Voor de harddenkende Rotterdammer
DIT DOSSIER WORDT MOGELIJK GEMAAKT DOOR

Onderwijsjournalist Ronald Buitelaar onderzocht wat de stad Rotterdam doet om kansenongelijkheid in het onderwijs tegen te gaan. Hij stuitte op grote twijfel rond het effect van al die extra vrijgemaakte miljoenen voor onder meer circa 7000 basisschoolleerlingen op Zuid. En de ‘Schuif op Zuid’, is dat niet gewoon een potje vastgoedmonopolie waarvan vooral de leerling met rijke ouders zal profiteren? Ook ging hij langs bij CBS de Akker in de Millinxbuurt, waar hard gewerkt wordt om kinderen met de grootste achterstanden een betere toekomst te geven. 

 

Grote twijfel over nut extra lesuren voor ‘kansarme’ leerling

1a

Lees meer

Basisscholen op Zuid keren zich tegen extra lesuren voor ‘kansarme’ leerling

Onderzoek: er is geen bewijs dat leertijduitbreiding kansenongelijkheid tegengaat.

Zo’n 7000 basisschoolleerlingen op Zuid gaan sinds 2019 verplicht langer naar school. Het gaat om tien uur. Per week. De 31 scholen waar dit voor geldt, zijn nooit groot voorstander geweest van de door hogerhand opgelegde maatregel. Zes directeuren nemen daarom het heft in eigen hand. “Wij willen ons bezighouden met het verbeteren van het onderwijs. Niet met vrijetijdsbesteding.”

School op Zuid: een vidcast over gelijke kansen voor verschillende kinderen

In de nieuwe vidcastserie School op Zuid praat Karim Amghar, bekend van televisieprogramma Karim Pakt Zijn Kans, met leraren, ouders en andere betrokkenen, over kansenongelijkheid in het Rotterdamse onderwijs.

In aflevering 1 schuiven Marleen Sahertian, oud-docent op OBS Bloemhof en adjunct-directeur van de Laurentiusschool in Delft en Barbara van den Bosch, oprichter van Vivere Democratisch Onderwijs aan.

STILL03

Lees meer

Vidcast: helpen extra lesuren om achterstanden in het onderwijs te verkleinen?

Presentator Karim Amghar in gesprek over kansenongelijkheid in het onderwijs.

 

 

Bouwagenda op Zuid gaat voor op verbetering van het onderwijs

2020-04-VB-schuif-op-zuid-Hilde-Speet-3b

Lees meer

Vooral kansrijke leerling plukt vruchten van scholenhussel op Zuid

Achter de scholenschuif blijkt vooral een bouwagenda schuil te gaan.

Het aanbod van middelbare scholen op Zuid gaat flink op de schop. Schoolbesturen willen zo voorkomen dat dagelijks circa 1800 leerlingen de brug over fietsen. Een even groot aantal trekt naar omliggende gemeenten, zoals Barendrecht. Uit ons onderzoek blijkt dat bij deze operatie de vastgoedopgave leidend is, niet het toekomstige onderwijs.

Gaat de 'scholenschuif' op Zuid kansenongelijkheid tegen?

In aflevering 2 van de vidcastserie schuiven Michelle van Dijk, docent bij het Lyceum Schravenlant, Bram van Welie, directeur van het OSG Hugo de Groot en Marc van Splunter, docent op het Vakcollege Hillegersberg aan. 

In 2018 werd besloten: het onderwijs in Rotterdam Zuid gaat op de schop. Nieuwe schoolgebouwen, verhuizingen en opsplitsingen moeten ervoor zorgen dat kansarme en kansrijke kinderen samen naar dezelfde scholen gaan. Helpen deze maatregelen om kansenongelijkheid tegen te gaan?

STILL02

Lees meer

Vidcast: wat betekent de scholenhussel op Zuid voor ‘kansarme’ leerlingen?

Presentator Karim Amghar in gesprek met onderwijsprofessionals over de 'Schuif op Zuid'.

 

 

Kinderen in de Millinxbuurt zitten al snel met een speen voor de tv

2–VB-Hilde-Speet-voorschoolse-opvang

Lees meer

Zelfs gesubsidieerde opvang geeft de allerkleinsten geen eerlijke start

Deskundigen pleiten voor een gratis toegankelijke voorschool voor alle kinderen.

