Jaren uitstel, een gevallen wethouder en vele tientallen miljoenen kostenoverschrijding. Hoe kon het zo uit de hand lopen met de nieuwe metrolijn tussen Rotterdam en Hoek van Holland? Onderzoeksjournalisten Bram Logger en Parcival Weijnen van onderzoekscollectief Spit reconstrueerden voor Vers Beton wat er mis ging. De reconstructie is deel van een groter project met lokale omroepen WOS, Schie en OPEN Rotterdam, die onder meer een vierdelige videoserie over de Hoekse Lijn maken.
Dit onderzoek is een samenwerking van onderzoekscollectief Spit, Vers Beton en lokale omroepen OPEN Rotterdam, WOS en Schie en wordt mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en de supporters van Vers Beton.
De metrolijn die miljoenen meer kostte
In vier afleveringen brengen lokale omroepen OPEN Rotterdam, WOS en Schie de ontsporing van de Hoekse Lijn in beeld. In deze eerste aflevering: uit interne stukken van de RET die in handen kwamen van onderzoekscollectief Spit, blijkt dat al eerder is gewaarschuwd voor veel van de problemen die zich later voor hebben gedaan.
Waarom de metrolijn twee jaar op zich liet wachten
Té optimistisch. Het is de woordcombinatie die het vaakst valt rond de ombouw van de Hoekse Lijn. Gemeenteraden én reizigers kwamen door fouten keer op keer voor verrassingen te staan. Welke fouten dat waren, is te zien in de tweede aflevering van de serie ‘Hoekse Lijn’ van omroepen OPEN Rotterdam, WOS en Schie.
Wat die metrolijn nu zoveel duurder maakte
Onderzoekscollectief Spit concludeert dat er bijna 175 miljoen euro meer in de lijn is gestoken dan van te voren gedacht, de gemeente Rotterdam en Metropoolregio Rotterdam Den Haag houden het op 90 miljoen overschrijding. Waar zit dat verschil precies in en hoe zijn de kosten opgebouwd? Kijk de derde aflevering.