert met de stad, en waarvoor dikwijls publieke voorzieningen en kleine bedrijvigheid moeten wijken. Waarom zet de gemeente niet in op het bouwen van een mooie, daadwerkelijk gemengde koop- en huurwijk, met kleine bedrijvigheid en een weloverwogen groenstrook als geluidswal?  

Als er namelijk iets is wat Kralingen meer nodig heeft, is het levendigheid en diversiteit.

Vers Beton – Remon Mulder – Sociale veerkracht door gebiedsontwikkeling – featured – 2020

Lees meer

Waarom een Konak Döner achter Centraal belangrijk is voor sociale veerkracht

Essay van Planoloog Dries Zimmermann over de sociale veerkracht in onze samenleving

Deze banner kun je wegklikken, maar....

..je kunt ook supporter worden! Vers Beton kan alleen bestaan dankzij een bijdrage van lezers. Vanaf 6 euro per maand maak jij onafhankelijke journalistiek in Rotterdam mogelijk.

Nee, ik lees eerst het stuk verder

Portret Michelle Hicks

Michelle Hicks

Michelle Hicks (1994) is naar Rotterdam verhuisd om te studeren en nooit meer weggegaan. Ze is journalist, maker en educator met een MA in Politieke Communicatie. Ze combineert een kritische blik met een vlotte pen en een passie voor maatschappelijke vraagstukken.  

Profiel-pagina
michael van kekem portret

Michael van Kekem

Illustrator

Michael van Kekem (1985) werkt als illustratief ontwerper en printmaker. Zijn werk bestaat uit het maken en creëren van redactionele illustraties, boeken, huisstijlen, artwork voor animaties, prints en producten zoals Very Manly Pins. Zeefdruk, digitale en handgetekende elementen zijn belangrijke aspecten in zijn werk.

Profiel-pagina
Lees 2 reacties
  1. Profielbeeld van Ton van Hoorn
    Ton van Hoorn

    Het Museum Stoomdepot (Stoom Stichting Nederland) komt heel ernstig in de verdrukking door de aanleg van Nieuw-Kralingen. Het verleggen van de Bosdreef en de versmalling naar 2×1 rijstrook en een andere aansluiting op de Boezemlaan zal de nodige congestie geven. Daarnaast wordt het SSN terrein zo goed als onbereikbaar voor bezoekers, de vele vrijwilligers en voor het regelmatig voorkomende zware transport. Bus 38 zou heel makkelijk doorgetrokken kunnen worden, maar de gemeente wil hier niet aan. In de wijk komt betaald parkeren met een zuinige parkeernorm. Het ruime, gratis parkeren dat nu aanwezig is verdwijnt. Kortom, een prachtige instelling, zonder overheidssteun, die al meer dan 20 jaar daar actief is, wordt voor onoverkomelijke problemen gesteld.

  2. Profielbeeld van Joey den Broeder
    Joey den Broeder

    Ik begreep dat in deze nieuwe wijk ook totaal geen rekening is gehouden met openbaar vervoer. Mag je lekker een kwartier lopen naar de dichtstbijzijnde bushalte.

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Inloggen kan je hier. Als je nog geen account hebt meld je nu aan als supporter of maak hier een gratis reageerdersaccount aan.