Advertentie

klein_botanical_topbanner
Voor de harddenkende Rotterdammer
DIT DOSSIER WORDT MOGELIJK GEMAAKT DOOR
Salih_Kilic__Steendijkpolder_0045

Lees meer

Nieuwsbericht: Metroverbinding Hoekse Lijn valt 175 miljoen euro duurder uit

De kosten van de Hoekse Lijn pakken fors hoger uit. En het einde is nog lang niet in zicht.

Jaren uitstel, een gevallen wethouder en vele tientallen miljoenen kostenoverschrijding. Hoe kon het zo uit de hand lopen met de nieuwe metrolijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland? Onderzoeksjournalisten Bram Logger en Parcival Weijnen van onderzoekscollectief Spit reconstrueerden voor Vers Beton wat er mis ging. De reconstructie is deel van een groter project met lokale omroepen WOS, Schie en OPEN Rotterdam, die onder meer een vierdelige videoserie over de Hoekse Lijn maken. 

Dit onderzoek is een samenwerking van onderzoekscollectief Spit, Vers Beton en lokale omroepen OPEN Rotterdam, WOS en Schie en wordt mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en de supporters van Vers Beton.

Salih_Kilic__VlaardingenOost_0015

Lees meer

Reconstructie: zo ontspoorde metro Hoekse Lijn voor honderden miljoenen

Hoe kon het zo misgaan met de ombouw van de metrolijn naar Hoek van Holland?

De metrolijn die miljoenen meer kostte

In vier afleveringen brengen lokale omroepen OPEN Rotterdam, WOS en Schie de ontsporing van de Hoekse Lijn in beeld. In deze eerste aflevering: uit interne stukken van de RET die in handen kwamen van onderzoekscollectief Spit, blijkt dat al eerder is gewaarschuwd voor veel van de problemen die zich later voor hebben gedaan.

Waarom de metrolijn twee jaar op zich liet wachten

Té optimistisch. Het is de woordcombinatie die het vaakst valt rond de ombouw van de Hoekse Lijn. Gemeenteraden én reizigers kwamen door fouten keer op keer voor verrassingen te staan. Welke fouten dat waren, is te zien in de tweede aflevering van de serie ‘Hoekse Lijn’ van omroepen OPEN Rotterdam, WOS en Schie.

Wat die metrolijn nu zoveel duurder maakte

Onderzoekscollectief Spit concludeert dat er bijna 175 miljoen euro meer in de lijn is gestoken dan van te voren gedacht, de gemeente Rotterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag houden het op 90 miljoen overschrijding. Waar zit dat verschil precies in en hoe zijn de kosten opgebouwd? Kijk de derde aflevering. 

Twijfel over de verlenging naar van Hoek van Holland Strand

Het doel van de Hoekse Lijn? Een eindpunt aan het strand van Hoek van Holland. Dan is er wel een spoorwegovergang nodig aan de Strandweg. En daar zijn genoeg twijfels over. In de vierde en laatste aflevering van Dossier Hoekse Lijn zetten omroepen OPEN Rotterdam, WOS en Schie die twijfels op een rij.