Volgens de Inspectie van het Onderwijs gaat het goed met kleuters en peuters in Rotterdam. Zo werken gemeente, kinderopvangorganisaties, schoolbesturen en de GGD goed samen, aldus de onderzoekers. Maar een bezoek aan basisschool De Akker in de Millinxbuurt laat zien dat medewerkers roeien met de riemen die ze hebben, maar dat achterstanden al bij zeer jonge kinderen soms simpelweg té groot zijn.

Kan voorschoolse educatie ongelijkheid tegengaan?

Ruim eenderde van de twee- en driejarige peuters in Rotterdam komt volgens het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) in aanmerking voor gesubsidieerde peuteropvang. Is zulke voorschoolse educatie een manier om kansenongelijkheid tegen te gaan?

Dat bespreekt presentator Karim Amghar met onderzoeker Pauline Slot, expert Anja de Rooij en peuteropvangdirecteur René Segers-Hoogendoorn. 

Still01

Lees meer

Vidcast: Is voorschoolse educatie een manier om kansenongelijkheid tegen te gaan?

Presentator Karim Amghar in gesprek over ongelijkheid tegengaan vóór de eerste schooljaren

 

 

Ronald Buitelaar in radioprogramma Reporters NL

Samen met onderzoeker Pauline Slot van de Universiteit Utrecht schoof de auteur van dit dossier aan bij radioprogramma Reporters NL op zondagavond 17 mei. Een aflevering over segregatie in de Rotterdamse peuteropvang. Luister hier de uitzending terug.

School op Zuid is een samenwerking van OPEN Rotterdam en Vers Beton en wordt mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek en de supporters van Vers Beton.

  1. Lees meer op Wikipedia. ↩︎
  2. Afrikaanderwijk, Bloemhof, Hillesluis, Feijenoord, Oud-Charlois, Carnisse en Tarwewijk. ↩︎
  3. Hierin zijn onder andere gemeente Rotterdam, Rijk, onderwijs en werkgevers vertegenwoordigd. ↩︎
  4. Bron: Procesevaluatie Dagprogrammering Rotterdam Zuid: Zicht op invoering en mogelijkheden in de toekomst van onderzoeksbureau Sardes (maart 2020). ↩︎
  5. Dit blijkt onder meer uit  Procesevaluatie Dagprogrammering Rotterdam Zuid: Zicht op invoering en mogelijkheden in de toekomst van onderzoeksbureau Sardes. Hierin merkt een schooldirecteur op: De ruimte voor onze invloed was beperkt. Tien uur verlenging was het uitgangspunt, en daar moest je mee dealen. ↩︎
  6. BOOR: vier vestigingen op Zuid (2431 leerlingen); elf vestigingen in Noord (6637 leerlingen). 

    CVO: zes vestigingen op Zuid (2599 leerlingen); acht vestigingen in Noord (3933 leerlingen).

    LMC: zes vestigingen op Zuid (2442 leerlingen); dertien vestigingen in Noord (4828 leerlingen). 

    Bron: Scholen op de Kaart ↩︎

  7. Het AD maakte deze kaart, die een overzicht van de belangrijkste veranderingen toont. ↩︎
  8. Bron: Masterplan Onderwijs: Bouwen aan de Toekomst (2017) ↩︎
  9. De enige verwijzing naar kansen(on)gelijkheid is deze: een groot deel van de kinderen op Zuid gaat niet in Zuid op school en dat kan leiden tot segregatie en kansenongelijkheid. ↩︎
  10. Zuid heeft relatief veel goedkope woningen. In het NPRZ-gebied bedraagt het percentage goedkope woningen 78 procent, in Charlois zelfs 87 procent. Ter vergelijking: in de regio is dat 55 procent. Als gevolg wonen er op Zuid ook relatief veel arme mensen. De gemeente wil (onder meer) met een groot woningbouwprogramma een evenwichtiger bevolkingssamenstelling krijgen. Bron: Masterplan Onderwijs: Bouwen aan de Toekomst ↩︎
  11. Lees hier meer over de ontwikkelingen rondom de Tweebosbuurt. ↩︎